Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Autogāzes bums - masu psihoze vai reāls ietaupījums

«Servisu gāž riņķī. Cilvēki ārā gaida. Priekšniekam tagad nav laika runāt, piezvaniet vēlāk,» šādu atbildi saņēma Diena, sazinoties ar kādu sertificētu autogāzes uzstādīšanas servisu Rīgā. Un, šķiet, šis ir precīzākais raksturojums šobrīd pastāvošajām tendencēm degvielas tirgū.

Gluži kā sēnes pēc vasaras lietus vairojas autovadītāju skaits, kuri savus spēkratus aprīko ar gāzes iekārtām. Kā pārliecinājās Diena, šoferi gaida pat mēnesi garās rindās, lai tās uzstādītu. Un tam ir viens pamatots iemesls - ekonomija, kuras dēļ autovadītāji ir gatavi paciest nelielās neērtības.

Litrs uz pusi lētāks

«Īpaši straujš pieprasījums sākās brīdī, kad degvielas cenas pārvarēja psiholoģisko robežu - viens lats litrā,» pastāvošo bumu komentē autogāzes uzstādīšanas servisa Autonams valdes loceklis Edvīns Panders. Un šāda šoferīšu izvēle nevienu nepārsteidz. Litrs 95. markas benzīna šodien maksā vidēji 1,03 latus litrā, bet litrs autogāzes - tikai 0,43 latus. «Ir sasniegts nebijis rekords - gāze šobrīd ir teju 2,5 reizes lētāka nekā benzīns,» skaidro Latvijas Propāna gāzes (LPG) pārstāvis Dmitrijs Sverčkausks.

Lai arī cenas starpība ir nepārprotama, reālais ietaupījums nesākas uzreiz pēc sistēmas uzstādīšanas. Paies zināms laiks, iekams iekārta sevi atpelnīs. «Jo lielāks ir automašīnas dzinēja tilpums un lielāks ikdienā mērojamais attālums, jo ātrāka un jūtamāka būs šī ekonomija,» skaidro E. Panders.

Pastāv stereotipi

Jurijs (46), kurš ikdienā mēro vairāk nekā 100 kilometru lielu attālumu no mājām Ogrē līdz darbam Rīgā, iekārtu uzstādīja šā gada sākumā. «Man [uzstādīšana] atmaksājās mazāk nekā trijos mēnešos,» atceras Jurijs, kuram ir SAAB markas automašīna ar 2,3 litru lielu turbomotoru. Turklāt, kā viņš pats saka, apgrūtinājumu nesagādā nedz uzpildes staciju daudzums, nedz citas problēmas, kuras nereti piedēvē šim degvielas veidam. Arī jaudas zudumus šoferis neizjūt.

«Pastāv daudz maldīgu uzskatu par autogāzi, taču vairumā gadījumu tie ir stereotipi, kuri saglabājušies no senākiem laikiem,» komentē Autonama Pārdošanas daļas vadītājs Dainis Jablonskis. Maldīgi esot domāt, ka gāzes iekārtas nav drošas, ka tiek bojāts motors vai ka salonā jūtama gāzes smarža. «Ja uzstādītājs ir normāls kantoris, tu vari degunu iebāzt izpūtējā, un no gāzes nebūs ne smakas,» ar savu pieredzi dalās Nils (32), kurš vairakkārt izšķīries aprīkot ar gāzi savas automašīnas.

Autogāzei ir arī mīnusi, piemēram, samērā neliels skaits autogāzes uzpildes staciju, kuras pārsvarā atrodamas tikai lielākajās Latvijas pilsētās. Arī vairākumā staciju uzpildīt gāzi nav iespējams pēc pulksten 22. Ja tomēr laimējas uzmeklēt šādu vietu, naktī tas jādara pašiem. «Man tas liek vairāk piedomāt pie maršruta, jo uzpildīt gāzi neprotu,» atzīstas Lita (24), kura pērn augustā aprīkoja ar gāzi 407. modeļa Peugeot automašīnu. Viņasprāt, uz vispārējā izdevīguma fona šīs ir niecīgas neērtības, kurām var ātri pielāgoties.

Tomēr jāatzīmē, ka līdz ar pieaugošo pieprasījumu palielinās uzpildes staciju skaits, kuras nodrošina pašapkalpošanās iespēju naktīs. Gluži tāpat, kā tas ir lielākajās Eiropas valstīs, kur autogāzes uzpildi visu diennakti veic paši šoferi. «Tā ir normāla prakse un pēc būtības ir sīkums. Trakāk ir tad, ja nezini, ka daudzviet Eiropā uzpildes vārsti un pašas pistoles atšķiras,» ar pieredzi dalās Nils. «Protams, pārsvarā tur tankos tiek piedāvāti speciāli adapteri, ko iespējams pielāgot,» viņš atceras, norādot, ka, piemēram, Anglijā uzpildes caurumi ir kardināli savādāki un šādi pielāgojumi netiek nodrošināti. Tāpēc pieredzējušais šoferis iesaka iegādāties pāreju komplektu pašiem pirms došanās ceļā ar auto.

Visu izšķir nauda

«Kādreiz iekārtas uzstādīja tikai lieliem benzīna motoriem, bet tagad faktiski visām automašīnām,» skaidro D. Jablonskis, piebilstot, ka nereti tomēr pārvietošanās ar maza tilpuma benzīna dzinēja braucamo var būt izdevīgāka nekā tad, ja šī mašīna ir aprīkota ar autogāzi. Katram pašam esot jāizvērtē individuālie ieradumi un jāveic aprēķini.

