Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Zem asiņainā apmetņa

Nav nekā politiskāka par popkultūru, un zināmā mērā šis laiks iezīmējies ar supervaroņu sagurumu dažādos žanros, formātos un izpausmēs.

Vēl pirms pāris gadiem lateksa un pieguļošo tērpu varoņu sāgas un to neskaitāmās inkarnācijas tika izvirzītas Oskara balvām, bet drīz vien to blīvā klātbūtne sāka prevalēt pār jēgu. Klasiķis Mārtins Skorsēze Marvel un citu lielo studiju centienus pelnīt par visām varītēm pat salīdzinājis ar "atrakciju parku", nevis kino, un, šķiet, šobrīd, kad katram sevi cienošam aktierim Holivudā ir kāds super alter ego, mēs jūtamies tieši tāpat. Kaut kas nav kārtībā – vai ne?

Mēs dzīvojam postsupervaroņu, postpatiesības un kara laikmetā, kur uz skatītājiem īsti vairs nestrādā ne disnejfikācija, ne pārbaudītas stāstniecības bauslības un (jo īpaši Ukrainas kara šausmu kontekstā) krīzes "bez sekām". Lūk, un šajā triko, brīnumspēju un komiksu žanrā ko reti bezkaunīgu, saistošu un gļēvumu dezinficējošu mēģina paveikt seriāls Puikas/The Boys (2019–). Kopš nonākšanas mazajos ekrānos tas jau kļuvis par globālu fenomenu ne tikai komiksu gīkiem, bet arī plašākai auditorijai, kurai "viss ir līdz kaklam", un kino cienītājiem ar interesi par mākslas kino (ceturtajā Puiku sezonā neordinārā veidolā pievienojusies arī Tilda Svintone). Seriāls ir antitēze visai iepriekš redzētajai supervaroņu pasaulei un Amerikai, kurā apdāvinātie varoņi ir mārketinga un korporatīvās izkārtnes, kas dzīvo tālu no postulētajiem ideāliem un neuzņemas atbildību par sekām. Ekonomiskās intereses un politiskā aizmugure sargā izcilniekus, kuri pasauli neglābj – tā vietā viņi entuziastiski reklamē enerģijas dzērienus, ātros ēstūžus, filmējas kinodarbos ar Vilu Ferelu, audzē kompānijas Vought kapitālu un pa ceļam nonāvē nevainīgos. Tieši tā arī sākas seriāla pirmā sezona, kad puisis, vārdā Hjūijs (Džeks Kveids), zaudē savu mīļoto meiteni, kurā ietriecas Zibenszellim līdzīgais Ekspresis. Nozieguma vietu supervaronis, viens no dižā Septītnieka, pamet, bet Hjūijs alkst atriebības. Algotņu grupa Puikas ar Billiju Bučeru (Karls Urbans) priekšgalā aicina Hjūiju palīdzēt kompromitēt nācijas "varoņus".

Vispirms jābrīdina, ka seriāls ir domāts pilngadīgajiem (!) un tajā ir daudz nudien brutāla un fizioloģiska humora. Tas skaidrojams ar tā veidotāju (to vidū ir arī aktieris Sets Rogens) mēģinājumu skart visus iespējamos "-ismus" – arī politisko fanātismu, slavenību kultu, reitingu valūtu un daudz ko citu. Puikas ir necenzētas popkultūras un politiskās dienas kārtības daidžests – tajā ir viss, kas ir un nav jāzina par betmeniem, fetišu, vardarbību un visnotaļ sadrumstaloto politisko vidi, bet tas nešķiro, ko likt zem sitiena: kritiku saņem gan kreisie, gan labējie (tiesa, pēdējie krietni vairāk). Spilgtākais antivaronis seriālā ir jaunās pasaules līderis Tēvzemietis (Entonijs Stārs) – dižākais no varoņiem, egomaniakāls un autoritārs labējo ideju piekritējs, kurš iemīlas "nepareizajās sievietēs".

Seriāla ceturtā sezona, kuras pēdējā sērija liktenīgi sakrita ar nedēļu pēc atentāta pret Donaldu Trampu Pensilvānijā, gan ieskanas krietni citādāk. Ja iepriekš veidotās līdzības un paralēles ar mums pazīstamo realitāti šķita kā zināmas, bet tālas atskaņas, tad nu seriāls, kam vēl ir paredzēta noslēguma sezona, ir politiski karstāks par karstu. Interesanti, ka Latvijā Puikas nav ieguvušas tādu pašu kulta statusu kā citi fantāzijas seriāli, piemēram, Troņu spēle/Game of Thrones (2011–2019) vai Savādās lietas/ Stranger Things (2016–), tomēr garantēju, ka šodienas sociālpolitiskajā kontekstā šis daudzus ekrāna tabu lauzošais seriāls ir uzmanības vērts notikums, kas ir krietni inteliģentāks, nekā sākotnēji izskatās. Galu galā šiem "varoņiem" viss ir pie… apmetņa. 

PUIKAS ★★★★

Kur skatīties: Amazon Prime


Kino izlase

Kino iesaka Dārta Ceriņa

DVĒSEĻU KOLEKCIONĀRS/ LONGLEGS (2024) ★★★

Jēru klusēšanai/The Silence of the Lambs (1991) aizdomīgi līdzīgās šausmu filmas režisors Ozs Pērkinss ir aktiera Entonija Pērkinsa (Hičkoka Psiho/Psycho (1962) maniaka atveidotāja) dēls. Nedaudz klišeju un labi daudz atmosfēriskā – antisociāla FIB izmeklētāja (Maika Manro) izmeklē neatrisinātu lietu un neaizmirstamā lomā sastop Nikolasu Keidžu.

Kur skatīties: kinoteātros

 

DEDPŪLS & VILKNADZIS/ DEADPOOL & WOLVERINE (2024).

Nav vēl redzēta.

Raiens Renoldss ar sarkanā mundiera pļāpas Dedpūla tēlu, kas apzinājās, ka ir filmā, pāršķīra jaunu lappusi supervaroņu žanrā (filmas 2016. un 2018. gadā). Triloģijas noslēdzošajā daļā (rež. Šons Levijs) pievienojas arī Vilknadzis (Hjū Džekmens) un virkne citu iksmenu. Kā filmas pašreklāmā pieteikts – kečups (Dedpūls) un sinepes (Vilknadzis) tiem, kas ir sailgojušies.

Kur skatīties: kinoteātros

 

VIESUĻVĒTRAS/TWISTERS (2024) ★★

Varbūt arī jūs uzaugāt ar Viesuļvētras/Twister (1996) sentimentu, kur pāris izskatīgu cilvēku dzinās pakaļ tornādo, kas bija paspējis ieraut virpulī gotiņas, un viss šķita bērnišķi pievilcīgs? Realitāte arī Latvijā varētu likt šādus stāstus pārvērtēt, taču sižetiski šajā nonsensa sīkvelā (rež. Lī Aizaks Čangs) nekas daudz nav mainījies – vvairāki tornādo un vēl joprojām izskatīgi cilvēki (Deizija Edgara-Džounsa, Glens Pauels u. c.) tiem dzenas pakaļ, neticami izteiksmīgu skatienu un reti muļķīgu dialogu konkurss.

Kur skatīties: kinoteātros

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli


Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata