Novērsa nepilnības
«No tām, kas maksā 20 latu, nav nekādas jēgas - strādā nelielā attālumā. Dārgākās, no 70 līdz 80 latiem, velk 250 metrus. Mūsējā ir mazliet dārgāka, tomēr funkcijas plašākas - tver lielāku teritoriju un ir drošāka, jo strādā gan kustību, gan skaņas sensors. Plus to var pielāgot citiem uzdevumiem, piemēram, mājas vai dzīvokļa apsargāšanai,» sevi ar konkurentiem salīdzina SensoTech valdes priekšsēdētājs Austris Galindoms. Biznesa ideja kopā ar bijušo kursa biedru, tagad kompanjonu Salvi Rogu dzimusi līdz ar pašu atvasēm. Viss gluži kā no mācību grāmatas - saskatīja tirgū esošajiem produktiem nepilnības un saprata, ka paši varētu labāk. Ne gluži paši gan, piebilst Austris, sakot, ka viņi studējuši ekonomikas vadību, nevis inženierzinātni. Pēc abu idejas B-phone ražo trīs latviešu apakšuzņēmēji - viens elektronisko daļu, otrs plastmasas korpusu, bet trešais izveidojis programmu, ko instalēt mobilajā telefonā, jo B-phone veidots tā, ka līdz ar mazuļa kustībām vai trokšņiem vecāki saņem zvanu uz savu mobilo telefonu. Tas esot bijis vēl viens iemesls, kas SensoTech devis pārliecību, ka viņu ideja aizies - mobilo telefonu cilvēks parasti tāpat nēsā līdzi, bet rācijas gadījumā nāktos staipīt abus. Ar B-phone viņi ir novērsuši lieku nēsāšanu. Bažīgo jautājumu «Bet ja nu nezvana?» viņi noraida, sakot, ka ierīci ir izpētījuši krustu šķērsu un pārliecinājušies, ka drīzāk varētu būt situācija, kad tā «zvana vairāk, nekā nezvana». Tā reaģēs uz kaķi, kas noskries garām bērnam. Jutīgums gan ir regulējams, izmantojot telefonā instalēto programmu.
Jau modernizē
SensoTech izveidotājiem šis ir pirmais bizness. Tapis, pateicoties pašu ietaupījumiem un Ventspils Augsto tehnoloģiju parkam. Augdami zem šī biznesa inkubatora spārna, viņi izmantojuši visus bonusus - līdzfinansētās telpas, grāmatvežus, sekretāri un izpētes darbus, un saka, ka nākamgad jāpaspēj radīt arī jauno, uzlaboto B-phone, kurā būs iebūvēta arī kamera. Līdz šim bankas finansējums piesaistīts pavisam nelielā apmērā - kā apgrozāmo līdzekļu aizdevums, kad nācās sūtīt pirmo 200 ierīču partiju.
Patlaban B-phone pārdots vienīgi Latvijas tirgū. Uzņēmēji rēķina, ka pie lietotājiem būs nonākuši aptuveni 60 gabali, un mārketings viņiem esot šībrīža lielākais izaicinājums. Svarīgākais esot nonākt veikalos, būt fiziski aptaustāmiem, un šajā ziņā aizvadītā nedēļa uzņēmumam bijis pagrieziena punkts, jo B-phone sākuši tirgot Elkor veikali. Eksporta sēklu viņi šogad sējuši Lietuvā un Vācijā. Izstādes ir arī viena no nākamā gada prioritātēm. Vācijā viņus pamanījis arī gigantiskais tehnikas ražotājs Philips. Puiši neliedzas un saka, ka idejas nokopēšana ir viens no aspektiem, kas viņus satrauc. «Ja eksperts no divām vai trim ierīcēm var salikt kopā to, ko jūs esat izgudrojuši, tad patentēt nav iespējams. Izrādījās, ka eksperts var,» saka Austris. Uzsverot, ka ideju kopēšana biznesā nav izslēgta, DnB Nord bankas galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš spriež: «Ja viņiem pirmajiem galvā iešāvās šis koncepts, tad, visticamāk, viņi arī būs pirmie, kas to attīstīs tālāk, radot jaunus produktus. Varbūt, ka tos jau būs iespējams patentēt.»