Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmuma Rīgas satiksme pārstāvji sadārdzinājumu skaidro ar īpašo specifikāciju. Proti, Rīgai tiks piegādāti garāki - 18 metru - trolejbusi ar bagātīgāku tehnisko aprīkojumu. Savukārt Škoda pārstāvji par uzvaru konkursā, kurā tiem jāpiegādā vismaz 125 trolejbusi, uzzināja tikai no sarunas ar Dienu un solīja apjomīgo darījumu izskaidrot pēc līguma parakstīšanas.
Sola, ka nepārmaksās
Rīgas satiksmes valdes locekle Irina Viņņika Dienai uzsvēra, ka valdes locekļi nepiedalās iepirkuma komisijā, tāpēc publiskotās trolejbusu cenas komentēt nevarot. Tomēr viņa uzskata, ka iepirkuma procedūra veikta pietiekami rūpīgi un trolejbusu cenas kāpums saistīts ar objektīviem iemesliem. «Pirmkārt, ir jāņem vērā, ka šoreiz iepērkam tehniski sarežģītākus trolejbusus, kas ir manevrēt spējīgāki Rīgas ielās un attiecīgi labāk spēs apmierināt uzņēmuma un pasažieru vajadzības. Otrkārt, vērtējot cenas, tika ņemta vērā ne tikai trolejbusu sākotnējā cena, bet arī to izmaksas ilgtermiņā un remonta iespējas, tāpēc nav pamata apgalvot, ka pārmaksājam,» ir pārliecināta I. Viņņika. Viņa uzsvēra, ka tiešs salīdzinājums ar iepriekšējā trolejbusu iepirkuma cenām nav korekts, jo ir mainījušās uzņēmuma vajadzības, piemēram, ir radusies nepieciešamība pēc trolejbusiem ar dīzeļdzinējiem, kas tos ļauj ekspluatēt arī bez kontakttīkla, tāpat augušas prasības pēc komforta un aprīkojuma, kas trolejbusus padarīs pieejamākus pasažieriem ar invaliditāti. I. Viņņika norāda, ka pievērsta uzmanība arī citiem faktoriem, kas ietekmēs ekspluatācijas izmaksas nākotnē, piemēram, trolejbusu energoefektivitātei, remonta iespējām un rezerves daļu piegādēm.
Čehi vēl uzvaru nesvin
Trolejbusu piegādātāju čehu koncernu Škoda, kurš bijis trolejbusu iepirkuma konkursa vienīgais dalībnieks un trolejbusu piegādātājs Rīgai jau vairākas desmitgades, jautājums par konkursa rezultātu samulsināja - uzņēmuma preses sekretāre Ļubomira Černa atzina, ka par konkursa rezultātu uzzinājusi tikai no Dienas. Ļ. Černa pavēstīja, ka uzņēmums līdz laikam, kamēr netiks parakstīts līgums, nekomentēs iesniegto piedāvājumu, jo konkursa rezultātus joprojām esot iespējams apstrīdēt. Viņa solīja, ka pēc līguma noslēgšanas uzņēmums konkursa cenas veidošanos izskaidros.
Rīgas satiksmes organizētais iepirkums paredz 163 trolejbusu piegādi par kopējo summu 131,8 miljoni eiro. No šī apjoma Rīgas satiksmei sākotnēji tiks piegādāti 125 trolejbusi par 101 miljonu eiro, savukārt pārējos 38 trolejbusus uzņēmums varēs iegādāties pēc izvēles par nolīgto cenu, tāpēc kopējā iepirkuma summa un piegādāto trolejbusu skaits var mainīties. Pagaidām Rīgas satiksme, kuras budžetu veido Rīgas domes dotācijas un ieņēmumi no biļetēm, vēl nesniedz skaidru atbildi, kur tiks rasts finansējums trolejbusu iegādei.
Bažas par neracionalitāti
Komentējot ziņu par trolejbusu konkursa rezultātiem, satiksmes nozares eksperts Tālis Linkaits portālam Diena.lv norādīja, ka galvenā ar konkursu saistītā problēma ir tā, ka pirms konkursa nav veikti aprēķini par to, cik Rīgā vispār būtu vajadzīgi trolejbusi un kādai būtu jābūt to ietilpībai. Pēc T. Linkaiša domām, pirms šādiem apjomīgiem iepirkumiem Rīgas satiksmei vajadzētu izanalizēt pasažieru plūsmas maršrutos, noskaidrot, vai nav iespējas tos racionalizēt, un tikai pēc tam iegādāties jaunus transportlīdzekļus. «Pašlaik Rīgas satiksme rīkojas pēc principa: esošie trolejbusi ir veci, tie ir jāaizstāj ar jauniem,» uzskata T. Linkaits.