Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +9 °C
Apmācies
Trešdiena, 2. oktobris
Skaidris, Ilma

Būt par Regīnu Ezeru

Izrādes Regīna materiāls intonatīvi līdzinās tā izejvielai - Noras Ikstenas grāmatai Esamība ar Regīnu, lai arī secība ir citāda. Jo tās pamatā ir monologs. Rakstnieces grāmatā par Ezeru izmantots apziņas plūsmas paņēmiens, nenodalot savus un Regīnas Ezeras dienasgrāmatu tekstus nedz ar pēdiņām, nedz kursīviem - ļaujot lasītājam pašam pamanīt, kur beidzas Regīnas Ezeras «es» un sākas «viņas», Noras Ikstenas «es».

Grāmatā šis vēstījums lāgiem šķiet samudžināts, un salīdzinājums starp autentiskajiem Ezeras tekstiem un Ikstenas refleksijām par tiem nenāk par labu pēdējām. Par šīm vārdbagātajām apcerēm daudz interesantāks šķiet Ikstenas krāšņajā valodā izstāstītais konkrētais Ezeras dzīves stāsts.

Personības dalīšanās

Režisore Laura Groza respektējusi gan materiālu, gan aktrises Lilitas Ozoliņas specifisko, latviešu aktieriem reto spēju bez neērtības sajūtas svārstīties no nekautri plaša žesta un izkāpināta kliedziena līdz korektai atturībai un šķietamai pieticībai. Varbūt Grozai - visjaunākās teātra paaudzes pārstāvei - pietāte bijusi pat pārlieku liela, un skatītāju vajadzēja uzsvērtāk novest līdz atskārsmei, ka darbība taču notiek personības iekšējā telpā, ko ietver scenogrāfes Ievas Kauliņas asprātīgi atrastās «deformētās realitātes» sienas ar atmiņu pelējuma notecējumiem un rēgainām gaismām (gaismu mākslinieks Mārtiņš Kudiņš).

Personīgi man intriģējošākie šķiet brīži, kad Lilita Ozoliņa runā Ezeras tekstu, acīmredzami nepiekrizdama tajā paustajai domai vai emocijai. It kā steigšus, it kā neitrāli, tomēr ļaujot nojaust iekšējo opozīciju. Profesionāli pildot savu medija funkciju, tomēr itin kā atļaujoties norādīt - lūk, tā ir mana personība, es arī te esmu un tai otrai personībai nepiekrītu. Šī intelektuālā spēle pašai ar sevi un savu tēlu ir aizraujoša arī skatītājam.

Miesa un vārdi

Tas, kā man izrādē pietrūkst, - konkrētības. Tomēr neizvelkot līdz koncepcijai, ka tas, ko redzam un dzirdam, ir rakstnieces Regīnas Ezeras (un Ikstenas, un aktrises Ozoliņas) apziņas krēslas zona, kurā vienlīdz maldās sapņu tēli, atmiņu uzplaiksnījumi un literāri citāti, - vispārinājuma ir par daudz. Mākoņu, gulbju, kucēnu aplūkošana paņem pulka vairāk laika par dažām skopām konkrētām piezīmēm - «nemirs tavs bērns», «pirmais vīrs bija leģionārs, otrs - čekists» un pat par nelaimīgās mīlas stāstu inkognito. Vasaras dienu lietainie vai saulainie apraksti ieilgst, kamēr sadzīve aprobežojas ar norādi, ka «pipari man stāv bundžiņā ar uzrakstu «čai»». Rakstnieces misijas abpusgriezīgā nolemtība izrādē tiek atkal un atkal uzsvērta un aprakstīta, bet sievišķās izpausmes paliek izteiksmīgā tēla - vairāku kurpīšu pāru - mēmās klātbūtnes robežās (kā pēc izrādes piebilda Māra Svīre - klāt būtu derējušas arī somiņas, kuras rakstniece allaž saskaņojusi ar apaviem). Konkrētu skatuvisku darbību - kā puķes kopšana zābakā, grīdas slaucīšana vai šņabja dzeršana - ir daudz mazāk kā minūšu, kurā plūst vārdi, vārdi, vārdi. Maz arī paužu, lai gan aktrises mērogs mazajā Kamerzālē tās noteikti piepildītu.

Es nebūt nealkstu dzeltenās preses pārlikuma uz skatuves, taču grāmatā ir daudz košu epizožu, kas raksturo Regīnu kā cilvēku, kā sievieti, taču ir palikušas ārpus izrādes. Man liekas, skatītāji tikai iegūtu, ja uzzinātu to, kas grāmatā nav slēpts, - Regīnas Ezeras platoniskās mīlas adresātu, taču iestudējuma komanda vairījusies no šādām detaļām, acīmredzot, lai netiku apsūdzēta par «urķēšanos» nelaiķes privātajā dzīvē. Šie konkrētie punkti būtu piešķīruši izrādei miesu, kas šobrīd lāgiem pazūd abstraktā dramatismā, kuru jūtīgi uztver arī pati aktrise un bieži aprauj sevi izteiksmes patosā, intonāciju no piepaceltas strauji «nolaižot» vienmuļā vai skeptiskā.

No otras puses, izrāde nav paredzēta kā mācībstunda nedz par literāro, nedz personīgo Ezeras biogrāfiju. Tā ir stāsts par sievieti, kas raksta, spēlē teātrī, iestudē izrādes vai izkaļ skulptūras, mēģinot neganto radošo dzinuli savienot ar sievas, mammas un saimnieces opciju. Un, lai arī man šis tas pietrūka, šis stāsts uzrunā ar inteliģenci, iedziļināšanos un mārketinga šova triku ignorēšanu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Progresīvie paši sevi apzīmogo

Var tikai apbrīnot aklumu un kurlumu, ar kādu to vai citu viedokli tautās laiž Progresīvie, ja burtiski nedēļu pēc pašu radikālajiem un tuvredzīgajiem publiskajiem izteikumiem par Izraēlas me...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?