Premjeru Valdi Dombrovski (JL) interesēja, kā varēja rasties desmit miljonu liela atšķirība starp konkursa prognozēto līgumsummu 21,6 miljoniem latu un līguma galasummu 31,6 miljoniem latu. NMPD gan saka - iespējams, piecu gadu līguma gaitā tikšot iztērēta daudz mazāka summa, turklāt varbūt vajadzēs ne tikai 65, bet līdz 85 mašīnām. A. Tiknuss saka - nekad iepriekš nav redzēta tik liela - 30% - atšķirība starp prognozēto un beigu summu, taču tā varot būt. IUB iepirkuma procedūrā konstatējis citas nepilnības un pretrunas ar likumu.
Smagas prasības
Konkursa nolikums paredz, ka pretendentiem piedāvājuma atvēršanas brīdī jābūt ne mazāk kā 65 automašīnām, tām jābūt piešķirtam operatīvā transportlīdzekļa statusam un jābūt reģistrētām Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Šādas prasības ierobežo iespējamo pretendentu loku un ir pretrunā ar Publisko iepirkumu likuma mērķi. NMPD skaidrojis, ka uzvarētājam pakalpojumu jāsāk sniegt jau divas nedēļas pēc līguma slēgšanas un ka NMPD jānodrošina nepārtraukta medicīniskās palīdzības sniegšana. IUB par to raksta: «Pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšana nav pietiekams pamatojums konkurences ierobežošanai.» «Konkursu varēja jau plānot laicīgāk,» norāda A. Tiknuss.
NMPD Dienai sūtītajā atbildē raksta: «Stingri noteikti konkursa nosacījumi bija veids, kā NMPD maksimāli samazināja pasūtītāja risku vispār nesaņemt nepieciešamo pakalpojumu. (..) Jau pretendenta vērtēšanas laikā ir jāpārliecinās nevis tikai par vēlmi, bet arī spēju sniegt pakalpojumu.» Konkursa nolikumu izņēma 18 uzņēmumu, to skaitā daži starptautiski uzņēmumi, taču pieteicās tikai viens, un tas arī uzvarēja.
CSDD reģistrēti operatīvie ātrās palīdzības transportlīdzekļi ir Rīgas Sanitārā transporta autobāzei, pašā NMPD iekļautajam Katastrofu medicīnas centram, kā arī pašvaldību un slimnīcu mašīnas. A. Tiknuss saka - Latvijā vienīgais uzņēmums kam ar pietiekamu mašīnu skaitu bija uzvarējusī autobāze. Viņš arī šaubās, ka starptautisks uzņēmums konkursa laikā - divos mēnešos - būtu izpildījis visas prasības. «Mūsu skatījumā citi tur vienkārši netika klāt,» saka IUB šefs.
Jāpiesaista speciālisti
Rīgas Tehniskās universitātes profesors, Autotransporta institūta direktors Gundars Liberts saka - tik specifiskā iepirkumā konkursa nolikuma un tehniskās specikācijas gatavošanā bija jāpiesaista speciālisti no malas, kuri spētu izvērtēt, cik pamatoti ir pretendenta piedāvātie tarifi. Rūpīgi arī jāizvērtē, vai tomēr nevajadzēja iepirkt pašiem jaunas mašīnas, jo tas būtu lētāk, nekā pirkt pakalpojumu, saka G. Liberts.
IUB arī atklājis neatbilstību - konkursa nolikumā minēts, ka pretendentiem jānodrošina, ka pēc pasūtītāja papildu pieprasījuma transportlīdzekļi tiks aprīkoti ar papildu aprīkojumu, kas nav iekļauts tehniskajā specifikācijā. Par papildu aprīkojumu būtu jārīko jauns konkurss, uzsver IUB.
NMPD otrdien nosūtītajā vēstulē lūdz IUB sniegt viedokli par turpmākām darbībām saistībā ar iepirkuma līguma slēgšanu.