Ka šādi nelikumīgi maksājumi varētu būt notikuši, liecina materiāli par ASV notiekošo procesu, kurā Daimler tiek apsūdzēts kukuļdošanā 22 pasaules valstīs.
Samaksāja un uzvarēja?
Latvijā aizdomas krīt tieši uz Rīgas pašvaldības iepirkumiem tūkstošgades sākumā, kad pilsētas tēvi sāka atjaunot pilsētas autobusu parku, aizstājot padomju laika dzeltenos ikarusus ar moderniem ražojumiem.
Fragmenti no izmeklēšanas materiāliem vēsta, ka 2000. gada augustā Daimler meitasuzņēmums EvoBus saņēmis ziņu no tā oficiālā pārstāvja Baltijas valstīs par gaidāmu lielu autobusu iegādes konkursu Rīgā, ko grasās organizēt domes Satiksmes departaments. Līdz EvoBus nonākusi arī vēsts, ka kompānijas sāncensis piekritis «zem galda» samaksāt skaitļos neminētu naudas summu domes pārstāvjiem, lai iegūtu līgumu par autobusu piegādi. EvoBus to traktējis kā nepieciešamību darīt to pašu. 2001. gada martā firma ieguva dalītu uzvaru un vienojās ar toreizējiem autobusu parkiem Tālava un Imanta par 79 autobusu piegādi. Piecu gadu laikā EvoBus Rīgai kopumā piegādāja 117 autobusu, pēdējos 28 - 2006. gada otrajā pusē, par kopējo summu ap 21 miljonu latu.
Vai šie skaitļi ir patiesi, ceturtdien no Tālavas un Imantas tiesību pārmantotāja uzņēmuma Rīgas satiksme uzzināt neizdevās. Klusēja gan pārvadātāja preses sekretāres, gan valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena telefons. L. Bemhens pirms tam vadīja Tālavu. Savukārt Imantas bijušajam direktoram Pēterim Simažam par iespējamu kukuļošanu ir pirmā dzirdēšana: «Mēs bijām laimīgi, ka tikām pie jauniem autobusiem, bija vienalga, pie kādiem.»
Neviens neko nezina
Atsevišķi skaitļi par piegādāto autobusu daudzumu lietas materiālos un ziņu arhīvos sakrīt. Piemēram, 2002.gada sākumā Diena rakstīja, ka drīz ekspluatācijā nodos iepriekšējā gada nogalē pirktos 18 Mercedes-Benz autobusus. Ar šo piegādi arī saistās materiālos minētais pirmais nelegālais naudas pārskaitījums 2002.gada vasarā. Tad EvoBus it kā maksājis kukuļus Rīgas domi kontrolējošās partijas pārstāvjiem, bet no 2003. gada aprīļa līdz 2006. gada decembrim - amatpersonām no kāda cita politiskā spēka. Minētajā laikaposmā no 2000. līdz 2006. gadam strādāja trīs domes sasaukumi un trīs mēri (A. Ārgalis, G. Bojārs, Aivars Aksenoks). Kukuļi esot maksāti no naudas, kas iegūta, mākslīgi paaugstinot pilsētai pārdodamo autobusu cenu.
«Pieļauju, ka es neesmu šajā sarakstā, jo neesmu neko saņēmis. Pats arī nebraucu ar mersedesu,» par iespējamo uzpirkšanu sakās nezinām bijušais pilsētas galva Gundars Bojārs (LPP/LC), kura toreiz pārstāvētā LSDSP no 2001. gada vidus līdz 2005. gada pavasarim bija nozīmīgākā partija domē. Viņš autobusu iepirkumos neesot iedziļinājies, bet atminas, ka tie sākti pirms viņa - vienu domes sasaukumu agrāk.
Iepriekšējais mērs (no 2000. gada maija) Andris Ārgalis (TP) atsacījās par šo tēmu runāt: «Tā visa ir tikai jūsu retorika.» No komentāriem atteicās arī ilggadējais Satiksmes departamenta direktors, tagad pensionārs Ivars Zarumba, kura laikā autobusi tika pirkti.
Pirka arī citus autobusus
EvoBus oficiālais izplatītājs, kurš varēja būt iesaistīts iespējamā amatpersonu kukuļošanā, dokumentos netiek saukts vārdā. Tolaik kompānijas ģenerālpārstāvis Baltijā bija firma Silverstar, no kuras pašvaldība nopirka Mercedes-Benz autobusus. Vēlāk gan Daimler ar izplatītāju attiecības pārtrauca - to esot ietekmējušas radikālas izmaiņas EvoBus vadībā. Arī Silverstar vadītājs Uģis Cinis uz zvaniem ceturtdien neatbildēja.
Ģenerālprokurors Jānis Maizītis aicina KNAB izmeklēt iespējamo kukuļošanu pašvaldībā. KNAB pagaidām vēl nav izlēmis, vai sāks pārbaudi, jo pieejamā informācija vēl tiek vērtēta, saka biroja pārstāvis Andris Vitenburgs.