Gluži kā sēnes pēc vasaras lietus vairojas autovadītāju skaits, kuri savus spēkratus aprīko ar gāzes iekārtām. Kā pārliecinājās Diena, šoferi gaida pat mēnesi garās rindās, lai tās uzstādītu. Un tam ir viens pamatots iemesls - ekonomija, kuras dēļ autovadītāji ir gatavi paciest nelielās neērtības.
Litrs uz pusi lētāks
«Īpaši straujš pieprasījums sākās brīdī, kad degvielas cenas pārvarēja psiholoģisko robežu - viens lats litrā,» pastāvošo bumu komentē autogāzes uzstādīšanas servisa Autonams valdes loceklis Edvīns Panders. Un šāda šoferīšu izvēle nevienu nepārsteidz. Litrs 95. markas benzīna šodien maksā vidēji 1,03 latus litrā, bet litrs autogāzes - tikai 0,43 latus. «Ir sasniegts nebijis rekords - gāze šobrīd ir teju 2,5 reizes lētāka nekā benzīns,» skaidro Latvijas Propāna gāzes (LPG) pārstāvis Dmitrijs Sverčkausks.
Lai arī cenas starpība ir nepārprotama, reālais ietaupījums nesākas uzreiz pēc sistēmas uzstādīšanas. Paies zināms laiks, iekams iekārta sevi atpelnīs. «Jo lielāks ir automašīnas dzinēja tilpums un lielāks ikdienā mērojamais attālums, jo ātrāka un jūtamāka būs šī ekonomija,» skaidro E. Panders.
Pastāv stereotipi
Jurijs (46), kurš ikdienā mēro vairāk nekā 100 kilometru lielu attālumu no mājām Ogrē līdz darbam Rīgā, iekārtu uzstādīja šā gada sākumā. «Man [uzstādīšana] atmaksājās mazāk nekā trijos mēnešos,» atceras Jurijs, kuram ir SAAB markas automašīna ar 2,3 litru lielu turbomotoru. Turklāt, kā viņš pats saka, apgrūtinājumu nesagādā nedz uzpildes staciju daudzums, nedz citas problēmas, kuras nereti piedēvē šim degvielas veidam. Arī jaudas zudumus šoferis neizjūt.
«Pastāv daudz maldīgu uzskatu par autogāzi, taču vairumā gadījumu tie ir stereotipi, kuri saglabājušies no senākiem laikiem,» komentē Autonama Pārdošanas daļas vadītājs Dainis Jablonskis. Maldīgi esot domāt, ka gāzes iekārtas nav drošas, ka tiek bojāts motors vai ka salonā jūtama gāzes smarža. «Ja uzstādītājs ir normāls kantoris, tu vari degunu iebāzt izpūtējā, un no gāzes nebūs ne smakas,» ar savu pieredzi dalās Nils (32), kurš vairakkārt izšķīries aprīkot ar gāzi savas automašīnas.
Autogāzei ir arī mīnusi, piemēram, samērā neliels skaits autogāzes uzpildes staciju, kuras pārsvarā atrodamas tikai lielākajās Latvijas pilsētās. Arī vairākumā staciju uzpildīt gāzi nav iespējams pēc pulksten 22. Ja tomēr laimējas uzmeklēt šādu vietu, naktī tas jādara pašiem. «Man tas liek vairāk piedomāt pie maršruta, jo uzpildīt gāzi neprotu,» atzīstas Lita (24), kura pērn augustā aprīkoja ar gāzi 407. modeļa Peugeot automašīnu. Viņasprāt, uz vispārējā izdevīguma fona šīs ir niecīgas neērtības, kurām var ātri pielāgoties.
