Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Svarīgākais ir izprast pircēju prasības

Lai gan Norvēģijas koncerna Varner Gruppen nesenais paziņojums par aiziešanu no Latvijas, lēmumu skaidrojot ar nelielo tirgu un neapmierinošo veikalu rentabilitāti, lika domāt par asu konkurenci, daudzi Dienas aptaujātie tirdzniecības centru un mazumtirgotāju pārstāvji situāciju Latvijas apģērbu tirgū raksturo visnotaļ pozitīvi. Apģērbu tirdzniecības nozares pazinēji arī uzsver, ka iedzīvotāju pirktspējai pēdējos gados ir tendence pat pieaugt.

Saredz iespēju

Jau ziņots, ka Varner Gruppen pārstāvēto zīmolu Cubus, Dressmann un Bik Bok veikali savu darbību Latvijā pārtrauks nākamā gada februāra beigās, kā rezultātā darbu, visticamāk, zaudēs vairāk nekā simts darbinieku. Tiesa gan, jau iepriekš tikuši slēgti vairāki koncernā ietilpstošie veikali - šovasar darbību izbeidza viens no zīmola Bik Bok veikaliem Rīgā, Aspazijas bulvārī, savukārt pērn zaudējumu dēļ tika slēgts turpat netālu esošais vīriešu apģērbu veikals Dressmann.

Modes māksliniece Šeila norāda, ka šāda veikalu aiziešana Latvijas apstākļiem neesot nekas pārsteidzošs, jo gan pircēju daudzums, gan cilvēku pirktspēja ir visnotaļ ierobežota. «Nesen bija jauks kungu apģērbu veikals Ģertrūdes un Brīvības ielas stūrī, bet arī no tirgus aizgāja, laikam uz neatgriešanos. Ļoti trūkst izsmalcinātu, elegantu apģērbu veikalu vīriešiem! Šāda tipa veikali itin visi ir aizgājuši no tirgus, jo pircējiem naudiņas nav un nav jau arī to pircēju ne cik,» uzskata Šeila.

Pretēju viedokli pauž Lindex izpilddirektors Gorans Bille, kurš Dienai uzsver: «Neuzskatām, ka Latvijas tirgus ir sarežģītāks nekā tirgus citās valstīs.» Viņaprāt, panākumu pamatā ir tāda sortimenta un piedāvājuma veidošana, kas klientiem patīk, to pārdodot iedvesmojošā un aizraujošā iepirkšanās atmosfērā. G. Bille neslēpj, ka Varner Grupen aiziešana no Latvijas apģērbu tirgus radīs iespēju Lindex šeit vēl vairāk paplašināties.

«Mēs priecājamies par apgrozījuma un peļņas pieaugumu Latvijā. Šeit darbojamies jau kopš 2006. gada un pastāvīgi ieguldām personāla izaugsmē, mārketinga aktivitātēs un veikalos. Kad sākām Latvijā paplašināties, ievērojām, ka citas veikalu ķēdes izmanto zemāka līmeņa preču sortimentu un maz iegulda savos veikalos,» norāda G. Bille.

Par Latvijas apģērbu tirgus potenciālu liecina arī jaunu apģērbu mazumtirgotāju ienākšana Latvijā. Piemēram, septembrī t/c Origo durvis vēra vīriešu apģērbu zīmola Blue Inc pirmais veikals Baltijas valstīs. Arī zviedru zīmols H&M, kas pērn Rīgā atvēra pirmo veikalu Baltijā, jau tuvākajā laikā paplašinās savu darbību Latvijā. Šoruden jauns H&M veikals ienāk tirdzniecības centrā Mols, savukārt 2014. gadā H&M zīmola apģērbus varēs iegādāties arī tirdzniecības centros Spice un Riga Plaza, Dienai atklāja H&M pārstāve Tīna Mietinena.

