Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Vienveidīgās delikateses

Šansons ir viens no tiem franču gardumiem, kuriem ir svarīga izcelsmes vieta - tāpat kā dižciltīgam sieram, šampanietim un konjakam. Rīgā ražotajam dzirkstošajam vīnam ir tāds pats sakars ar šampanieti kā te uz vietas radītajām šansona interpretācijām ar to poētisko franču dziesmu kabarē stilistikā, kurā izpaudās Edīte Piafa, Žaks Brels un Šarls Aznavūrs. Tikpat tālu Lielā ģilde ir no leģendārās Parīzes koncertzāles Olympia.

Svētdien, 11. martā, ar diviem koncertiem Lielajā ģildē Marija Naumova noslēdza Latvijas turneju Pusnakts Parīzē. Šajā programmā, kas bija iecerēta kā ceļojums pa naksnīgo pilsētu, viņa dziedāja populārāko franču estrādes mūziku. Tiem, kuri Parīzē ir bijuši un - nedod dievs! - «dzīvajā» dzirdējuši pašu Aznavūru, ceļojums sagādāja vilšanos: Marija izrādīja jau sen iepazītas muzikālas ielas un nepastāstīja par tām gandrīz neko personisku un oriģinālu.

Lai skan trekni

Varbūt problēma bija tajā, ka pa Parīzi klīdām lielā barā. Marijai līdzās bija ne tikai viņas pavadošā grupa, ar kuru viņa sen muzicē, bet arī Vidzemes kamerorķestris diriģenta Andra Veismaņa vadībā un divi autentiski francūži - akordeonists Fransuā Parizi, kurš ir sacerējis melodiju Ballad du Paris Vudija Allena komēdijai Pusnakts Parīzē, un dziedošais kontrabasists Tonijs Bonfiss, kurš 20 gadu strādājis uz vienas skatuves ar Šarlu Aznavūru un citiem šansona veterāniem.

Skanējums bija trekns un biezs - brīžos, kad orķestris neraustīja dvēseles stīgas un pildīja tikai dekoratīvu funkciju, mūzika varēja atbrīvoties no smagnēju aranžiju važām un atrast tiešāku ceļu uz klausītāju sirdīm. Šansons neprasa orķestri! Tas prasa personību un lirisku piepildījumu, šansons pirmām kārtām ir emocionāls pārdzīvojums, un vēlams, lai izpildītājs būtu arī dziesmu autors. Šarls Aznavūrs iztiek bez orķestra. Ģeniālajai Žiljetai Greko pietiek tikai ar klavieru pavadījumu. Taču mūsu publikai un zvaigznēm patīk lielās formas skatuves darbi - izskatās nopietni un dārgi, kaut gan mūzikas dramaturģija nepieprasa tik lielu ansambli.

Nesaki man Bizu!

Marija Naumova atklāja koncertu ar Edītes Piafas La vie en rose - ar labo roku māksliniece ekspresīvi aptaustīja gaisu un gleznoja neredzamu kruasānu, it kā papildinot zīmējumu, kas bija redzams skatuves dibenplānā - Eifeļtorņa gabaliņš un Triumfa arka. Marija nodziedāja divus Šarla Aznavūra skaņdarbus, komponista Fransisa Lē melodiju no Kloda Leluša filmas Vīrietis un sieviete un Mišela Legrāna dievišķīgo kompozīciju no Žaka Demī mūzikla Šerbūras lietussargi.

Gides lomu Marija pildīja godam - muzikālo materiālu viņa papildināja ar komentāriem un tekstu tulkojumiem. Marija lika lietā savu aktrises talantu, deklamējot šādas dramatiskas rindas: «Pat mana gulta pārvēršas par stacijas peronu, kad tu aizej… Es jūtos slima… Šī mīlestība mani nogalina.» Sievietes, kas sēdēja man blakus, nespēja apturēt asaras. Es gandrīz iekliedzos: «Tikai nesaki man Bizu!» Taču uz skatuves jau sāka skanēt Serža Lamā Je suis malade.

Rotaļīgais erotisms

Duetā ar viesmākslinieku Toniju Bonfisu Marija nodziedāja opusu Paroles, paroles, kas 70. gadu sākumā kļuva par Eiropas mēroga hitu Dalidas un Alēna Delona izpildījumā. No XX gadsimta otrās puses franču kultūras nozīmīgākā provokatora Serža Gensbūra repertuāra Marija izvēlējās Le javanaise - amizantu, rotaļīgu džeziņu, kuram skanot dziedātāja maigi glāstīja Tonija Bonfisa kontrabasu un sita ritmu uz tā korpusa. Tas bija ļoti erotisks un kaislīgs priekšnesums - erotisms, kā zināms, bija maestro Gensbūra daiļrades neiztrūkstošais ingredients.

Koncerta programmā Marija Naumova saveda kopā ļoti dažādu autoru darbus, taču visas dziesmas izklausījās vienveidīgi. Interpretācijas bija godīgas, taču garlaicīgas. Dziedātājai daudz labāk padevās jautras un dinamiskas kompozīcijas (piemēram, Milord un Padam, padam), kurās viņa jutās drošāk un pārliecinošāk. Savukārt Žaka Brela traģiskā lūgšana Ne me quitte pas Marijas Naumovas un pianista Rolanda Beļēviča versijā varēja aizkustināt tikai tos klausītājus, kuri nekad nav dzirdējuši, kā šo dziesmu izdzīvoja pats Žaks Brels vai arī Žiljeta Greko, Patrīcija Kāsa un Bārbra Streizande. Starp citu, Patrīcija Kāsa šobrīd gatavo klasiskā šansona programmu Kaas chante Piaf/Kāsa dzied Piafu - rudenī viņa izdos albumu un sāks pasaules turneju. Tas varētu būt īsts šampanietis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?