Amerikā sešu cilindru motors pikapā nav nekas īpašs, jo tur normāla parādība ir 4 x 4 mašinērija ar kravas kasti un vismaz pieclitrīgu V8 spēkstaciju zem pārsega. Eiropā, kur motoru tilpumus žņaudz degvielas cenas un dažnedažādi ierobežojumi, tā jau ir eksotika. Uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmie pikapu modeļi vienprātīgi apgādāti ar skaļiem četru cilindru dīzeļiem, kuru darba tilpums svārstās no diviem līdz trim litriem, parasti apstājoties pie zelta vidusceļa 2,5. Dārgākie atstāj izvēli starp šādu un triju litru motoru, pie laba vēja piedāvājot arī ne pārāk modernu automātisko pārnesumkārbu. Uz šī fona Nissan Navara V6 izskatās pēc skudras Z, kam apnikusi vienmuļā dzīve garlaicīgajā pūznī, un prāts nesas pēc kaut kā tāla un nezināma. V6 motors ar 231 zirgspēku no Pathfinder V6 vēl kaut kā būtu sagremojams, lai gan arī Navara standarta 190 ZS motoram nav ne vainas. Bet automāts ar septiņiem (!) pārnesumiem un cena 46 tūkstoši eiro? «Prātiņ, nāc mājās», vai tomēr dzimis pikapu karalis?
Tests divās sezonās
Pirmā tikšanās ar «supernavaru» iekrita ziemā ar neizbraucamām kupenām, salu, sniegputeņiem, tātad īstu raupja 4 x 4 spēkrata stihiju. Slidenie ceļi un ne pārāk veiksmīgā riepu izvēle lika braukt ar pusglāzīti. Vēl nobrīnījos, kam vajadzīgi septiņi ātrumi, ja Nissan ātrumkārba reāli izmanto piecus? Pēc 30 000 km un pusgada ekspluatācijas (spriežot pēc buktēm - diezgan nesaudzīgas ekspluatācijas) skaistā zilā Navara atkal nonāca AutoDienas garāžā. Dzinējs pa šo laiku jau bija piebraukts tiktāl, ka rūc divreiz klusāk un ar ieslēgtu klimata sistēmu patērē par litru mazāk degvielas nekā ziemā (parasts kondicionieris V6 modelim ir par prastu). Ar riepām Nissan pārstāvis atkal nošāvis greizi, jo jaudīgā Navara ar padilušiem kontinentāļiem uz grants ceļa tiecas luncināt asti tāpat kā tas krancis, kas aprej mūs no ceļmalas grāvja. Ja pikaps domāts darbam, ir puslīdz vienalga, kādas riepas uzmauktas tā 16, retāk 17, collu riteņiem. Bet kad pie durvīm nostājas hromā spīdošs visurgājējs ar 18 collu lietajiem diskiem, ir vērts piedomāt, kur un kā ar to brauksit, un piemeklēt atbilstošas riepas - turklāt dārgākās nebūt nav tās labākās. Savam pikapam es meklētu amerikāņu riepas, piemēram, General vai tamlīdzīgas, jo jeņķi light truck lietās apēduši pudu sāls, un kāda šķipsniņa no tā atlec arī mums, eiropiešiem.
Vērtības meklējumos
Iejāde triju Baltijas valstu ceļos un bezceļos pilnībā atraisījusi Navara V6 dinamisko potenciālu. Turoties pie diezgan jau nu vienkāršā stūresrata, vēl arvien mēģinu sajust topmodeļa pievienoto vērtību, kas attaisnotu summu, par kuru var nopirkt jaunu VW Touareg. Ādas sēdekļi - nu, jā, krāsaina navigācija - nu nezinu, turklāt tā uzkāra manu iPod. Atpakaļskata kamera gan ir noderīga lieta, taču, ja man būtu jāizvēlas, tās vietā es labāk uzliktu sietu, kas sargā pakaļējo stiklu. Nissan no sirds centies padarīt Navara kabīni pēc iespējas līdzīgāku Pathfinder, taču lielais SUV jau arī nepretendē uz izsmalcinātāko salonu klasē. Un Navara LE ar 2,5 litru motoru un piecpakāpju automātu maksā veselus desmit tūkstošus mazāk. Diez vai tā brauc par desmit tūkstošiem sliktāk. Tad varbūt nobraucam no ceļa?
Piemineklis pašam sev
Nissan apvidus automašīnas man patīk ar to, ka, piepeši beidzoties ceļam zem riteņiem, tās brauc tāpat kā iepriekš. To lieliski pieprata vecā Navara, tagad Nissan NP300 un ar vēl labākām sekmēm turpina asiem bruņumašīnas stūriem apveltītais pikaps. Šis talants gan nav kompliments Navara gaitas īpašībām uz asfalta, taču no automobiļa ar atsperlāgām nevar prasīt, lai tas būtu tikpat komfortabls un stabils kā dārgs džips uz pneimoatsperēm. Navara V6 griezes moments sasniedz 550 nm, ar ko lai izvilktu no dubļiem sevi un vēl vienu automašīnu striķī. Diemžēl tehniski īpatnību dēļ V6 modelim nav aizmugurējā diferenciāļa piespiedu bloķēšanas, un tas atkal netieši norāda uz to, ka šī Navara vairāk domāta izpriecām un pozēšanai nekā reālai lietai. Šādam auto būtu jābūt pa rokai katram Nissan dīlerim, lai uzskatāmi pierādītu markas varenību un iespējas 4 x 4 frontē. Nissan Navara patlaban ir pilnvērtīgākais pikaps tirgū, un nesamērīgi dārga luksusversija norāda, ka Nissan zina, ko dara. 5