Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +13 °C
Apmācies
Otrdiena, 22. oktobris
Irīda, Īrisa, Airisa

Biznesa ātrvilcienā

Lai iedrošinātu jaunus censoņus pievērsties uzņēmējdarbībai un jaunos biznesa sācējus pieteikties Dienas un Hipotēku bankas projektā Dienas starts 2013, šoreiz aptaujājām trīs sabiedrībā pazīstamus uzņēmējus no dažādām jomām par to, kādi bijuši viņu biznesa pirmsākumi. Kādas biznesa «bērnu kaites», izaicinājumi un grūtības sastopamas, sākot tehnoloģiju, enerģētikas un sabiedrisko attiecību «veikalus», jautājām Eglei Klekerei, Andrim Lubiņam un Normundam Bergam.

Jāspēj uzņemties risku

Slavenais datu pārraides ierīču ražotājs SAF Tehnika nav pirmais Normunda Berga uzņēmums. Viņš kopā ar brāli Jāni Bergu jau 90. gadu sākumā sāka darboties IT jomā un nodibināja uzņēmumu Fortech, kas vēlāk apvienojās ar igauņu firmu Microlink. «Savulaik notirgojām kravu krēslu, nopirkām divus datorus, un bizness bija sācies,» atceras uzņēmējs. Uzņēmums SAF Tehnika, kas ražo un piegādā radiolīnijas visā pasaulē, izaudzis tieši Microlink paspārnē. N. Bergs stāsta, ka SAF Tehnikas idejiskais tēvs ir kolēģis Didzis Liepkalns: «90. gadu vidū Didzis savās mājās vēlējās ievilkt telefona līniju, bet, tā kā mājas bija dziļi laukos kaut kur Vidzemē, Lattelecom viņu vienkārši pierakstīja rindā uz gadiem divdesmit. Viņš vēlējās iegūt telefonu ātrāk, tādēļ uzbūvēja mikroviļņu raidītāju, tādu kā telefona līnijas pagarinātāju. Radās doma šo lietu attīstīt tālāk.»

SAF Tehnikas līdzīpašnieks uzskata, ka būt uzņēmējam nozīmē spēt uzņemties risku: «Spēja un uzdrīkstēšanās uzņemties kontrolētus riskus ir lielākais izaicinājums un problēma.» N. Bergs atzīst, ka sava biznesa attīstības vārdā ir ieķīlājis visu, kas viņam pieder. «Tas īstenībā ir tas, kas atšķir darba ņēmēju no uzņēmēja. Uzņēmēja riska ekspozīcija ir krietni lielāka. Sākot pirmo biznesu, banka parasti saka - ieķīlā dzīvokli. Un tad jaunajam uzņēmējam ir jāsaprot, vai viņš spēj uzņemties šo risku.»

Tev galva nav kārtībā!

«Lielākā problēma, pirms divdesmit gadiem sākot šo biznesu, bija cilvēku neticība. Daži pat mēģināja mani atrunāt un, padzirdējuši, ko es daru un ko grasos darīt, teica - Andri, tev tak viss nav kārtībā ar galvu!» stāsta Andris Lubiņš, kokskaidu granulu apkures katlu ražotāja SIA Grandeg dibinātājs un īpašnieks. Viņš atzīst, ka tajos laikos energoresursi bijuši ļoti lēti un daudzi nav saredzējuši viņa biznesa potenciālu. Pirmos katlus būvējis, metinājis un skrūvējis viens pats savā garāžā, tagad A. Lubiņš nodarbina 40 cilvēku. «Agrāk viens katls tika būvēts mēnesi, tagad ražotne izlaiž trīs katlus dienā. Agrāk tirgojām vietējiem, tagad tā ir Baltija, Baltijas jūras reģiona valstis, arī Eiropa, Krievija.»

A. Lubiņš atzīst, ka lielākais izaicinājums, sākot šo biznesu, bijis radīt lietu ar pievienoto vērtību: «No pieejamiem materiāliem radīt produktu, lietu, kas uzlabotu klientu dzīves kvalitāti, izmantojot atjaunojamos energoresursus, kas pieejami tepat Latvijā. Pārveidot šim reģionam tradicionālo malkas apkuri tā, lai tā sniegtu komfortu, un man ir liels prieks, ka esam radījuši veselu industriju, kas aptvērusi Austrumeiropu, - ir radušies desmitiem jaunu ražotāju, kas ražo gan granulas, gan apkures katlus.»

Gatava lēkt nezināmajā

«Kad nolēmu kļūt par uzņēmēju, it kā iesēdos biznesa veidošanas ātrvilcienā. Vienkāršoti aprēķini par izdevumiem, piezemēti pieņēmumi par ieņēmumiem, tikai intuitīva apjausma par brake even un šī biznesa riskiem, taču pilnīga gatavība lēkt kaut uz galvas iekšā nezināmajā. Ar šodienas pieredzi, izglītību, zināšanām varētu teikt - naivi!» stāsta sabiedrisko attiecību aģentūras Deep White dibinātāja Egle Klekere. Pēc vairāku gadu intensīva darba medijos E. Klekerei nostiprinājusies pārliecība par nenoklātiem laukumiem un brīvu vietu sabiedrisko attiecību konsultāciju biznesā: «Radās sajūta, ka mans redzējums par Latvijas uzņēmumu komunikāciju varētu būt noderīgs. Komunicējot ar uzņēmumu vadītājiem, īpašniekiem, PR cilvēkiem, man bija izveidojies savs personisks skats uz to, kā uzņēmumiem, zīmoliem veidot komunikāciju ar sabiedrību, kā būvēt kampaņas, kuras kļūst pamanāmas, ar kurām sabiedrība aizraujas.»

E. Klekere atklāj, ka divos gados izveidojusi patstāvīgu un pelnošu sabiedrisko attiecību departamentu reklāmas aģentūrā MOOZ!, bet pēc tam spērusi platu soli tālāk un dibinājusi pati savu aģentūru Deep White. «Šis karuselis ar aizvien jaunām kampaņām, aizraujošiem klientiem, trauksmainām situācijām un idejām tā arī nav apstājies! Tāpat kā nepieciešamība nepartraukti pilnveidoties, mācīties, lai augtu ne vien uzņēmums, bet pats galvenais - mūsu komandas sniegums. Grūtākais laikam bija noticēt savām spējām un varēšanai, no tādas praktiskās puses īstu grūtību, šķiet, nebija.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Piesakies Dienas startam 2013!

Vēl šodien, 22. februārī, aicinām biznesa sācējus pieteikties dalībai Dienas un Hipotēku bankas projektā Dienas starts 2013! Sīkāk - www.diena.lv/dienas-starts.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?