Vislētākais jauna auto modelis Latvijā ar sākuma cenu 7 872 eiro ir Dacia Logan. Pat Lada Kalina ir dārgāka.
Jāpiebilst, par šādu summu automašīnā būs tikai stūre, sēdekļi, motors, ātrumkārba, riteņi, logu stikli un vēl šķipsniņa braukšanai vitāli nepieciešamu detaļu. Par paaugstinātu komfortu, plašāku drošības aprīkojumu un pievilcīgu izskatu labāk aizmirst. Taču budžeta klases markas un modeļi nebūt nav lemti mūžīgiem pazemojumiem un nīkšanai bestselleru ēnā. Pie laba vēja tie pat spēj radīt to, ko angliski sauc par «trendu» jeb tendenci. Viens no šādiem «tendenču veidotājiem» (trendsetter) ir Dacia Duster.
Pasaules pilsonis
Duster panākumi ir apskaužami. Trīs gados pārdots gandrīz pusmiljons pieticīgo apvidnieku. Rumānijā un vēl piecās citās pasaules valstīs ražotā tautas džipa pieticīgo noformējumu bagātīgi atsver sniegums un cena, tāpēc Duster var sastapt gan greznas Ziemeļfrancijas villas pagalmā līdzās nospodrinātai E-klases automašīnai, gan graustu rajonā Mumbajā.
Tieši pieprasījums attīstītajās (lasi: bagātajās) valstīs bija tas, ar ko Dacia mamma Renault nekādi nebija rēķinājusies, tāpēc ieplānotajā modeļa modernizācijā nācās iekļaut arī Duster civilizēšanu. Priekšējā reste vairs neizskatās kā ražota tanku rūpnīcā, bet gan līdzinās Renault smalkajiem režģīšiem, bet trīssekciju lukturi ar dienasgaitas spuldzītēm piešķir Duster industriāla un mūsdienīga automobiļa stāju.
Ar navigāciju
Visvairāk kritikas agrāk ķēra Duster primitīvo kabīni, kurā ir pārāk maz ērtību un pārāk daudz lētu materiālu. Tagad distance līdz vislētākajam Renault Captur mazliet sarukusi, sevišķi, ja darīšana ar kādu no dārgākajiem Duster, piemēram, Privilege. Tad brašais krosovers lepojas ar ādas imitācijas stūres apšuvumu un tādiem Duster agrāk nesasniedzamiem civilizācijas labumiem kā cruise-control un, ak tu pasaulīt, pat apsildāmiem sēdekļiem.
Centrālais modernizācijas elements ir jaunā multimediju sistēma ar skārienjutīgu ekrānu un rūpnīcas navigāciju. Izdarīgais aparāts maksā 500 eiro, bet 19 000 eiro dārgajam Privilege tiek par velti. Ja Duster nav pirkts par pēdējo naudu, labāk tēmēt uz augstākajām komplektācijām. Tās, lai arī dārgākas, toties paaugstina dzīves kvalitāti, uzlabo omu, labāk izskatās un dod par velti pat nepraktiskas vizuālās ekstras.
Tūristu klase
Vienīgais, ko Duster joprojām nevar nopirkt par naudu, ir veiksmīgāka sēdpozīcija. Bezformīgais sēdeklis un stūre, ko var regulēt tikai augstumā, neļauj atrast optimālu pozu, un agri vai vēlu organismā iezogas neērti velkoša sajūta. Paskaties uz cenu? Nu, nu... Nesēdēšanas liga ir absolūti sveša attālam Duster radiniekam, kas nāk no Renault-Nissan alianses japāņu gala. Jaunā Nissan Note mazliet atgādina lidmašīnu. Ne jau tāpēc, ka ātri lidotu, bet tāpēc, ka sēdekļi ir plati un ērti, bet iesēšanās tajos drīzāk būtu dēvējama par iekāpšanu.
Nelielā minivena durvis ir tik platas, ka automašīnā var ieiet, nevis iekāpt. Stiklotais laukums pēc platības tiecas pārspēt ar metālu klāto, redzamība ir perfekta kā no aviodispečeru torņa, bet vadības ierīces - vienkāršākas par vienkāršu. Panelī gluži kā mākslas dienu instalācijās sadzīvo jaunā parauga stūre (līdzīga jaunā Qashqai stūrei), modernas mērskalas un savāds klimata iekārtas bloks, kas izskatās paņemts no citas mašīnas. Tā tas arī ir, jo apaļā acs ar pogām riņķī aizgūta no Nissan Micra. Aizmugurē vietas kājām ir tikpat daudz kā dažā limuzīnā, un bagāžnieks ir vidēja kompaktklases auto izmēros. Nolaižot atzveltnes, Note pārvēršas kravas mašīnā.
No augšas labāk redzams
Ko vēl vairāk var gribēt? Nu, piemēram, tādu nieku kā dinamiku. Ar 1,2 litru benzīna dzinēju Note vairāk rūc, nekā iet uz priekšu. Tiklīdz 80 zirgspēku šujmašīnas vietā stājas kas jaudīgāks, superzemā cena sadeg zilās ugunīs un no kārdinošiem 11 590 eiro uzlec līdz vismaz 14 390 par versiju ar DIG-S turbodzinēju. Pircējs apgriežas uz papēža, pāriet pāri ielai un nopērk Golf Startline. Nissan pārdevējam tad atliek sist galdā pēdējo trumpi, kas saucas «apkārtskata monitors». Pusducis kameru, kas ekrānā veido automašīnas apkārtnes ainu 360 grādu leņķī, ir parasta lieta luksusa SUV par 70 000 eiro, bet nekādi ne mazauto ar ļenganu piekari un septiņas reizes zemāku cenu. Nissan Note ir gan kameras, gan speciāls mazgātājs atpakaļskata acij, gan joslas radars, gan rūpnīcas navigācija nu jau diezgan vecmodīgā un miniatūrā monitoriņā.
Dacia Duster un Nissan Note netrūkst dažādu nepilnību, tomēr šīs automašīnas ilustrē zemāko automobiļu klašu straujo izaugsmi. Ir naivi priecāties par to, ka Duster stiklu pacēlāju pogas beidzot atrodas tur, kur visos normālos auto, taču automobilim, kas dzimis rāceņu laukā, tas ir milzīgs kvalitatīvs lēciens - turklāt par veco cenu. Abiem auto kopīgs «kaut kas labs», un tas ir Renault 1,5 litru dīzelis.