Šāda neapliekamā minimuma atbalstīšana acīmredzot ir domāta, lai pavicinātu sociālā taisnīguma karodziņu, tomēr efekts patiesībā ir tieši pretējs. Šāda sistēma ne tikai padarītu NĪN grūtāk administrējamu un veicinātu krāpšanos, bet pati par sevi būtu sociāli netaisnīga. Tā automātiski piešķirtu lielākas atlaides cilvēkiem ar ekskluzīviem īpašumiem, jo atlaižu absolūtais lielums būtu proporcionāls īpašuma kvadrātmetra vērtībai. Šāds variants padarītu NĪN par kārtējo Latvijas regresīvo nodokli, kurš dod lielākas atlaides bagātajiem, nekā saņem mazāk turīgie.
Turklāt tā pieņemšana radītu milzīgu aktivitātes pieaugumu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē, kurai nāktos fiksēt likuma izsaukto tautas staigāšanu - dzīvesvietas pārreģistrēšanu nodokļu optimizācijas nolūkos. Šāda likuma varianta pieņemšanas gadījumā jau tagad var paredzēt vienu no nākamā gada pētnieciskās žurnālistikas odziņām - rakstu par Baltezera villu, par kuru netiek maksāts ne santīms NĪN, jo tajā piereģistrēti desmit Centrāltirgus bomži.
Repše piesauc daudzbērnu ģimeņu aizsardzību kā attaisnojumu šādas sistēmas ieviešanai. Ja tas tiešām ir viņa mērķis, vai nebūtu pareizāk ieviest atlaidi, kas attiecas tieši uz ģimenēm ar trim vai vairāk bērniem¥ Citādi sanāk, ka, saudzējot šīs apmēram 40 000 ģimenes, Repše grib padarīt teju katru no Latvijas 1 042 000 mājokļu īpašnieku par potenciālu nodokļa apiešanas shēmu tapinātāju.
Visvieglāk administrējamā un sociāli vistaisnīgākā NĪN sistēma ir tā, kura nosaka nodokli, balstoties tikai uz īpašuma kadastrālo vērtību, jo gandrīz visos gadījumos tā visprecīzāk atspoguļo īpašnieku patieso rocību. Ja gribas stiprināt sociālo efektu, var, kā Dānijā, noteikt augstāku likmi dārgākajiem īpašumiem un zemāku - lētākajiem.