Ideju nevarēja nerealizēt
2010. gadā studentes Ilzes Magdalēnas Kļaviņas diplomdarbā izstrādātās vilnas bikses, kuru ornamenti radušies, iedvesmojoties no Austrumāfrikas cilšu rakstiem, uzvarēja modes dizaina nominācijā Gada balva dizainā 2010. Tobrīd izstrādājums bija zināms ar zīmolu Afro - LV, jo Global Warming vēl nebija tapis.
Ideja par šāda veida bikšu nepieciešamību radusies kādus sešus gadus atpakaļ. LU Pedagoģijas fakultātes grafiskā dizaina studente Ilze konstatējusi, ka mūsu veikalos nav ērtu un siltu ziemas bikšu, kuras turklāt būtu elegantas un krāsainas. Ja jau nav, tādas jārada. Bet tas viss palicis tikai idejas un domu līmenī.
Pēc tam nāca diplomdarbs ar domu, ka nepieciešams radīt ko tādu, kas pēc tam būtu noderīgs un praktiski īstenojams dzīvē. Bija aizraušanās ar afrikāņu rotām, pēc tam radās interese un tika izpētīti Austrumāfrikas klejotāju cilšu raksti, transformēta šo cilšu simbolika un uz šīs bāzes radīts dizains un izgatavoti pieci paraugi, no kuriem četri vēlāk kļuva par prototipiem ražošanai. Gribējās sauli, siltumu un krāšņumu - tā savu izvēli pamato jaunā dizainere.
Diplomdarbs tika aizstāvēts ar izcilību 2009. gadā. Pēc tam vēl nāca gada balva dizainā. Toreiz, atceras Ilze, daudzi teikuši - lūk, īstais produkts ražošanai. Uz mirkli bija pat parādījies potenciāls investors.
Nāk banka un palīgi
Ilzes interese pārņēmusi arī draudzeni Klintu, kura vispirms turējusi īkšķi un nākusi ar skatu no malas, bet vēlāk kļuvusi par biznesa partneri, kas SIA Global Warming atbild galvenokārt par mārketingu. Klintai bija pieredze sabiedrisko attiecību un mārketinga jomā, kas uzkrāta, vairākus gadus strādājot LNT.
Galīgais lēmums par to, ka abas meitenes pašas dibinās uzņēmumu, organizēs savu bikšu ražošanu un pārdošanu, ticis pieņemts pērnā gada oktobrī. Tad arī nāca mārketinga ideja par nepieciešamību sasildīt pasaules sieviešu kājas, dibenus un sirdis un tai atbilstošs zīmola nosaukums Global Warming.
Viss noticis ļoti īsā laikā. Burtiski nedēļu pēc tam, kad bija pieņemts lēmums par biznesa sākšanu, nākusi arī ziņa par Hipotēku bankas konkursu Lec biznesā!, stāsta jaunās uzņēmējas.
Šī gada 4. janvārī ieskanējies zvans no Hipotēku bankas un kāda balss teikusi: «Meitenes, jūs esat vinnējušas!» «Mēs bijām nenormāli priecīgas,» stāsta Klinta.
Uzvara konkursā meitenēm devusi gan naudas balvu, gan labus padomdevējus no bankas un mentorus - interneta veikala X net īpašniekus - Ilzi un Mārtiņu Švānus.
Banka, atzīst meitenes, gan dod naudu, gan arī liek domāt, disciplinē un pieradina pie kārtības norēķinos un biznesa plānošanā. Savukārt biznesa mentori daudz devuši mārketinga un pārdošanas jomā, un draudzība ar viņiem turpinās arī pēc oficiālās mentoru atbalsta programmas pārtraukšanas.
Meitenēm palīdzējis arī dažs pieredzējis Latvijas modes preču ražotājs. Savu padomu nekad neatsaka apavu dizainere Elīna Dobele, kura attīsta zābaku zīmolu Zofa un daļu no saražotā eksportē uz Japānu, Krieviju un Vāciju.
Ražo tepat Vangažos
Global Warming bikses tiek ražotas no kvalitatīvas 100% merino vilnas, kuru iepērk Itālijā. Itāļu ražotāju dzija augstu tiek novērtēta visā pasaulē, un to līdz šim izmantojuši arī vairāki zināmi Skandināvu modes preču ražotāji, tās augstā kvalitāte ir pārbaudīta un zināma. Dzija ir ļoti mīksta, nekož, mazgājot nesaraujas un valkājot neizstiepjas.
Tieši izejmateriāls esot tas, kas nosaka izstrādājuma salīdzinoši augsto mazumtirdzniecības cenu - EUR 97 -, skaidro Klinta. Tas ir risks, taču meitenes jau no sākuma gribējušas veidot augstas kvalitātes nišas produktu.
Kā sadarbības partneris produkta ražošanai izvēlēts Latvijas un Dānijas apģērbu ražošanas uzņēmums SIA Danteks, kuram ir kvalitatīvas adāmmašīnas ar datorizētu vadību un arī pieredze sadarbībā ar skandināvu dizaineriem, kam ir augstas prasības pret kvalitāti, tāpēc nav šaubu par spēju saražot kvalitatīvu produktu.
SIA Global Warming ir pirmais latviešu uzņēmums, kurš šajā kompānijā pasūta savu produktu. SIA Danteks esot bijis viens no retajiem, kas bijis gatavs ražot produktu arī nelielās partijās. Jau sākot biznesu, bijis skaidrs, ka Latvijas tirgus šim produktam būs par mazu, tāpēc doma, ka produkts jāorientē uz eksportu, bijusi uzreiz.
Pirms biznesa sākšanas jaunās uzņēmējas veikušas tirgus izpēti gan Latvijā, gan Skandināvijas valstīs. Konstatēts, ka radītajam produktam paredzams stabils uzticīgu klientu loks, kas izvēlas kvalitatīvu un interesantu apģērbu, kurš nebūt nav lēts.
Pateicoties norvēģu draugiem, meitenēm radušies kontakti ar kādu izvēlīgu modes preču veikala īpašnieku no Norvēģijas pilsētas Bergenas, kurš bijis ieinteresēts tirgot Global Warming bikses, kas augstajām un vējainajām kalnainās Norvēģijas ziemām ir kā radītas. Bergena, saka Ilze, kura ilgāku laiku dzīvojusi Norvēģijā un Dānijā, ir arī universitātes pilsēta ar lielu brīvu un neatkarīgu jaunu sieviešu skaitu.
Prātā jau jaunas kolekcijas
Šogad jaunās censones cer padarīt pazīstamu un nostiprināt savu zīmolu Skandināvijas valstu un Latvijas tirgū. Tuvākajā laikā plānots sākt bikšu tirdzniecību interneta veikalā, paplašināt partneru loku tirdzniecībai Latvijā un meklēt jaunus eksporta kontaktus.
Taču līdztekus jau tiek radīti jauni dizaina paraugi un jauna kolekcija. Nākamajai vajadzētu tapt jau pavasarī, lai potenciālie klienti ar to laikus varētu iepazīties.
«Tas ir mūsu sapņu darbs, kurš mums patīk un kuru mēs gribam darīt, tādēļ mums jāizlaužas no vietējā tirgus šaurības,» saka meitenes un pauž cerību, ka nākamgad viņu izstrādātās un ražotās bikses tiks tirgotas arī Oslo un Helsinku modes preču veikalos.