Ilzes Orinskas darbu tēmas vācu mākslas kontekstā ir īpašas, varbūt pat eksotiskas - viņa konsekventi attēlo Latvijas realitāti, konkrēti - vērojumus Latgalē, attālajos Mežvidos, kur vasaras pavada viņas vecāki un arī pati gleznotāja. Sērija Naturalia portretē dabas fragmentus - augus, kukaiņus un lauka dzīvnieciņus, Darba rīki - katram latvietim pazīstamās dakšas, lāpstas un citus lauku mājās nepieciešamus instrumentus, ieskaitot klasisko skārda spaini, savukārt jaunais cikls Apiarium pievēršas biškopībai. Izrādās, Eiropā šī senā nodarbe ir pakļauta izmiršanas riskam tāpat kā zumošie, medu vācošie kukainīši. Tā nereti ir kā katalizators vācu vidē nerimstošajām diskusijām par dabas aizsardzības tēmām.
Tomēr mākslinieces vēstījums ir dziļāks - darbos uz papīra attēlotais biškopju pāris raksturīgajās galvassegās un apmetņos, veicot ikdienišķas darbības, rada misteriozu noskaņu. Silueti, kas mazliet atgādina citplanētiešus, redzami arī tumša kolorīta gleznojumos. Mazliet izplūdušās tēlu kontūras, tumšie foni un neskaidrās darbības rada iespaidu par kādu senu rituālu, kura nozīme mūsdienu cilvēkam nav līdz galam izprotama. Tādā veidā daba, kas ir caurviju tēma Ilzes Orinskas darbos, parādās kā urbanizētajiem eiropiešiem svešs, mazliet biedējošs, bet dziļi nobēdzinātās atmiņās klātesošs un, izrādās, nepieciešams tēls, kas atgādina par pašu izcelsmi.
Ilze Orinska ir absolvējusi Latvijas un Brēmenes Mākslas akadēmiju, saņēmusi vairākas prestižas stipendijas. Viņas rīcībā ir darbnīca Berlīnē, ko konkursa kārtībā izpelnījusies no municipalitātes (labs ierosinājums Rīgas tēviem!).
Nākamā gada sākumā māksliniecei plānota izstāde Rīgā galerijā Māksla XO.