Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Atļaušanās (ārēji) nešokēt

Ģirta Ēča atgriešanās Latvijā - Deivida Harovera Melnā strazda iestudējums Nacionālajā teātrī - uzmanību pievērš nevis ar skandalozo tēmu (pedofila un upura tikšanās pēc piecpadsmit gadiem), bet ar režisora smalko skatuves izjūtu. Melnais strazds izaicina, bet gudri un jūtīgi - psiholoģiskās spēles centrā attopas cilvēks zālē, nevis pretrunīgie personāži.

Ģ.Ēcis zina, ko grib panākt, un atļaujas. Atļaujas, piemēram, neizklaidēt. Atļaujas īsajā izrādē taisīt nekaunīgi garas pauzes un skatīties - pacietīs, iedziļināsies? Melnais strazds domāts tiem, kas vakaru zālē gatavi pavadīt, piepūloties un strādājot ar sevi, jo - darba smalko struktūru skatītāji, zālē reiz iegājuši, iepazīst pilnībā. Grib viņi to vai ne.

Izrāde šokē gribot negribot. Normunda Laizāna Rejs ienāk pa Nacionālā teātra Jaunās zāles durvīm, tām pašām, kas kalpo par vienīgo ieeju/izeju skatītājiem, pagriežas un aizslēdz tās aiz sevis. To, ka durvis patiešām ir ciet, režisors uzsver divkārt. Maz ticams, ka skaļo atslēgas mehānismu metāla durvīs būtu iespējams nedzirdēt klusinātajā izrādē, bet, kad darbība jau iešūpojusies, no teātra darbnīcu dzīlēm aiz spēles telpas iznirst divi izrādei «nepiederošie» - sieviete un vīrietis - un mēģina durvis atvērt. Tās neveras, un svešajiem nākas meklēt apkārtceļu, atkal nozūdot aizskatuvē. Paņēmiens, ko režisors lieto, strādājot ar skatītāja emocijām, ir vienkāršs un efektīvs, bet tā lietošanas konsekvence sajūsmina. Durvis tā arī paliks slēgtas līdz izrādes beigām, jo šis stāvoklis ne tikai palīdz radīt atmosfēru, bet arī vienā metaforā kondensē iestudējuma esenci. Nav izejas. Vienīgais ceļš pasaulē ir tas, pa kuru ienācām. Lai izlauztos ne bezcerīgās situācijas, durvis atkal jāatslēdz.

Par spīti tam, ko skatītājam šķiet apsolām izrādes tēma, Melnais strazds nav stāsts par noziegumu, kas saēd tēlu šodienas dzīvi. Traumas ir, tās neliek mieru ne šķietamajam upurim, ne pāridarītājam - Madaras Saldoveres Unai un Normunda Laizāna Rejam. Bet ne par tām stāsta izrāde. D.Harovers Melnajā strazdā nodarbojas ar sociālo lomu preparēšanu, cenšoties atklāt dzīvu cilvēku aiz uzlīmes «upuris» vai «pedofils». Viņa luga pakāpeniski atklāj te vienu, te otru, te trešo patiesību, liekot skatītājam izvēlēties, kura īstā, kuru sociālo lomu kuram varonim piemērot. Pedofils izvaro pusaudzi? Nimfete pavedina četrdesmitgadnieku? Plānots noziegums vai spēle pāraugusi nopietnībā?

Ģ.Ēcis piedāvā savu, konsekventāku versiju, lugas shematisko dalījumu vairākos lielākos etapos (tēlu versijās) sadalot sīkāk - ainās, nelielos enerģijas kamoliņos, kas atritinās un aizritinās dialogā starp izrādes varoņiem. Tās nav konkurējošas patiesības, bet viena, kas atklājas pretrunīgos tēlu iekšējos monologos - atmiņās, pārdomās. Savā veidā tas ir publisks psihoanalīzes seanss ar negaidītiem rezultātiem. Izrāde ir par mīlestību, kas kā ievainots zvēriņš met lokus scenogrāfa Ginta Gabrāna radītajā varoņu iekšējā telpā - tukšumā, kur bez sarunas partnera un atkritumiem - no ārienes varoņos ieviestiem svešķermeņiem, kuros nemitīgi pinas tēli - nekā cita nav.

Izrāde piedāvā lieliskus aktierdarbus. M.Saldovere un N.Laizāns tēlos ierakstījuši brīžam šķietami pat pretrunīgus stāvokļus - spēku un vājumu, agresiju un maigumu. Vienlaikus. Psiholoģiskais materiāls, ar ko aktieri darbojas, ir trausls un smalks, un skatīties uz viņu niansētajām reakcijām, intonācijām, kas izstrādātas smalkākajos sīkumos, ir vienkārši bauda. Lasījums, ko režisors un aktieri piedāvā, ir gudrs - tas rāda ievainotus, simpātiskus cilvēkus, ar ko skatītājam iespējams pilnībā identificēties. Tēma it kā aizslīd perifērijā, jo skatītāja priekšā ir nevis divi nozieguma saistīti cilvēki, kas cīnās par savu dzīvi šodien, cenšoties ar atpakaļejošu datumu paturēt virsroku savdabīgā ciešanu sacensībā, bet divi tuvi cilvēki, kam aizvien sāp otra zaudējums. Tas, ko viņi uzskata par otra nodevību. Paradokss, protams, ka nodevuši arī paši, tāpēc katrs belziens sarunas partnerim rikošetā trāpa atpakaļ.

Ģ.Ēča izrāde emocionālā plāksnē ir par dzīvām, cilvēciskām attiecībām, kas ir vērtība pati par sevi. Lai cik pretrunīgas attiecības ārēji izskatītos. Tā, man liekas, ir lielākā izrādes vērtība - Melnais strazds piedāvā pārdomu materiālu skatītājam, kontrastējot notikuma emocionālo un vārdisko nozīmi. Ārēji izrāde nešokē. Ja pievērsīsiet uzmanību tam, kā uztverat sižetu, tas gan var likt aizdomāties. Un izrāde parūpēsies, lai jūs pievērstu. Divas reizes Melnajā strazdā satumst skatuves telpa, spoži izgaismojas skatītāju zāle. Gaismu mākslinieka Egīla Kupča partitūra izrādē ir visai konceptuāla, burtiski norādot, kurš no izrādes dalībniekiem uzmanības centrā. Un šoreiz centrā - skatītājs. Kur velkama līnija starp normālo un amorālo? Ko jūtat, ko domājat? Šokē?

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?