Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Rokenrols tikai paretam

«No vienas puses, sabiedrisko attiecību speciālista profesija ir ļoti racionāla, no otras - radoša un emocionāla,» stāsta aģentūras Deep White sabiedrisko attiecību konsultante Eva Mežīte. Viņasprāt, spilgti profesijas radošās izpausmes piemēri ir Deep White, Latvijas valsts mežu un SEB bankas kopīgā koku sēšanas un stādīšanas akcija Skābeklis, arī skolu ZZ čempionāts. Tās izpelnījušās ne tikai sabiedrības atbalstu, bet arī balvas Ziemeļeiropas komunikācijas vadības forumā Baltic PR Awards 2011.

Apjauta tikai pamazām

Ja vidusskolā grūti izvēlēties profesiju, PR daudziem šķiet piemērotākais variants, jo šķiet, ka tajā jāzina kaut kas no visa. Tā arī Eva sākusi studēt komunikācijas zinības RSU. «Tikai pamazām sāku dziļāk izprast PR nozari un nolēmu, ka šajā jomā arī strādāšu. Daudzi pēc studijām izvēlas ko citu,» Eva atklāj. Augstskolā iemācīts rakt dziļumā, daudz bija jāstrādā patstāvīgi, jāpēta sabiedrība, jāizjūt tās noskaņojums. «Otrajā kursā izstrādājām komunikācijas plānu Rīgas cirkam, bet, kad mums pajautāja, kāpēc nav domāts par krievu auditoriju, tās uztveri un informatīvo telpu, sākām aptvert lietu plašumu.» Studijās apgūtas komunikācijas, psiholoģija, vēsture, socioloģija, Eva iesaka pastudēt arī ārzemēs. «Lai arī Dānijā mācījos tikai pusgadu, tur izpratu specialitātes emocionālo, radošo, pat nedaudz gaisīgo pusi, uztvēru profesijas skaistumu, dažādās izpausmes.» Šajā darbā jābūt ar plašu redzesloku, un, jo vairāk cilvēks pēta, dodas ārpus savas komforta zonas, jo labāk.

Arī biznesa partneris

Strādājot PR aģentūrā, iespējama dažādība, bet kādā konkrētā uzņēmumā vairāk jāpārzina viena nozare, Eva skaidro. Pirms darba Deep White viņa vadījusi preses centru Rīgas starptautiskajā bērnu filmu festivālā Berimors. Eva atzīst, ka ir grūtāk, ja esi viens. Aģentūrā, idejas ģenerējot, var salikt kopā vairākus prātus un pieredzi. «Šī profesija vairs neaprobežojas tikai ar publicitātes radīšanu un sadarbību ar medijiem, šodien mēs bieži klientiem palīdzam pieņemt biznesam svarīgus stratēģiskus lēmumus.» Evu saista tas, ka iespējams būt jaunatklājējam, jo, viņasprāt, nozarē pareizo ceļu ir daudz. Grūtākais, ka ieguldīto darbu var novērtēt tikai ilgtermiņā, ko ne vienmēr izprot klienti.

Visbiežāk konsultantus no PR aģentūrām pieaicina, ja uzņēmums nolēmis paplašināt darbību, spēcīgāk sevi pieteikt publiskajā telpā vai noteiktā auditorijā, ja ir radīts labs produkts un uzņēmums vēlas par to pastāstīt, arī tad, ja jāsakārto uzņēmuma iekšējā pasaule vai jāatrisina kāda problēmsituācija. Iemeslu ir daudz. Aģentūru speciālistus izvēlas arī tad, ja uzņēmuma sabiedrisko attiecību nodaļai nepieciešami papildspēki ikdienas darbā vai lielos projektos.

Zeme jāēd ilgi

Daudzi domā, ka šis darbs ir kā rokenrols - jāprot tikai skaisti runāt, prezentēt radošas idejas, rīkot pasākumus. Taču ikdiena ir stratēģisks, niansēts darbs ar labu tiesu rutīnas. Daudz jāplāno, jāpēta, jāstrādā ar tekstiem, jālasa. Komunikācija notiek ar klientiem, medijiem, bet pasākumu organizēšana ir samērā rets saldais ēdiens, kas arī nav viegls. Eva uzskata, ka, iespējams, tieši detalizētā darba dēļ - te svarīgs ir «katrs komats» - profesijā ir mazāk vīriešu.

