Kā runā, to savā vienas dienas vizītē Rīgā šķērsojis arī lielinieku vadonis Vladimirs Ļeņins. Jādomā, ka viņam, dodoties uz tikšanos ar Rīgas pagrīdniekiem, nevajadzēja slapstīties, riskējot pakļūt zem haotiski un nervozi braucošu auto riteņiem.
Luksofora nav
Diemžēl mūsdienās stress un Tallinas un Cēsu ielas krustojuma šķērsošana ir nešķirami jēdzieni. Rīgā ir desmitiem krustojumu, kur gandrīz katru nedēļu notiek sīkas avārijas. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) apkopotā statistika liecina, ka pēdējo piecu gadu laikā satiksmes negadījumu skaits tajos paliek nemainīgs, tātad krustojumos drošības apstākļi nav uzlabojušies.
Cēsu un Tallinas ielas krustojums ir viens no bīstamākajiem un grūtāk pārbraucamajiem Rīgā, to apliecina statistika. Krustojums atrodas pilsētas centrā, pie tā nereti veidojas sastrēgumi, rezultātā - braukšanas ātrums šeit nav liels. Un tikai tas pasargā vadītājus no smagām avārijām. Šis ir viens no retajiem, ja ne vienīgais, krustojumiem pilsētā, kur, valdot tik lielai satiksmes intensitātei, nav uzstādīts luksofors.
CSDD Ceļu uzraudzības daļā paskaidroja, ka XX gadsimta 70. gados krustojumā luksofors bijis, taču to nesinhronizēja ar blakus esošā Tallinas un Brīvības ielas krustojuma luksoforu, tāpēc situācija tikai vēl vairāk sarežģījās. Radās papildu sastrēgumi, braucēji nepaspēja šķērsot krustojumu laikā, kamēr degusi zaļā gaisma, tāpēc luksofora mūžs šeit bijis ļoti īss un to likvidēja.
Satiksmes intensitāti palielina tas, ka Tallinas un Brīvības ielas krustojumā atļauta tikai taisnvirziena kustība, bez pagriezieniem pa labi un pa kreisi, tāpēc daļa vadītāju apmet līkumu ap Jauno Ģertrūdes baznīcu un iebrauc Cēsu ielas krustojumā. Tallinas ielas posmā starp Brīvības ielu un Cēsu ielu vienlaikus vienā virzienā var nostāties tikai sešas vieglās mašīnas, tāpēc tur neizbēgami tiek veidotas otrās braukšanas joslas abos virzienos, kaut gan braukšana paredzēta tikai vienā joslā. Ja krustojumā no visām pusēm sabraukuši auto, tad tie, kuri veic kreiso pagriezienu, nevar paredzēt, kas viņus sagaidīs manevra beigās. Nereti to, kas viņus sagaida priekšā, neredz pat tie, kuri brauc taisni pa Cēsu ielu.
Izmainīties grūti
Cēsu iela ir 730 metru gara asfaltēta transporta artērija Centra un Brasas apkaimē, kas stiepjas puslokā no krustojuma ar Brīvības ielu netālu no Jaunās Ģertrūdes baznīcas, beidzoties krustojumā ar Brīvības ielu. Pie Jaunās Ģertrūdes baznīcas ielai ir daudzas šoferu paaudzes kaitinošais savienojums ar Tallinas ielu.
Braucam paši. Cēsu ielā gar abām malām sastājušies auto. Viena josla pietiekami plata, lai pa to izbrauktu auto, taču pretējā josla pārāk šaura, tādēļ transportam grūti izmainīties. Satiksme Cēsu ielā ģenerē stresu. Braucu cieši gar ielas malā novietotajiem auto, bažīgi lūkojoties, vai kāds cilvēks starp ietves malā stāvošajiem auto neizlīdīs uz brauktuves!
Krustojumā ar Cēsu ielu satiksme atļauta visos virzienos, tas nozīmē, ka šajā šķērsojumā veidojas 36 konflikta punkti, kuros iespējamas mašīnu sadursmes. Patiesībā konflikta punktu ir vēl vairāk, jo mašīnas sastājas divās joslās, kur paredzēta tikai viena. Situāciju vēl vairāk sarežģī 5. trolejbusa pietura uz Tallinas ielas pirms krustojuma, braucot Brīvības ielas virzienā, kā arī 25. trolejbusa galapunkts Brīvības iela pie Jaunās Ģertrūdes baznīcas. «Visapspiestākā šķira» Tallinas un Cēsu ielas krustojumā ir gājēji, kuriem vispieklājīgākais braucējs nevar dot ceļu pat tādā gadījumā, ja ļoti vēlētos! Pagaidām nav risinājuma, kā nodrošināt cilvēku pārkļūšanu šim krustojumam. Var tikai ieteikt censties izmantot blakus esošo Brīvības ielas krustojumu.
Jau 1999. gadā CSDD kā vienu no situācijas risinājumiem šajā krustojumā piedāvāja luksoforu izvietošanu, sinhronizējot tos ar blakus esošo Brīvības un Tallinas ielas krustojumu. Otrs variants bija satiksmes slēgšana vienā virzienā, proti, pa Cēsu ielu uz baznīcas pusi. Tad izveidotos vienkāršs T veida krustojums, un tādā ir ievērojami mazāk konflikta punktu. Neatkarīgi no tā, kurš variants tiktu izvēlēts, jāpaplašina Tallinas iela vienīgajā vietā, kur tas vēl iespējams, - labajā pusē pirms krustojuma, braucot virzienā uz Brīvības ielu.