Tie turpina pirms gadsimta ceturkšņa Kanādā aizsākto mūzikas nometņu tradīciju, šāgada tēma - Brīvība mūzikā. Meistarkursi no 15. līdz 24. jūlijam notika _Baltajā flīģelī -_ Siguldas Mākslu skolā un Siguldas pilsētas kultūras namā, pulcējot ap 100 dalībnieku, piedāvājot arī garīgās mūzikas koncertus Siguldas un Allažu evaņģēliski luteriskajās baznīcās.
Balta skaudība pārņem, salīdzinot ar iespējām manos studiju gados un redzot, kāds lērums meistarklašu, lekciju, semināru, praktisko muzicēšanas nodarbību pieejams jaunajiem talantiem, kuri no dažādām pasaules malām pulcējās Siguldā. Šo meistarkursu virsvērtību redz arī šodienas starptautiskajā kontekstā, jo parasti meistarklases notiek pie viena profesora, pulcējot vienas nozares interesentus. Savukārt šeit izkopta tradīcija bagātināties un komunicēt ļoti plašā spektrā. Tikpat liela daudzveidība ir koncertos: no nopietnām meistarības paraugstundām līdz šajās nometnēs jau tradicionālajiem «beztalantu vakariem», kuros mūziķi izpaužas dažnedažādos komiskos, teatrālos priekšnesumos un negaidītās situācijās. Noslēgumā piektdienas vakarā (kas šo rindiņu rakstīšanas brīdī vēl ir dažu stundu attāla nākotne un diemžēl sakrīt ar mākslas festivāla Cēsis atklāšanas koncertu) diriģenta Normunda Dreģa vadībā muzicē meistarkursos izveidotais kamerorķestris, savukārt ASV dzīvojošā komponiste un diriģente Anita Kuprisa kopā ar Jāni Baltiņu ceļ priekšā meistarkursu kori.
Cenšoties panorāmiski aptvert visu, kas Latvijā mūzikā notiek, diemžēl nav iespējams pavadīt nedēļu Siguldā. Kaut arī gribētos. Ļoti. Kā kādreiz Jaungulbenē, pirmajā šādā radošajā nometnē Latvijā, kas izvērtās neaizmirstamā mūzikas piedzīvojumā.
Bet varu izvēlēties vienu no diviem koncertiem, kuros uzstājas kupls mūsu mūzikas meistaru zieds - sestdien, 17. jūlijā, vienā programmām izpaudās Zviedrijā dzīvojošais latviešu vijolnieks Gunārs Larsens, Austrālijā dzīvojošais čellists, Adelaidas simfoniskā orķestra čellu koncertmeistars Jānis Laurs, izcilā vijolniece Rasma Lielmane no Meksikas, mūsu lieliskā kamerdziedātāja Antra Bigača, pianisma meistari Juris Žvikovs, Ventis Zilberts, klavierduets Antra un Normunds Vīksnas. Pirmoreiz pie mums viesojās harismātiskais baritons Naidžels Smits no Francijas kopā ar Kanādas latviešu pianisti Sandru Mogensenu, kura īpaši atzīta tieši kā koncertmeistare vokālistiem un soliste Edvarda Grīga repertuārā.
Vilcienā varu apdomāt spilgtākos šī dāsni daudzveidīgā vakara iespaidus. Vispirms tas ir īpaši piesātinātais, dziļais čella tonis, Jānim Lauram kopspēlē ar pianistu Venti Zilbertu atskaņojot Riharda Dubras skaņdarbu Atcerēšanās - jo īpaši monolgā, sava veida čella kadencē, kas iekomponēta dramatiskas attīstības kontekstā. Atklājums ir Naidžels Smits, kuru iepazinu kā dziļu F. Šūberta vokālās kamermūzikas interpretu, plūstoša un plaši skanīga baritona īpašnieku. Savukārt Rasma Lielmane, kuras meistarību zinām jau sen, šoreiz valdzināja ne tikai kā izcila vijoļvirtuoze, bet arī protot ieinteresēt ar saistošu stāstījumu par meksikāņu komponista Simona Tapias Kolmana sonāti, kas, izrādās, portretē nažu trinēju.
Uz viena emocionālā viļņa pāris pirmajās nometnes dienās izdevies «sadziedāties» Antrai Bigačai kopā ar Rasmu Lielmani, Jāni Lauru un Venti Zilbertu, kopā jūtīgi atklājot Selgas Mences cikla Sevis apzināšanās (Ojāra Vācieša vārdi) dziļi latvisko būtību. Bet par vakara kroņa numuru kļuva pianista Jura Žvikova uzstāšanās: nospēlējis S. Rahmaņinova Etīdi - gleznu, viņš atgriezās uz skatuves vizuāli romantiskā vīkenda atpūtas gaisotnē - kopā ar kolēģi Sanitu Glazenburgu, spirdzinošas sulas glāzēm rokās. Tas izrādījās ievads supervirtuozam J. Žvikova solo priekšnesumam, atskaņojot divas daļas no Nikolaja Kapustina otrās klaviersonātes - kārtīgu, Oskara Pītersena leģendāro improvizāciju cienīgu džezu.
Izbaudu arī to, ko nozīmē «piebraukāt» uz Siguldu, izmantojot sabiedrisko transportu. Prozaiski - pēdējais vilciens uz Rīgu atiet plkst. 21.29, kad koncerta otrā daļa rit pilnā sparā. Tas gan žēl.