Igaunijā sākta kriminālizmeklēšana, lai noskaidrotu Igaunijas pilsoņu saistību ar kravas kuģa nolaupīšanu, ziņo LETA. Igaunijas ģenerālprokurore Lavli Lepa informējusi, ka seši no astoņiem kuģa nolaupītājiem esot saistīti ar Igauniju. Četri no viņiem nav igauņu tautības, taču ir Igaunijas pilsoņi, bet divi - Krievijas pilsoņi, kam izsniegta uzturēšanās atļauja Igaunijā. Pārbaudi sākusi arī Latvijas Drošības policija.
Draudējuši uzspridzināt
Arctic Sea apdrošinātājs paziņojis, ka nolaupītāji par kuģi pieprasījuši izpirkuma maksu 1,5 miljonus dolāru (735 tūkstoši latu). Kompānija Renaissance Insurance 3.augustā saņēmusi telefona zvanu no personas, kura angļu valodā paskaidrojusi, ka ir nolaupītāju starpnieks, un draudējusi nogremdēt kuģi, ja piecu dienu laikā pieprasītā summa netiks samaksāta, raksta aģentūra Bloomberg.
Krievijas Aizsardzības ministrija apstiprinājusi informāciju par izpirkuma maksu, tomēr neatklāja tās lielumu. «Apkalpes locekļi apstiprināja, ka nolaupītāji pieprasīja izpirkumu, draudot uzspridzināt kuģi, ja viņu prasības netiks pildītas,» sacīja vārdā neminēta amatpersona. «Apkalpe apgalvo, ka uzbrucēji bijuši bruņoti, bet no ieročiem atbrīvojušies, kad Arctic Sea pie Āfrikas krastiem panācis Krievijas karakuģis Ladnij.»
Avots pastāstīja, ka uz atbrīvotā kuģa atrasts ekipējums, kas izmantots, lai noziedznieki nokļūtu uz klāja, signālraķetes un piepūšama ātrlaiva, kas, visticamāk, izmantota Arctic Sea nolaupīšanas operācijā.
Zviedrijas Kuģu īpašnieku asociācija trešdien aicinājusi kuģniecības kompānijām būt modrām, kuģojot Baltijas jūrā, jo, lai gan pagājušajā mēnesī notikusī Arctic Sea nolaupīšana esot atsevišķs gadījums, tas varot radīt «epidēmijas efektu». Tādēļ kuģiem jābūt tikpat gataviem pret pirātu uzbrukumiem, kā atrodoties Somālijas piekrastē.
Vedis slepenu kravu?
Krievijas puses līdz šim sniegtā informācija par kuģa nolaupīšanu un atbrīvošanu Rietumu presē radījusi minējumus, ka Arctic Sea mīklainajā pazušanā varētu būt iesaistīti krievu specdienesti.
Piemēram, britu laikraksts The Daily Mail raksta, ka slepenie dienesti, iespējams, izmantojuši kravas kuģi, lai ar to nelegāli pārvadātu kodolierīces. Izteiktas versijas, ka slepeno kravu bijis paredzēts piegādāt Irānai vai Sīrijai.
Iespējams, ar to esot skaidrojama pilnīgi visu Atlantijas okeānā dislocēto Krievijas karakuģu un zemūdeņu piesaistīšana Arctic Sea meklēšanai.