Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Glokālais draivs

Rīgā - pašiem savu mākslas biennāli? Šāda vēlēšanās varētu likties nepiepildāma. Tomēr britu mākslas students Harijs Vīks izstādes bukletā salīdzina to ar liela mēroga pasākumu. Kur saskatīta līdzība - par to vēlāk. Vispirms jāizsaka pārsteigums, ka pašā Vecrīgas viducī, Krāmu ielā, jau veselu gadu darbojas nekomerciāla mākslas galerija Supernova.

Jāatzīstas, ka vēl ne reizi nav izdevies uzrakstīt recenziju par notikumiem šajā vietā. Nevis tāpēc, ka nebūtu vērts, bet galerija ir tik neliela, ka parasti izstāda viena mākslinieka pavisam nedaudzus darbus, tā ka kārtīgai recenzijai vielas par maz.

Pazīstamas tēmas

What Drives Baltic sapulcināti veseli seši mākslinieki, kas turklāt pārstāv visas trīs Baltijas valstis (lai gan ne vienmēr tajās uzturas). Izstādei dots arī intriģējošs nosaukums, kaut arī, kā norāda minētais brits, nav gluži gramatiski pareizs un skaidri saprotams. Izstādes iecere ir uzslavas vērta - latviešu skatītāji nav viegli iekārdināmi ar konceptuālo mākslu, kādu konsekventi piedāvā Supernova, jo sakās no tās neko nesaprotam. Konceptuālisms tiešām ir vairāk domas nekā attēla māksla. Tomēr šoreiz uztvert mākslinieku ieceres nemaz nav tik grūti. Ja vien ir kaut neliela izstāžu apmeklētāja pieredze, viegli pamanīt, ka visi mākslinieki variē laikmetīgajā mākslā populāras tēmas un pieejas. Tas nav slikti, jo salīdzināšana ļauj izdarīt secinājumus.

Kristina Normane pērn pārstāvējusi Igauniju Venēcijas biennālē ar Bronzas kareivim veltītu darbu. Supernovā skatāma viņas 2006. gadā veidotā filma Pribalti, kurā intervēti krievi Igaunijā. To droši vien varētu salīdzināt ar Kaspara Gobas 2004. gadā uzņemtajiem Purva ļaudīm, bet tad būtu jāsēž uz klavieru soliņa pie neliela videoekrāna veselu stundu. Egles Budvītītes filmiņa Sekta ir daudz īsāka, un to savukārt palīdz saprast atmiņas par Ginta Gabrāna meklējumiem dokumentālu kadru un izdomāta stāsta saplūdināšanā. Lai gan šajā žanrā visasprātīgākā joprojām liekas tepat Supernovā decembrī redzētā poļa Karola Radziševska spriedzes filmas parodija geju gaumē Fag Fighters. Laura Totsa fotografējusi savus vecākus inscenētos tērpos un pozās, tomēr šim paaudžu saprašanās mēģinājumam trūkst tāda atklāsmes dziļuma kā viņas tautieša Marka Raidperes galēji konsekventajiem darbiem, kas arī ir pabijuši Rīgā. Reimo Veza-Tangso aicina skatītāju iesaistīties savā darbā - griezt rokturīšus, lai izgaismotu attēlus, lai gan tie tāpat saskatāmi gluži labi.

Neskaidrā Baltija

Kaut kā šajā izstādē tomēr ir par maz un kaut kā - par daudz. Par maz ir skatītājam izrādītas pretimnākšanas, piemēram, darbiem nav parakstu, tādēļ, lai noskaidrotu kaut vai nosaukumu, jāšķirsta no palodzes paņemts bukletiņš un jāsalīdzina fotogrāfijas ar telpā redzamo. Tomēr tas maz ko dod: videoekrānos attēls ir mainīgs, Krista Pudzena kinētiskais objekts var nedarboties, bet Edgars Gluhovs eksponējis pavisam citu darbu nekā bukletā. Telpā novietotais sastāv no vienas fotogrāfijas un austiņās klausāmas runas, par kuras izcelsmi skatītājam nav ne jausmas. Ja skatītājs izlasa visus bukleta tekstus, tajos ir par daudz norāžu visos virzienos. Ievadā lasāmā koncepcija nav tā pati, ar kuru kuratores Zane Onckule un Anneli Porri iepriekš iepazīstināja presē. Kaut gan abas virknē vispārīgus apgalvojumus, kas nekādi nesaistās ne cits ar citu, ne visi kopā ar Baltiju, ja vien nepieņemam kā Rainis, ka «tur burvīgā gaismā viss zaigo un laistās, ik skaņa tur dziesmās un saskaņās saistās». Sākotnēji liekas, ka izstādē pietrūkst domas skaidrības un priekšstata par adresātu. Tādu gan saskata jau minētais britu jauneklis, kurš apgalvo, ka What Drives Baltic varbūt nav starptautiska biennāle, bet liekas funkcionējam tajā pašā glokālajā manierē. Vārdiņš «glokāls» trāpīgi paskaidro izteiksmi, kurā lokālais apvienojas ar globālo, nebūdams ne viens, ne otrs. Tā ir kā tīmeklī satikušos dažādas izcelsmes mākslinieku čalošana, kurā visādām pieredzēm ir vieta, bet neviena nav svarīga. Varbūt, ka darbi paredzēti lielo biennāļu publikai, nevis katra mākslinieka mītnes zemes auditorijai. Tad skatītājam jāsaprot, kādēļ gan izstādes nosaukums, gan bukleta teksti ir tikai angliski: ja enerģiskās kuratores tiktu pie savas biennāles, dabūtu šurp arī citus skatītājus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?