Zīmīgi, ka mūsdienās gāzes iekārtu iespējams uzstādīt pat dīzeļdegvielas dzinējiem un motoriem, kuri aprīkoti ar turbīnām. Protams, šāda veida dzinējiem uzstādīšanas izmaksas var būs krietni lielākas nekā standarta benzīna motoram, kas vidēji mērāmas no 400 līdz pat tūkstoš latiem. Tomēr aptuveno cenu var noteikt gluži kā pēc tautas ticējuma - cik automašīnas motoram cilindru, no tik simtiem latu būs jāšķiras.

Izdevīgums samazināsies

Lai arī kopējās izmaksas iekārtas uzstādīšanai ir samērīgas, teju visus autovadītājus satrauc autogāzes cenas pieaugums. Šādas raizes esot pamatotas. «Tuvākajā nākotnē to varam noteikti paredzēt,» pārliecinoši apgalvo Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns. Līdzīgās domās ir arī LPG pārstāvis D. Sverčkausks. Viņš norāda, ka uz benzīna cenu kāpuma fona palielināsies arī autogāzes cena, saglabājot minimālo proporciju 1:2, kas ir normāla prakse visā Eiropā.

Viņš norāda, ka drīzumā nebijusī cenas starpība starp autogāzi un benzīnu varētu samazināties, saglabājot aptuveno proporciju 1:2, kas ir normāla prakse visā Eiropā.

M. Stirāns norāda, ka arī nākamgad iespējamas pārmaiņas. Patlaban akcīzes nodoklis autogāzei ir sešas reizes mazāks nekā benzīnam, tāpēc jau tagad Eiropā notiekot asas diskusijas par jaunu akcīzes nodokļa aprēķināšanas kārtību. Šo informāciju Dienai apstiprināja arī Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Krišjānis Kariņš (Vienotība). Viņš norādīja - šobrīd neizskatās, ka autogāzei varētu paturēt zemo akcīzes nodokli, taču vadošā tendence esot saglabāt pastāvošās proporcijas. «Es būtu pārsteigts, ja [gāzes akcīzes nodoklis] ļoti mainītos,» komentē K. Kariņš. «Taču, ja šādas izmaiņas būs, noteikti tiks paredzēts pārejas periods.»

Latvijas Finanšu ministrija no savas puses nekādus papildu nodokļus gāzei neplāno - nedz šogad, nedz nākamgad. «Jebkuri nodokļu palielinājumi patēriņa precēm var apdraudēt Latvijas pievienošanos eirozonai, kā arī palielinātu inflācijas risku,» pauž ministrijas pārstāvis Aleksis Jarockis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Padomi

* Pirms aprīko automašīnu ar gāzes iekārtu, pārliecinies, vai tiešām tas būs izdevīgi, ja dienā nobrauc niecīgus attālumus, var gadīties, ka ekonomiskāka būs pārvietošanās ar maza tilpuma benzīna vai dīzeļa dzinēju.
* Gāze ir sprādzienbīstama, tāpēc rūpējies par savu drošību un uzstādi automašīnai gāzes iekārtu tikai sertificētos servisos. Ar tiem vari iepazīties CSDD mājaslapā.
* Vidējās izmaksas autogāzes iekārtas uzstādīšanai variē no apmēram Ls 400 līdz Ls 1000 - viss atkarīgs no automašīnas tehniskās specifikas un servisa, kuru izvēlēsies. Uzstādīšanas ilgums - diennakts.
* Pēc iekārtas uzstādīšanas pārliecinies, vai esi saņēmis kvīti par pakalpojumu. Tas nodrošinās garantijas periodu - par visām tehniskajām ķibelēm būs atbildīgs uzstādītājs.
* Gāzes iekārtai jāveic regulāra apkope, nobraucot apmēram 15 000 km. Kārtējā apkope var izmaksāt vidēji no Ls 10 līdz 35.
* Autogāzes patēriņš var atšķirties no benzīna patēriņa par aptuveni 10%.
* Uzpildot gāzi, seko līdzi nobrauktajiem kilometriem - tilpuma mērierīce arvien vēl pilnveidojas. Lai gāzes izsīkums nepārsteidz nesagatavotu, vēro tahometru.
* Pirms dodies ceļā, padomā, kādas gāzes uzpildes stacijas (GUS) sastapsi savā maršrutā. Šobrīd visā Latvijā ir tikai 137 GUS, kuras lielākoties atrodas pilsētās.
* Naktī var gadīties, ka nevarēsi uzpildīties, jo patlaban vairums GUS darbojas no plkst. 8 līdz 22.
* Ja nākas uzpildīt gāzi pašam, dari to tikai cimdos, gāzes tvaiki var izraisīt apsaldēšanos, nonākot saskarē ar ādu.
* Autogāzes uzpilde aizņem vidēji divas reizes ilgāku laiku, nekā pildot degvielu.
* Automašīnas dzinējs sāk darbību ar benzīnu, tāpēc pārliecinies, vai degviela ir bākā.
* Autogāzes iekārta no benzīna pārslēdzas, tikai sasniedzot noteiktu temperatūru - apm. 350C. Ja ziemā jāmēro nelieli attālumi, var gadīties, ka pārvietojies ar benzīnu, nevis gāzi.
* Autogāze ir videi draudzīgāka - CO2 izmeši ir par 20-25% mazāki.
* Ja, esot ārzemēs, atskārsti, ka atšķiras uzpildes caurums vai pistole, vaicā GUS operatoram pāreju. Ļoti iespējams, ka tā būs pieejama. Vēl labāk - pirms dodies ceļā, iegādājies pāreju komplektu Latvijā un paņem to līdzi.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?