Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Personiskā vēsture

Līgas Purmales gleznas redzētas daudz, un par tām arī rakstīts ne mazums - viņa ir bijusi gan viena no lokālā fotoreālisma pirmatklājējām, gan Latvijas miglaino ainavu poetizētāja un urbānās vides mirkļu ķērāja. Šī gada izstāde no vērojošas pārtapusi vairāk reflektējošā un vēstošā, būdama vienlaikus personiskāka un vēsturiski konkrētāka. Gleznas tapušas no 2009. gada, bet jaunā meklējumus - zīmējumu uzslāņošanos gleznai - varēja pamanīt jau darbā Privātā ainava, kas eksponēta izstādē Tā pati ainava 2008. gadā.

Latviešu gleznotāju attiecības ar fotogrāfiju ir bijušas, maigi izsakoties, sarežģītas; to neapšaubāmi ietekmēja padomju sistēmā valdošais uzskats, kas XX gadsimtā bija pārvērties šizofrēniskā anahronismā - māksliniekam gan jāturas pie dabas studijām, tomēr viss jāfiksē «pareizi» tikai ar redzes atmiņu, un jebkādi precizējoši palīglīdzekļi tūliņ padarīs darbu «nemāksliniecisku». Gleznas šoreiz ir ne tikai veidotas «pēc fotogrāfijām» vai «iedvesmojoties no fotogrāfijām», tās savā ziņā identificējas ar fotogrāfijām, kas var būt gan fons lineāriem bērnu dienu kricelējumiem, gan daļa no uzgleznotas kolāžas, kurā ietilpst arī pasta zīmogu, lozungu u. tml. fragmenti. Fotogrāfija šai gadījumā ir dokuments, bet otas un krāsas - līdzeklis, kā dokumentu parādīt citiem.

Piesardzīgi gribētos minēt, ka šāda privāto arhīvu publiskošana radošā procesā ir kas vairāk par vientuļu izņēmumu - jāatceras kaut vai nesen galerijā Māksla XO notikusī gluži citas paaudzes mākslinieces Vinetas Kaulačas personālizstāde - bērnības atmiņu restaurācija, kur fokusā bija piemirstā retrostila Rīga ar sen neredzētajiem vēderainajiem autobusiem un 70. gadu modes tipāžiem. Arī virkne nesen izdotu grāmatu pretendē saglabāt XX gadsimtā piedzīvoto gan dokumentālā, gan daļēji dokumentālā un tīri literārā žanrā (Ata Klimoviča interviju krājums Personiskā Latvija. XX gadsimta stāsti, 12 rakstnieču stāstu krājums Mēs. XX gadsimts, abās Otrā pasaules kara frontes pusēs karojušo karavīru dienasgrāmatas (Divas) puses. Latviešu kara stāsti u. c.). «Mazie stāsti» vienkāršo ļaužu acīm var pretendēt uz jauniem skatpunktiem, bet diez vai uz vienīgo patiesību, «kāda tā ir». Kādu stāstu var izstāstīt Purmales arhīvs?

Darbiem nav konkretizējošu nosaukumu, tikai numuri; pieturpunkti ir anotācijā teiktais: piemēram, izstāde «...aptver laika posmu no XX gs. sākuma - glezna ar pasta zīmogu un autores vecmāmiņas adresi - līdz 1975. gadam, kad Līga Purmale parādījās uz latviešu glezniecības scēnas kā jauna glezniecības stila vēstnese». Galerijas pirmajā stāvā dominē bērnība - tālie un skarbie padomjlaiki ar rātnām skolniecītēm priekšautiņos, otrajā akcents pārvirzās uz psihedēliski košajiem 70. gadiem, veidojot paplūdušas, solarizētām fotogrāfijām līdzīgas ainas. Atmiņu «uzplaiksnījumi» nav hronoloģiski secīgi; tā «vorholisku» sietspiedi atgādinošais pašportrets ar senāko paaudžu saiknes liecību - vecmāmiņas bildi un adresi - ir ieguvis noslēdzošo 11. numuru.

Vai glezniecība ir piemērotākais medijs, kurā «kopīgot» (aizņemoties šo datortermina share diskutablo latviskojumu) personisko vēstures pieredzi? Kā jau savulaik konstatēja vācu filozofs Gotholds Efraims Lesings savā opusā Lāokoonts. Eseja par dzejas un glezniecības robežām, plastiskās mākslas (atšķirībā no literatūras) spēj komunicēt notikumus tikai viena īstā un izšķirošā mirkļa ietvaros, citādi skaidrības ziņā nav iespējams sacensties ar tekstu. Tomēr vizuālā darba priekšrocība esot tā spēcīgais acumirklīgais iespaids, kas savukārt nevar sacensties ar teksta pakāpenisko iedarbību. Purmales tēlotie mirkļi gan neliek domāt par kaut kā īpaši būtiska notikšanu vai arī to slēpj, drīzāk atgādinot fragmentāri noķertus esamības kadrus, kas apstādina laika ritējumu, bet galu galā neko citu kā noteikta laikmeta smaržu, auru vai izjūtu nepiedāvā. Tas ir zināms trūkums atmiņu pārcēlumam vizuālā formātā, toties izvairās no vārdisku izklāstu pļāpības un (varbūt) arī viennozīmības.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Līga Purmale. Flashback/Atskats
Rīgas galerija. Aspazijas bulvāris 20. Līdz 30. jūnijam

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?