klasē bez franču valodas priekšzināšanām. Galvenais dzinulis piesaistīt papildu skolēnus neesot no pērnā gada valdošais princips - «nauda seko skolēnam» jeb pedagogu algām paredzētās naudas apjoma noteikšana pēc skolēnu skaita. Iemesls RFL esot cits - paplašināt franciski runājošo loku Latvijā, kas neesot liels. RFL ir Latvijā vienīgā skola, kur var padziļināti apgūt franču valodu.
Labāk nekā 12 gados
Par to, ka skolām vajadzētu piesaistīt skolēnus, runājusi arī Izglītības un zinātnes ministrija, aicinājusi skolās veidot autorprogrammas. Kopumā tādas pērn izveidotas ap 350, daudzas rosinājušas pašvaldības un skolēnu vecāki. Daļa no tām ir speciālās izglītības programmas. Skolas cer piesaistīt bērnus ar īpašām vajadzībām - garīgiem vai fiziskiem traucējumiem -, integrējot vispārizglītojošā skolā. Tiesa, sāktajā sacensībā par skolēniem ir gan plusi, gan mīnusi, norāda Rīgas domes (RD) atbildīgās amatpersonas. Sacensības iemesli esot gan skolēnam sekojošā nauda, gan arī citi.
RFL vadītāja B. Vīksna stāsta, ka skolai jau ir iestrādes. Pirms apmēram desmit gadiem skola sāka uzņemt 10. klasē skolēnus bez franču valodas priekšzināšanām. «Ja cilvēks ir motivēts un viņam ir dotības, tad var īsākā termiņā pat vēl labāk apgūt franču valodu nekā tie, kuri mācās 12 gadus un nav motivēti,» par pēdējos desmit gados izpētīto saka B. Vīksna. Tā kā skola lielākoties var uzņemt tikai mikrorajona bērnus, skolēni jau pirmajā klasē netiek atlastīti pēc viņu vēlmēm vai spējām mācīties franču valodu.
B. Vīksna saka - ja jau skolēniem ir vēlme licejā mācīties, skola nolēma pamēģināt. Ļoti iespējams, trīs gadus mācoties franču valodu, var iegūt labus rezultātus. Par iespēju pieteikties mācīties 7. klasē bez priekšzināšanām RFL vadība ielikusi paziņojumu skolas mājaslapā, skolas vadība arī apbraukājusi pilnīgi visas Rīgas sākumskolas un informējusi par jauno «eksperimentu». Pagaidām gan samērā maz skolēnu pieteikušies - desmit -, tiesa, dokumentus var iesniegt līdz šīs nedēļas beigām. Sākotnēji bija domāts veidot atsevišķu klasi, taču, ja skolēnu skaits nebūs ap 20, jaunie audzēkņi ieplūdīs esošajās abās klasēs. Franču valodu gan viņi mācīsies pēc citām programmām atsevišķi.
Arī pazemina kvalitāti
RD Izglītības, kultūras un sporta departamenta Vispārējās izglītības skolu departamenta pārstāve Modra Jansone min vairākus piemērus, kā skolas cenšas piesaistīt skolēnus. Galvenie virzieni ir valodu apguve un uzņēmējdarbības pamati. Kā pozitīvu piemēru viņa sauc RFL. «Arī Rīgas 2. ģimnāzija jau vairākus gadus uztur saikni ar Itālijas vēstniecību un māca fakultatīvi itāļu valodu skolēniem,» viņa stāsta. 15 Rīgas skolas iesaistījušās projektā, kur jau no pirmās klases skolēniem cenšas sniegt uzņēmējdarbības iemaņas. «Dod skolēniem papildu jaunas zināšanas, ne tikai sauso mācību vielu,» saka M. Jansone.
Šādu skolēnu piesaistīšanu viņa vērtē pozitīvi, taču ir arī negatīvi piemēri, piemēram, skola cenšas piesaistīt topošos vidusskolēnus, izvirzot ļoti zemu sekmju slieksni. «Vai arī skolā pazeminās prasības skolēniem, lai tikai skolēni skolā skaitītos. Piemēram, neņem vērā ilgstošu skolas neapmeklēšanu,» stāsta M. Jansone.