Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

To, no kā mācīties, uztaisām paši

Arvien biežāk dzirdams par iniciatīvām, kurās skolēni tiek iesaistīti mācību materiālu veidošanā. Tas vienlaikus ir gan veids, kā šiem skolēniem apgūt konkrēto mācību vielu, gan iespēja radīt arī citās klasēs vai skolās izmantojamu materiālu, kas turklāt būtu atšķirīgs no profesionāļu izstrādātajiem. Skolas Diena lūko, kādi ir šie skolēnu veidotie mācību materiāli un kāda ir to vērtība.

Procesa, ne rezultāta dēļ

Viens no nesenākajiem piemēriem, kur skolēni kļuvuši par mācību materiālu autoriem, ir uzņēmuma Samsung rīkotā šīsvasaras nometne Valmierā Samsung digitālās izglītības programmas Skola nākotnei ietvaros. Programmas mērķis ir veicināt mūsdienu tehnoloģiju izmantošanu skolās. Ar tās palīdzību Valmieras 5. vidusskolā un Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolā jau izveidotas arī digitālās planšetdatoru klases.

Piecu dienu vasaras nometni Samsung rīkoja sadarbībā ar IZM un vairāk nekā 20 dažādām izglītības jomas organizācijām un ekspertiem. Nometnē piedalījās arī 15 skolotāju un 15 skolēnu no septītajām, astotajām klasēm, kurus lektori apmācīja darboties ar planšetdatoriem, lai mācību procesu padarītu radošu un aizraujošu. Skolēni un skolotāji tika sadalīti piecās mācību priekšmetu grupās - fizikā, ķīmijā, matemātikā, bioloģijā un informātikā - un izveidoja piecus mācību materiālus. Patlaban tie vēl tiek pabeigti un jau drīz būs pieejami www.samsung.com/lv/skolanakotnei/, atklāj nometnes programmas partneris Edmunds Vanags.

«Skolēnu un skolotāju pienesums mācību materiālu veidošanā bija līdzvērtīgs,» viņš stāsta. «Skolotāji vairāk nāca ar metodiskajām zināšanām - kam materiālā jābūt, kā kas jāizskaidro. Skolēni - ar radošām idejām, arī par to, kā mācību procesā izmantot sociālos tīklus.» Tehnoloģiju ziņā nometnes dalībnieki atspoguļojuši skolu realitāti - vieni tehnoloģijas pārzinājuši ļoti labi, otri šo to zināja un šo to ne, bet trešajiem pieredzes ar tehnoloģijām tikpat kā nebija.

Jautāts par izveidoto mācību materiālu kvalitāti, E. Jansons uzsver, ka nometnes mērķis bija nevis radīt kvalitatīvus materiālus, bet iedot prasmes, kā ar IT palīdzību sarežģītas mācību vielas tēmas var pasniegt interesanti un saprotami. Viņaprāt, iesaistoties mācību materiālu veidošanā, skolēni labāk apgūst konkrēto tēmu un mācās saprast, kā to pasniegt saprotami arī citiem. «Pierādīts, ka pats tēmu iemācies labāk, ja izstāsti to citam. Konkurēt ar profesionāļu veidotiem mācību materiāliem - tas nav šo materiālu uzdevums. Tie viens otru papildina, bet skolēnu veidotie ir svarīgi vairāk procesa, ne rezultāta dēļ,» saka E. Vanags.

Visi ļoti aizrāvāmies

«Bija interesanti sadarboties ar skolotājiem, darboties ar planšetdatoriem, jo mums skolā ir tikai interaktīvā tāfele. Man likās ļoti interesants tas process, kā veidojas mācību materiāli,» saka skolniece Arīna Galilejeva no Krāslavas pamatskolas. Nometnē viņa piedalījās «fiziķu» grupā, kur tapa video par velosipēda bremzēšanas ceļu. Arīna pati fiziku sākusi mācīties tikai šogad astotajā klasē, taču teic, ka vasaras nometnes aktivitātes palīdz to labāk saprast. Ar mācību video veidošanu visi ļoti aizrāvušies, tiesa, skolēni tehnoloģijās bijuši veiklāki par skolotājiem. Arī kvalitāte tapušajam materiālam pieklibojusi, bet patlaban pie tās tiek piestrādāts - Arīna kopā ar pārējiem grupas dalībniekiem materiālu noslīpē.

Skolotāji bērniem palīdzēja ar saturisko pusi, skolēni skolotājiem - ar IT, norāda arī bioloģijas skolotāja Valentīna Legzdiņa no Mārupes vidusskolas. Viņa ar saviem grupas kolēģiem nometnē izstrādāja laboratorijas darbu par slieku ietekmi uz augsni. «Skolēnos bija jūtama atbildības sajūta - mēs, bērni, tagad veidojam mācību materiālu, ko lietos citi,» viņa atceras.

Pēc skolotājas domām, skolēnu ieguvumi no šādām aktivitātēm ir gan tas, ka viņi daudz iemācās par attiecīgo tēmu, gan tehnoloģiju prasmes, gan arī iespēja pārvarēt barjeru «skolēns - skolotājs» un līdzvērtīgi sadarboties ar pedagogiem. Skolēnu veidoti mācību materiāli ir idejiski atšķirīgi no profesionāļu veidotajiem, jo tapuši no skolēnu pozīcijām, līdz ar to tie var būt jauniešiem saistošāki, interesantāki, uzsver V. Legzdiņa. «Par to vērts skolotājiem aizdomāties, to var izmantot arī ikdienā, lai radītu produktu, ko pēc tam skolēni paši var izmantot. Tas rada lielāku piesaisti mācību procesam, atbildību par to,» pedagoģe saka, bet norāda, ka mācību materiālu veidošanas elementi skolās jau eksistē, piemēram, prezentāciju gatavošana.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?