Pirms pāris mēnešiem te perfekti iederējās Kaspara Putniņa un Latvijas Radio kora grupas mūsdienu mūzikas programma Elektriskie sapņi, bet šonedēļ (12. V) - diriģenta Sigvarda Kļavas rosinātā un vadītā programma Bīstama nakts, kurā līdzās Latvijas Radio kora grupas dziedātājiem, saksofonistam un komponistam Nikam Gothamam muzicēja mūsu Mūzikas akadēmijā studējošais pianists Rihards Plešanovs. Turklāt jaunais mūziķis izpaudās Latvijas pianistiem ļoti neierastā ampluā - kā avangarda izpildītājs, kurš nebaidās spēlēt arī uz t. s. sagatavotajām klavierēm (prepared piano) vai grabināt ritmus pa klavieru korpusu. Tas, starp citu, nebūt nav vienkāršots uzdevums, jo prasa instrumenta skārumu daudzveidību. Būtisks arī skaņu režisora, es pat teiktu, skaņu vides mākslinieka devums. Andris Ūze pie skaņu režijas pults pārredzēja un sabalansēja visu programmu, dažubrīd ļaujot kora dziedātājiem atpūsties, ieklausoties pašiem savu balsu ierakstā.
Šajā programmā, kurā skanēja tikai divu komponistu - amerikāņu XX gs. eksperimentētāja Džona Keidža un Latvijā dzīvojošā britu kanādiešu komponista Nika Gothama opusi, nesaklausīju nekā tāda, kas liktu saspringt kā skatoties trilleri. Drīzāk prasās salīdzinājums ar meditāciju, jo mūzika vedināja justies mājīgi, atgādinot par mīļām ikdienas lietām. Kvintesence tam - Džona Keidža Living Room, kurā kora mākslinieku galvenais uzdevums ir perfektā, sinkopētā ritmu polifonijā skandināt dažādus sadzīves priekšmetus: salocītas avīzes, Venden ūdens mucu, lielu koka kasti, kafijas krūzes, dakšiņas, karotes. Dzīvespriecīgi un relaksēti autora un R.Plešanova duetā izskanēja Gothama Atgriešanās, kurā pianistam izdevās spēles ar svinga manieri. Arī Elīnas Libaueres un Ingas Martinsones solo abos Keidža opusos gremdēja kā siltā, tīkamā vilnī. Un izjusti, kā XX gadsimta avangarda noktirne uz sagatavotajām klavierēm izskanēja programmas titulopuss, Keidža Bīstamā nakts: skaņas no klavierēm, starp kuru stīgām saspraustās naglas, skrūves, dzēšamgumijas un papīra driskas, bija tik maigas un tīkamas ausij.
Pasaulē jau kopš Otrā pasaules kara zināmais Keidža avangards, ko mums Latvijā 70. gadu beigās ierādīja Krievijas pianists Aleksejs Ļubimovs, pie mums joprojām ir retums. Daudz pazīstamāka te Nika Gothama mūzika, turklāt sistemātiskā sadarbībā ar Latvijas Radio kori jau izveidojies pastāvīgs stils. Tāpēc kārtējos divus pirmatskaņojumus gaidīju ar dᅢᄅjᅢᅠ vu (vai rutīnas) priekšnojautu. Taču tieši te gaidīja lielais pārsteigums. Tas spilgti uzrunāja kora a cappella darbā Asleep in a Field/Aizmidzis laukā - neparasti izsmalcinātā, komplicēti polifoniskā, bet vienlaikus arī nesamākslotā, izteiksmīgā, gleznieciskā mūzikas valodā, kurā īpaši smalki un gaumīgi izmantots pat tāds meistarstiķis kā hokets - senās daudzbalsīgās vokālās mūzikas zilbju atdalīšanas paņēmiens. Guvums ir Latvijas Radio kora solistu meistarības cienīgs XXI gadsimta «jaunrenesanses» opuss ar baroka dzejnieka Aleka Finlija (1798) tekstu. Gan garīgs, gan ainavisks.