«Uzreiz pie lielām lietām šajā jomā tik viegli un bez pamata nav iespējams tikt. Savulaik PR aģentūrā Hill and Knowlton Latvia sāku kā projekta asistente un atceros vadītāja teikto, ka «zeme jāēd» pēc iespējas ilgāk, jāsāk no apakšas, lai redzētu, kā darbs jādara, un lai tas veiktos patiesi labi. Tagad viņam varu tikai piekrist un pateikt paldies,» Eva saka. Profesijā jāpārzina arī biznesa principi, zināšanas jāpapildina nepārtraukti. «Bieži jaunie censoņi min, ka te jābūt labām komunikācijas prasmēm, bet to saprot primitīvi. Tā nav tikai raita runāšana, bet drīzāk spēja pamatot savu redzējumu. Jābūt gatavam pretstraumei un jāspēj uz to adekvāti reaģēt,» uzsver Eva.

Projektu lolo kā bērnu

Jaunas profesijas nianses Eva atklājusi, kad bijusi klāt projektā Live Rīga, kad tika veidots Rīgas tēls un zīmols. «Biju sekojusi līdzi, kā šajā jomā strādā kolēģi ārzemēs, tagad pašai bija iespēja piedalīties savas dzimtās pilsētas virzīšanā tirgū,» stāsta Eva. Laika gaitā viņa apguvusi nekustamā īpašuma un telekomunikāciju nozari, lai arī sākumā no jaunākajām tehnoloģijām pat baidījusies.

«Klienta produktu izjūtu kā savu, pārdzīvoju, kā tas tiek uztverts un novērtēts, loloju to kā savu garabērnu.» Darbadiena aģentūrā nereti ievelkas, arī brīvdienās. No svara gan ir cilvēka darbaspējas. Ir kolēģi, kas prot strādāt ātri, bet Evai ir lietas, kas padodas lēnāk, ar pamatīgāku iedziļināšanos. «Tas ir ļoti piņķerīgs un nemierīgs darbs. Kad slimoju, mana māsa grāmatvede saķēra galvu un teica, ka nevarētu strādāt šajā profesijā, jo visu laiku jādomā, jāplāno, jārada - nav laika pat slimot,» smej Eva, bet piebilst, ka tomēr jāiemācās no darba norobežoties. Viņai palīdz teniss un izbraucieni ārpus pilsētas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara
Palīdz valsts un privātajiem uzņēmumiem un sabiedriskajām organizācijām veidot un uzturēt pozitīvu publisko tēlu un komunikāciju. Organizē uzņēmuma vadītāju tikšanās ar sabiedrības pārstāvjiem, pārstāv darba devējus sabiedriskos projektos un sadarbībā ar masu medijiem, plāno dažādas (arī preses) konferences, raksta preses relīzes, piedalās uzņēmuma labdarības vai sponsorēšanas pasākumu organizēšanā un to publiskā atspoguļošanā. Piedalās uzņēmuma vizuālā tēla izveidē vai mainīšanā, biznesa stratēģijas plānošanā, izstrādā komunikācijas plānu krīžu situāciju risināšanai. Nodrošina informācijas apriti starp vadību un darbiniekiem.

Kur mācās
1. līmeņa profesionālo augstāko izglītību sabiedrisko attiecību speciālista programmā nepilna laika studijās var iegūt Biznesa augstskolā Turība, RPIVA, Biznesa vadības koledžā, Liepājas Universitātē (2,3-2,7 gadi, Ls 620-970). Gan pilna, gan nepilna laika studijās - arī Alberta koledžā (2-2,5 gadi, budžeta vietas vai Ls 732/852). Bakalaura grāds komunikācijas zinātnē iegūstams LU Sociālo zinātņu fakultātē (pilna laika studijas - trīs gadi, budžeta vietas vai Ls 1150) un RSU Komunikācijas fakultātē (pilna laika studijas - trīs gadi, budžeta vietas vai Ls 995). Liepājas Universitātes Dabas un sociālo zinātņu fakultāte piedāvā prof. bakalaura programmu Sabiedrisko attiecību struktūrvienības vadītājs (pilna laika studijas - četri gadi, budžeta vietas vai Ls 880), Biznesa augstskolas Turība Sabiedrisko attiecību fakultāte - prof. bakalaura grādu sabiedrības vadībā (pilna laika studijas - četri gadi, Ls 1370 (latviešu val.) vai Ls 1470 (angļu val.)). Vidzemes Augstskolas Sociālo zinātņu fakultātē bakalaura programmā Komunikācija un sabiedriskās attiecības var iegūt kvalifikāciju Sabiedrisko attiecību menedžeris (pilna laika studijas - četri gadi, Ls 1050).

Kur strādā
Valsts iestādēs un privātuzņēmumos, sabiedriskajās organizācijās, sabiedrisko attiecību, reklāmas un mediju aģentūrās.

Darbarīki
Dators, tālrunis, biroja tehnika.

Cik pelna
No Ls 300 līdz Ls 1500 un vairāk. Atalgojums atkarīgs no uzņēmuma veida un strādājošā pieredzes un profesionalitātes.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?