Un ne tik daudz par lietas būtību - pirms piecām vasarām Lielupē apsprāgušajām zivīm un vēžiem, kas ir aprēķināms un varbūt arī labojams ļaunums -, cik par tiesiskumu Latvijā. Zināms, ka tiesas ir noslogotas. Tomēr, ja par kādu sesku ir pilnīgi skaidrs, ka tas ir sesks, tad pretēji aizstāvības kvēliem apgalvojumiem, ka tas ir cēls, balts gulbis, Latvijas tiesām ir iespēja operatīvi _atšūt_ bezjēdzīgās un, teiksim, kā ir, tiesiskumu diskreditējošās apelācijas prasības.
Tiesnešu neatkarības apziņa ir laba un nepieciešama. Tiesu vara Latvijā saprotamu iemeslu dēļ ir vēl neatkarīgāka par likumdevēju varu un izpildvaru, kas tomēr ir elektorāta viļņošanās zvārota, un arī tā sauktā ceturtā vara - prese (mūsdienās gan jebkura žurnālistika) - ir tieši saistīta ar tautu, ar savu lasītāju, kas nākamajā abonēšanas kampaņā liks gan manīt, kā drukātais gājis pie sirds. Tomēr katrai no četrām varām nepieciešama tās darbības politika, un tieslietas nav izņēmums. Ja kādai no četrām varām acīmredzami nevedas tās funkciju pildīšana, lieti noderētu attiecīgās jomas politikas pārvērtēšana.
Ja JCF bijušais priekšnieks tiesas lēmumu līdz 29. jūnijam pārsūdz, tad tiesai derētu rūpīgi izvērtēt, vai šo pārsūdzību maz pieņemt. Dabai nodarītais kaitējums ir neapstrīdams, kaut arī Temīdas kalpu lēnīguma dēļ jau krietni vien noildzis. Galu galā par cukura ražošanas izbeigšanu JCF akcionāri saņēma miljonos latu mērāmas kompensācijas. Summa, ko nāktos samaksāt par dabai nodarīto kaitējumu, salīdzinājumā ar kompensāciju miljoniem ir tīrās kapeikas.
Attēlotais scenārijs JCF sakarā gan aizvien ir tikai hipotētisks, toties pilnīgi reālistisks ir cits, kur kungi ar nenomaksātiem parādiem bez mazākā kauna taisās ņemt jaunus kredītus. Abi AŠ2 brašuļi, kas vēl nav norēķinājušies ar valsti par pagājušo vēlēšanu pārtēriņiem, jau sapucējušies ņemt elektorāta uzticības kredītu uz nākamo termiņu. Tā kā ir stipri apšaubāms, vai šo partiju ierindas biedri maksās par vadības vecajiem grēkiem, varam tos mierīgi personalizēt. Tā nu Ainārs Šlesers mums ir parādā 528 870,01 latus, bet Andris Šķēle - 1 027 000 latus. Administratīvās lietas, kurās atkārtoti pārsūdzēti LPP/LC un TP KNAB noteiktie uzrēķini, skatīs jau pēc 10. Saeimas vēlēšanām. Ja gadījumā tautas atmiņa izrādīsies rekordīsa un šie ļaudis Saeimā iekļūs, tas būs noticis par naudu, kas viņiem nepieder. Jau šāda iespēja vien ir amorāla un prettiesiska, tāpēc ir nevis pēdējais brīdis, bet jau ir nokavēts sakārtot šai gadījumā Administratīvā procesa likumu, ļaujot paātrināt lietu izskatīšanas ātrumu.
Sevišķi procesa paātrināšanas iespēja attiecināma uz prioritārām lietām. Šobrīd tādas ir divās kategorijās - lietās, kas skar bērnu intereses, un lietās par amatpersonu atvaļināšanu. Lai cik bēdīgi būtu Tieslietu ministrijas materiālie apstākļi, nekādi lielie ieguldījumi pētniecībā un tiesību politikas izstrādē nav vajadzīgi, lai saprastu, ka pie šīm divām līdzšinējām prioritātēm pieskaitāmas arī lietas, kas saistās ar KNAB lēmumiem. Tās sakrīt ar šobrīd par prioritārām atzītajām amatpersonu atvaļināšanas lietām, jo tās abas skar valsts pārvaldi. Nepamatoti atvaļināta amatpersona ir robs valsts pārvaldē, tās efektivitātes traucējums, un tāds ir arī koruptīvs nodarījums. Smalkā valodā runājot, šāds prioritāro lietu loka paplašinājums pamatojas teleoloģiskajā tiesību normu interpretācijā - tajā, kas vērsta uz mērķi un efektivitāti.
Tomēr jau šobrīd tiesību politikai nozīmīgos gadījumus varētu izskatīt saprātīgā termiņā. Šķiet, ka galvenais traucēklis tam tomēr ir tiesnešu vienaldzība pret tiesību politiku. Ar to nav jāsaprot, piemēram, JCF priekšnieka prāvu, kas, lai cik absurda detaļās, tomēr agrāk vai vēlāk beigsies ar «tiesu un taisnību» un, vai tas notiks agrāk vai vēlāk, neko daudz nemaina. Cita lieta ar LPP/LC un TP iepriekšējo vēlēšanu pārtēriņiem. To atlikšana uz neparedzamu nākotni (jo pēc Apgabaltiesas jau ir vēl trešā apelācijas instance) ļoti būtiski ietekmē valsts dzīvi - tieši proporcionāli tam, kādu ietekmi attiecīgi pusmiljona un vairāk nekā miljona latu paģērēšana no Šlesera un Šķēles šeit un tagad atstātu uz viņu priekšvēlēšanu aktivitātēm. Šāda iespēja šobrīd gan šķiet kā no fantastikas žanra paņemta, tomēr ir absolūti nepieciešama Latvijas politikas - gan partiju, gan tiesību politikas - normalizēšanai un tiesiskuma nostiprināšanai.