Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +2 °C
Daļēji saulains
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

2 Frenijas, 2 Selindžeri

Jauno Pētera Krilova iestudējumu Nacionālā teātra Jaunajā zālē laimējās redzēt divreiz. Vēlāk, lasot atsauksmes par Lūgšanu resnajai tantei (Dž. D. Selindžera stāsta Frenija un Zūijs dramatizējums ieguvis programmiskāku, arī didaktiskāku nosaukumu), pārsteidza, ka dominē uzskats - uzvedums pieejams tikai Selindžera faniem (kādā komentārā lasīju pat prasību aizliegt uz to ierasties «veciem cilvēkiem»), ka tas primāri ir nevis patstāvīgs mākslas darbs, bet sastapšanās ar iemīļotu rakstnieku.

Manuprāt, iestudējums ir vairāk nekā tikai literāra darba korekts lasījums. Tas jūtīgi uztausta ne vien Selindžera spēka, bet arī vājuma punktus.

Jaunības balss

Ja pirmo būtu redzējusi pirmizrādi, iespējams, mana attieksme būtu atturīgāka. Nav šaubu, ka P. Krilovs ir intelektuāli un emocionāli inteliģents režisors, meistars klasikas interpretācijās, ka ar aktieriem viņš strādā filigrāni. Izrāde ir ļoti laba. Bet neatstājas jautājums, vai tā nav pāri plūstošu spēku pašmērķīga dzesēšana. Pārlieku vienkāršas ir patiesības, pie kurām finālā nonāk Madaras Saldoveres Frenija. Selindžers, protams, rakstīja pieaugšanas stāstus par ārkārtēji jauniem, ne tikai pasaulē, bet arī sevī ieklausīties vēl nepaspējušiem cilvēkiem. Bet pirmizrāde tomēr šokē ar atklāsmi, cik ļoti vienkāršoti viņa darbos ir jaunie. Es materiālā līdz šim to tik skaudri nebiju redzējusi. Pēc izrādes pārlasot jāsecina - jā, arī tā Selindžeru iespējams skatīt. Patīkami, protams, ka aktieri tēlus iemieso ar uzmanību pret sīkākajām detaļām, precīzi raksturojot, bet nekariķējot. Katram pazīstamas pusaudža paštaisnas histērijas eksplikācija bez nosodījuma vai agresijas. Formas perfekcija, kas ļauj izbaudīt teātri kā matemātisku formulu, emocionāli atstājot vienaldzīgu. Tāpēc esmu ļoti priecīga, ka pirmo nejauši redzēju izrādes mēģinājumu. Kristīnes Abikas iekārtotajā telpā, kurā stikls nodala ielu no radio studijas un cilvēku no cilvēka, varoņi pūlas atrast ne tik daudz iespēju saprasties, kā spēku garīgai izdzīvošanai, veidu, kā saglabāt savu balsi. Apziņa, ka esi viens pret visu, protams, ir klātesoša, tomēr P. Krilovam izdevies materiālā ielikt burvīgu neviennozīmīgumu - varoņi vienlaikus ir arī neapšaubāmi tuvi cilvēki, kuri no sirds, kā nu katrs to saprot, cenšas virs ūdens noturēt arī pārējos. Par kara lauku, kurā sastopas dažādās izdzīvošanas koncepcijas, kļūst Frenija.

Divi stāsti

M. Saldoverei, šķiet, līdz galam vēl nav skaidrs, kāda ir viņas varone, tāpēc redzami divi paši par sevi pārliecinoši, bet viens otru izslēdzoši varianti. Pirmizrādes Frenija bija egoistiska pusaudze, kuru apbūris pašas balss tembrs un totāla nespēja saskatīt citus. Mēģinājumā viņa bija apmaldījusies, nelaimīga sieviete. Ir būtiska atšķirība starp scēnu, ko rīko bērns kaprīzes dēļ, un histēriju, kurai visiem spēkiem cenšas neļauties, tomēr kapitulē tās iznīcinošā spēka priekšā. P. Krilovam izdevies radīt unikālu, ārkārtēji fleksiblu formu - kaut Frenijas traktējums atšķirīgos vakaros maina koncepciju par 180 grādiem, stāsts ir loģisks. Vēl vairāk - tas ir mākslas darbs. Acīmredzot šādi izrādē manifestējas sagatavošanas posms - izsmeļoša literārā darba analīze, fiksējot ne tikai nepieciešamo, bet arī iespējamo. Īpaši tas apliecina P. Krilova unikālo talantu darbā ar aktieriem. Izrāde ļāvusi izveidot burvīgas raksturlomas Ivaram Kļavinskim (Badijs) un Jānim Vimbam (Leins). M. Saldoveres Frenija kļūst par notikumu katalizatoru. Izrādes centrā nonāk Kaspara Zvīguļa Zūijs un Ināras Sluckas Besija. Abi aktieri filigrāni iemieso daudzslāņainus, pretrunīgus tēlus. Partnerības jūtīgums, kādā abi strādā gan attiecībā viens pret otru, gan pret kolēģiem, raisa apbrīnu. Izrāde ir būvēta nevis no stāvokļu fiksācijām, bet gan kā atmosfēru plūdums, aktieri atsaucas uz vissīkākajām izmaiņām tajā. Forma ir pietiekami stingra, lai noturētu vietā sižetu, vienlaikus absolūti mainīga. Pirmizrādē tapa stāsts par ģimeni, kas auklējas ar kaprīzo, bet mīlēto pastarīti. Mēģinājumā izspēlētais variants ir sarežģītāks - visi mokās, nevienam nav atbilžu, toties ir iekšēja nepieciešamība jebkuriem līdzekļiem palīdzēt tiem, kurus mīl. Tas ir cilvēcības triumfs pār tukšiem, pat ja patiesiem, vārdiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?