Piektdien glābējiem neizdevās nodibināt kontaktu ar iesprostotajiem, tāpēc nav zināms, cik daudz strādnieku izdzīvojuši un kāds ir viņu veselības stāvoklis. Vienīgās ziņas par situāciju pazemē saņemtas no diviem ievainotajiem, kam neilgi pēc incidenta izdevies izkļūt no šahtas.
Problēma tika konstatēta, kad raktuvēs tika iesūtīts elektriķis, lai pārbaudītu, kāpēc pārtrūkusi elektrības padeve. Viņš šahtā atrada ievainotu iekrāvēja vadītāju, kura mašīna bija uzsprāgusi. Elektriķis sacēla trauksmi un izveda ievainoto ārā. Vēlāk no šahtas iznāca vēl viens cilvēks, taču par 27 darbiniekiem nav nekādu ziņu.
Raktuvju īpašniece kompānija Pike River Coal pavēstījusi, ka tās rīcībā nav ziņu par bojāgājušiem. «Mums patlaban nav izdevies nodibināt sakarus ar nevienu pazemē esošo,» masu medijiem teica uzņēmuma vadītājs Pīters Vitols. Viņš mēģināja iedrošināt darbinieku tuviniekus, apgalvojot, ka visiem šahtā esošajiem obligāti jānēsā līdzi skābekļa balons. Tātad gaiss kādam laikam pietiks pat tad, ja ventilācijas sistēmas būs aizdambētas. «Vīri ir 2-2,5 kilometrus dziļi šahtā, taču, tā kā tā sākas kalna malā, iespējams, ka viņi ir tikai 120 metru zem zemes,» P. Vitolu citē raidsabiedrība BBC. P. Vitols piebilda, ka darbinieki ir apmācīti avārijas gadījumā meklēt drošāko vietu un sagaidīt palīdzību.
Eksperti lēš, ka sprāgusi vai nu metāna gāze, vai arī ogļu putekļi. Iespējams, ka tā bijusi abu elementu kombinācija. Vietējā telekompānija TVNZ pēc vietas apsekošanas ziņoja, ka sprādziens bijis pamatīgs, jo pie ieejas apdeguši koki un virs tās izveidojies tumšs dūmu mākonis.
Policijas pārstāve Barbara Dana pavēstīja, ka glābēji sākuši pārbaudīt ventilācijas sistēmas un mēģina noteikt cilvēku atrašanās vietu. Savukārt kalnrūpniecības ministrs Gerijs Brounlijs apsolījis no valdības puses jebkādu palīdzību, kas nepieciešama glābšanas darbos. «Viņu prioritāte ir dabūt cilvēkus ārā no turienes. Es katrā ziņā ļoti jūtu līdzi darbinieku ģimenēm. Viņiem šī ir briesmīga situācija,» ministra teikto pārraida aģentūra AFP.
Paikriveras raktuvēs, kas Dienvidsalas rietumu piekrastē izveidotas pirms diviem gadiem, nodarbināti aptuveni 150 cilvēku. 2,3 kilometrus garais kalnā izcirstais tunelis ved uz ogļu iegulas vietu. 1967. gadā šajā reģionā vecākās raktuvēs jau notika viens sprādziens, kurā gāja bojā 19 cilvēku, taču tas bija pēdējais lielais incidents Jaunzēlandē un kopumā šajā valstī ir augsti kalnrūpniecības standarti.