«Atmiņām nav svarīgas birkas, tāpēc nevienai fotogrāfijai nav paraksta... Esenci mēģināju ielikt izstādes nosaukumā - Ainava ir vērošanai,» tā par savu nupat kā atklāto fotoizstādi Latvijas Fotogrāfijas muzejā saka Ivars Austers. Viņš ir Latvijas Universitātes psiholoģijas profesors un pasniedz psiholoģiju arī Latvijas Mākslas akadēmijā. Izstādes autors gan piebilst, ka viņa akadēmiskā amata dēļ īpašu psiholoģiskumu izstādītajās fotogrāfijās nav jācenšas saskatīt. «Man darbs un fotografēšana ir paralēlas pasaules, kas maz pārklājas,» saka I. Austers.
Muzeja direktore Maira Dudareva atklāj, ka izstāde ir īpaša ar to, ka tā kļuvusi par Latvijas Fotogrāfijas muzeja 2014. gada izstāžu konkursa uzvarētāju. Viņa stāsta, ka I. Austera darbi ir kas vairāk nekā ainavas. «Tā drīzāk ir autora mijiedarbība ar ainavām - mediatīvs process. Tie ir darbi, kas raisa pārdomas, liek mirkli apstāties un padomāt par sevi, dzīvi, ainavām...» M. Dudareva teic.
«Galvenokārt tās ir ainavas, ko ikdienā nepamanām - neievērojam, lai arī itin bieži sastopam, jo tās nav tās, kuru dēļ mēdzam mērot garu ceļu, lai redzētu,» saka pats izstādes autors. Fotogrāfijas tapušas no 2005. līdz 2013. gadam, bet I. Austers norāda, ka šajā izstādē hronoloģijai nav nozīmes, «darbi ir noskaņai».
Kopumā apmeklētāji varēs aplūkot 50 fotogrāfiju, no tām daļu - kā 15 minūtes ilgu attēlu projekciju «lēnai un askētiskai vērošanai», teic I. Austers, atklājot, ka darbos ieraugāmi skati no Zolitūdes, Pārdaugavas, centra kanālmalas, bet šīs vietas varēšot atpazīt vien tas, kurš gājis pa tām pašām takām, pa kurām autors.
Fotogrāfijas muzejā paralēli Ivara Austera darbu izstādei aplūkojama arī vēl kāda interesanta izstāde - Eduards Gaiķis. Retrospekcija. Tajā skatāmi fotomākslinieka XX gs. 20.-30. gados uzņemtie akti, klusās dabas, ainavas, arhitektūras fotogrāfijas. M. Dudareva stāsta, ka muzejs izstādi saņēmis kā dāvanu no Eduarda Gaiķa radiniekiem. Mākslinieks ievērojams ar to, ka viņa darbi ieguvuši daudzus apbalvojumus, izstādīti Berlīnē, Vašingtonā, Parīzē, Barselonā un citur. Viņš bijis foto līdzstrādnieks vairākos sava laika preses izdevumos, piemēram, Nedēļā, Objektīvā, Atpūtā. M. Dudareva stāsta, ka E. Gaiķa darbi veidoti piktoriālismam raksturīgā stilā bromeļļas tehnikā. Izstādē būs iespējams vērot arī autohromus, kas ir agrīns krāsu foto ieguves procesa rezultāts, kas datējams ar XX gs. sākumu.
Ivara Austera fotogrāfiju izstāde Ainava ir vērošanai un Eduarda Gaiķa darbu izstāde Latvijas Fotogrāfijas muzejā skatāma līdz 23. februārim.