Pērk vairāk

Arī lielāko Latvijas tirdzniecības centru pārstāvju novērojumi liecina, ka situācija apģērbu tirgū nebūt nav drūma. Linstow Center Management tirdzniecības centru komercdirektore Evija Majevska Dienai norāda, ka vidējai summai par vienu pirkumu pēdējos trīs gados ir tendence palielināties vidēji par 4% gadā salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu. Turklāt vidējais pirkums apģērbu segmentā Linstow Center Management apsaimniekotajos tirdzniecības centros Alfa, Origo, Galerija Centrs, Mols un Dole vairākkārt pārsniedz vidējo pirkumu tirdzniecības centros kopumā.

Pēdējos gados pieaug arī Liepājas tirdzniecības centrā Baata ietilpstošo apģērbu veikalu apgrozījums, norāda lielveikala direktore Janita Kreidere. «Pirktspēja ir laba, un tieši apģērbu veikalos apgrozījumam ir tendence augt. Pirkuma summa atkarīga no sezonas, jo ir atšķirība, vai cilvēki pērk mēteļus vai T krekliņus,» stāsta J. Kreidere. Valmieras tirdzniecības centrā Valleta, salīdzinot ar pērnajiem datiem, apgrozījums apģērbu segmentā pieaudzis par 4%, savukārt pirkumu skaits - par 3%.

Lai gan pārsvarā reģionos iedzīvotāju pirktspēja atšķiras no galvaspilsētas, tirdzniecības centra Valleta vadītāja Evija Švarca to raksturo kā gana labu, lai tur darbotos arī starptautisku zīmolu veikali. Valletas apgrozījums 2012. gadā, salīdzinot ar 2011. gada datiem, palielinājies par 6% un sasniedzis vairāk nekā 10 miljonus latu, padarot Valletu par lielāko reģionālo tirdzniecības centru.

Līdzīgu viedokli pauž J. Kreidere, norādot, ka reģionos iepirkties grūtāk, jo tur ir salīdzinoši neliels sortiments, tomēr viņa novērojusi, ka liepājnieki vairs nevēlas doties iepirkties uz agrāk tik iecienīto Rīgu vai senāk populāro Klaipēdu Lietuvā. «Cilvēki risinājumus meklē arī šeit, jo nevēlas maksāt par benzīnu vai autobusa biļeti. Mēs nevaram vairs sūdzēties par apģērbu veikaliem. Protams, gribētos vēl vairāk veikalu, lai pircējiem varētu sniegt vēl lielākas izvēles iespējas, bet tas tomēr ir lielo veikalu tīklu ziņā,» uzsver J. Kreidere.

Tomēr apģērbu mazumtirgotājs Lindex, kas šobrīd atvēris veikalus Rīgā un Valmierā, norāda, ka pirktspēja Rīgā un reģionos būtiski neatšķiras, tiesa gan - reģionos klienti ir vairāk orientēti uz īpašiem cenu piedāvājumiem.

Ģērbjas drosmīgāk

Pēdējo gadu laikā, kā novērojuši tirgotāji, vērojama pircēju tendence izvēlēties radošāku un drosmīgāku apģērbu. E. Majevska norāda, ka modes tendencēm īpaši aktīvi seko līdzi jaunieši, iegādājoties apģērbu tādos zīmola veikalos, kas piedāvā vienas sezonas modei atbilstošu preci par pieņemamu cenu. Pēdējā laikā palielinājies to pircēju īpatsvars, kuri arvien vairāk iegādājas latviešu dizaineru radītus tērpus. Arī modes māksliniece Šeila novērojusi, ka šobrīd apģērba izvēlē «cilvēki ir kļuvuši brīvāki un drosmīgāki».

Turpretī reģionos pircēju prasības ir vairāk atkarīgas no ekonomiskās situācijas, norāda tirgotāji. Piemēram, Valletā pirms krīzes pircēju maksātspēja bija lielāka, tāpēc sākotnēji tirdzniecības centra telpas aizpildīja dārgāku preču veikali, taču, ekonomiskajai krīzei uzņemot apgriezienus, pirktspēja samazinājās un bija nepieciešams nodrošināt lētāku preču sortimentu. «Šobrīd, kad kopš 2011. gada esam pārsnieguši 2008. gada apgrozījumu, atkal strādājam, lai piesaistītu atpazīstamu, kvalitatīvāku un dārgāku zīmolu veikalus. To pieprasa arī paši pircēji,» stāsta E. Švarca.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?