ASV portāls CNET prognozē, ka 2016. gadā «gudro pulksteņu» pārdošana varētu sasniegt 11,5 miljardus ASV dolāru (~ 10,23 miljardi eiro). Savukārt Šveices pulksteņu nozares FH federācija uzrāda pārdošanas apjomu, kas pērn bijis 22,5 miljardi Šveices franku (~ 20,66 miljardi eiro). Turklāt šie skaitļi ir eksporta rādītāji, bet skaitļi no CNET ir mazumtirdzniecības - tātad atšķirība ir vēl dramatiskāka.
Jau uzaugusi vesela paaudze, kurai, lai uzzinātu precīzu laiku, pulkstenis nav nepieciešams, šo funkciju nodrošina citas ierīces: telefons, dators un citi «gadžeti». Tomēr mehānisko pulksteņu tirgus pēdējos 30 gados kopumā audzis par 29%. Būtiskākā mehānisko pulksteņu vērtība ir ilgmūžība, tāpēc ir jautājums, vai gudrie jeb viedie pulksteņi kādreiz spēs sasniegt tādu līmeni, ka to vērtība saglabāsies ilgāk par gadu.
Viedpulksteņi ir modes kliedziens - mainīgs, bez pastāvīgas vērtības; šodien aktuāls modelis jau pēc diviem gadiem būs novecojis. «Gudrie pulksteņi» nav uzskatāmi par investīciju, bet drīzāk - par mirkļa vājumu. Turpretī klasika ir vērtība visos laikos, un labs mehāniskais rokas pulkstenis darbosies nevainojami arī pēc desmit gadiem, tāpat atzītu meistaru darinātie pulksteņi būs vērtība arī pēc piecdesmit gadiem.
Joprojām ir novērojama cīņa par patērētāju, jo viedpulksteņi vēl tikai meklē savu uzticīgo pircēju. Viedpulksteņu auditorija galvenokārt ir tā paaudze, kas līdz šim pulksteņus nav nēsājusi, vai arī tie, kuri vienmēr izvēlējušies elitāra izskata laikrāžus bez lielas vērtības. Mehānisko pulksteņu auditorija ir citāda - pircējs zināms, tāpat ir zināms, kādas vērtības viņam piemīt un kas dzīvē svarīgs. Tie, kas iecienījuši mehāniskos laikrāžus, ir uzticīgi savām vērtībām un savus dārgumus nepametīs nelielas avantūras dēļ. Starpība starp nopietnām investīcijām un hobiju ir pārāk liela, mehāniskajiem pulksteņiem ir pievienotā vērtība, ko nav iespējams tik vienkārši ignorēt. Vērtības izteiksmē Šveices pulksteņi joprojām ir tālu priekšā «gudrajiem pulksteņiem». Tipisks Šveices pulksteņa nēsātājs vēl šodien neizvēlēsies viedpulksteni. Pēc dažiem gadiem tas, protams, var mainīties, ja viedpulksteņu nozare turpinās piedāvāt izsmalcinātākus ražojumus.
Protams, viedpulksteņu mānija sniedz jaunas idejas klasisko pulksteņu ražotājiem, liek sapurināties rūdītiem profesionāļiem. Viedpulksteņi ir viens no lielākajiem jaunumiem pēdējās desmitgadēs, kāds vispār manīts pulksteņu nozarē. Šos pulksteņus var salīdzināt ar dabisku attīstību, un tas ir kompliments tradicionālo pulksteņu rūpniecībai.
*Zīmola Montblanc vadītāja Latvijā