Ko paredz Versija 4.0? Pasaules Ekonomikas foruma ziņojumā teikts, ka tādu tehnoloģiju kā roboti, kvantu datori, mākslīgais intelekts, lietu internets un citu attīstības rezultātā piecos gados zudīs aptuveni pieci miljoni darba vietu. Tās tiks aizstātas ar automātiku un robotiem. Izmaiņas skars ne tikai mazkvalificēto darbaspēku, ko parasti iztēlojamies kā visvieglāk aizstājamo. Darba vietas zudīs arī lielai daļai biroja darbinieku. Ziņojumā teikts, ka biroja un administratīvie darbinieki veidos divas trešdaļas no darba zaudētājiem. Vienlaikus radīsies aptuveni divi miljoni jaunu darba vietu, kas būs saistītas ar datoru inženieriju un matemātiku.
Ja tehnoloģiju attīstība ir neizbēgama, kāds ir risinājums? Ko darba devēji un darbinieki var darīt, lai līdzās izmaiņām tehnoloģijās mēs nepiedzīvotu talantu trūkumu, masu bezdarbu un pieaugošu nevienlīdzību? Accenture starptautiski veikts pētījums rāda, ka lielākā daļa darbinieku uzskata - tehnoloģiju attīstība ietekmēs darbu pozitīvi, nevis negatīvi. Jautāti par gatavību pielietot jaunas tehnoloģijas, gandrīz divas trešdaļas darbinieku ir pozitīvi noskaņoti. Turpretī tikai nedaudz vairāk par trešdaļu vadības līmeņa pārstāvju domā, ka ir gatavi digitālo tehnoloģiju nestajām izmaiņām. Tas skaidri norāda - darbinieki ir pozitīvi noskaņoti un gatavi apgūt digitālās prasmes, kamēr uzņēmumi nespēj pietiekami ātri uz šo vajadzību reaģēt.
Tas rada vēl vairākus izaicinājumus. To vidū - ko darīt valstiskajā līmenī, lai pēc iespējas mazinātu bezdarba un nevienlīdzības riskus nākotnē? Atbilde ir pārdomāta, uz ilgtermiņa mērķiem vērsta izglītības sistēma, kurā digitālās prasmes ieņem būtisku lomu. Jau tagad sastopamies ar t. s. STEM (science, technology, engineering, mathematics jeb zinātnes, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas) speciālistu trūkumu, un nākotnē to izjutīsim arvien krasāk. Lai veicinātu IT apguvi skolās, Accenture atbalsta mācību programmas Datorika pasniegšanu, kam esam finansējuši metodisko nodrošinājumu. No šī mācību gada priekšmets ieviests pilotprojekta līmenī. Pirmie rezultāti rāda - Datorika veicina ne vien skolēnu izpratni par tehnoloģijām, bet arī viņu loģiskās domāšanas attīstību un motivē mācībām. Tās kļuvušas aizraujošākas. Plānots, ka Datoriku pakāpeniski ieviesīs visās skolās, sākot ar 2018./2019. mācību gadu. Tas būtu solis pretī tam, lai mazinātu plaisu, kas veidojas, tehnoloģiju attīstībai ejot uz priekšu, taču izglītībai velkoties astē, un lai nākamo industriālo revolūciju jaunā paaudze sagaidītu daudz izglītotāka.
Vēl kāda problēma ir neproporcionālās izmaiņas darba vietu zudumā - sievietes no izmaiņām cietīs vairāk. Kāpēc? Sievietes biežāk strādā pārdošanā un administrācijā un daudz retāk - STEM nozarēs, kurās tradicionāli dominē vīrieši, bet tieši STEM no industriālās revolūcijas iegūs visvairāk - automātika un roboti kādam būs jāprogrammē un jāvada. Kā šo izaicinājumu risināt? Strādājot pie izmaiņām gan uzņēmējdarbībā, gan valsts sektorā. Tikai tā iespējams nonākt pie ilgtspējīgiem risinājumiem.
* Accenture vadītājs