Tomēr jāatzīmē, ka līdz ar pieaugošo pieprasījumu palielinās uzpildes staciju skaits, kuras nodrošina pašapkalpošanās iespēju naktīs. Gluži tāpat, kā tas ir lielākajās Eiropas valstīs, kur autogāzes uzpildi visu diennakti veic paši šoferi. «Tā ir normāla prakse un pēc būtības ir sīkums. Trakāk ir tad, ja nezini, ka daudzviet Eiropā uzpildes vārsti un pašas pistoles atšķiras,» ar pieredzi dalās Nils. «Protams, pārsvarā tur tankos tiek piedāvāti speciāli adapteri, ko iespējams pielāgot,» viņš atceras, norādot, ka, piemēram, Anglijā uzpildes caurumi ir kardināli savādāki un šādi pielāgojumi netiek nodrošināti. Tāpēc pieredzējušais šoferis iesaka iegādāties pāreju komplektu pašiem pirms došanās ceļā ar auto.
Visu izšķir nauda
«Kādreiz iekārtas uzstādīja tikai lieliem benzīna motoriem, bet tagad faktiski visām automašīnām,» skaidro D. Jablonskis, piebilstot, ka nereti tomēr pārvietošanās ar maza tilpuma benzīna dzinēja braucamo var būt izdevīgāka nekā tad, ja šī mašīna ir aprīkota ar autogāzi. Katram pašam esot jāizvērtē individuālie ieradumi un jāveic aprēķini.
Zīmīgi, ka mūsdienās gāzes iekārtu iespējams uzstādīt pat dīzeļdegvielas dzinējiem un motoriem, kuri aprīkoti ar turbīnām. Protams, šāda veida dzinējiem uzstādīšanas izmaksas var būs krietni lielākas nekā standarta benzīna motoram, kas vidēji mērāmas no 400 līdz pat tūkstoš latiem. Tomēr aptuveno cenu var noteikt gluži kā pēc tautas ticējuma - cik automašīnas motoram cilindru, no tik simtiem latu būs jāšķiras.
Izdevīgums samazināsies
Lai arī kopējās izmaksas iekārtas uzstādīšanai ir samērīgas, teju visus autovadītājus satrauc autogāzes cenas pieaugums. Šādas raizes esot pamatotas. «Tuvākajā nākotnē to varam noteikti paredzēt,» pārliecinoši apgalvo Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns. Līdzīgās domās ir arī LPG pārstāvis D. Sverčkausks. Viņš norāda, ka uz benzīna cenu kāpuma fona palielināsies arī autogāzes cena, saglabājot minimālo proporciju 1:2, kas ir normāla prakse visā Eiropā.
Viņš norāda, ka drīzumā nebijusī cenas starpība starp autogāzi un benzīnu varētu samazināties, saglabājot aptuveno proporciju 1:2, kas ir normāla prakse visā Eiropā.
M. Stirāns norāda, ka arī nākamgad iespējamas pārmaiņas. Patlaban akcīzes nodoklis autogāzei ir sešas reizes mazāks nekā benzīnam, tāpēc jau tagad Eiropā notiekot asas diskusijas par jaunu akcīzes nodokļa aprēķināšanas kārtību. Šo informāciju Dienai apstiprināja arī Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Krišjānis Kariņš (Vienotība). Viņš norādīja - šobrīd neizskatās, ka autogāzei varētu paturēt zemo akcīzes nodokli, taču vadošā tendence esot saglabāt pastāvošās proporcijas. «Es būtu pārsteigts, ja [gāzes akcīzes nodoklis] ļoti mainītos,» komentē K. Kariņš. «Taču, ja šādas izmaiņas būs, noteikti tiks paredzēts pārejas periods.»
Latvijas Finanšu ministrija no savas puses nekādus papildu nodokļus gāzei neplāno - nedz šogad, nedz nākamgad. «Jebkuri nodokļu palielinājumi patēriņa precēm var apdraudēt Latvijas pievienošanos eirozonai, kā arī palielinātu inflācijas risku,» pauž ministrijas pārstāvis Aleksis Jarockis.