Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Herberts Cukurs. Mīts

Žurnālistes Baibas Šābertes Ļaujiet man runāt! Herberts Cukurs par grāmatu nenosaukt. Drīzāk darbs, ja to nopietni papildinātu, reiz varētu kļūt par pamatu grāmatai. Tomēr vietu šobrīd pirktāko izdevumu sarakstos gan tas pelnījis godam, un ne tikai tāpēc, ka tēma sensacionāla. Herberts Cukurs rosina domāt. Pašas grāmatas secinājumi un pierādījumi gan ir izdevuma vājā vieta.

Tā ir ārkārtēji emocionāla grāmata. Autore raksta, ka tās tapšanu iedvesmojusi 2000. gadā Latvijā iznākusī A. Kincles un G. Šimrona grāmata Rīgas bendes nāve, kurā stāstīts par Mossad grupas veiktu soda akciju, 1965. gadā nogalinot slaveno lidotāju H. Cukuru. Grāmata B. Šāberti satricina līdz sirds dziļumiem, jo, viņa saka, ja «visu mūžu esat zinājuši, ka sniegs ir balts, bet pēkšņi jums saka - rūtains, jūs taču padomāsiet, ka kaut kas nav tā, kā vajadzētu būt».

Pozīcija ir cienījama. Pretrunīgais jautājums ir pelnījis detalizētu analīzi gan tad, ja H. Cukurs bija nevainīgs, gan tad, ja viņš bija cinisks noziedznieks. Tomēr pasludināto uzdevumu B. Šāberte ne tikai nav sasniegusi, bet ir diskreditējusi, faktus aizstājot ar emocijām, analīzi - ar vainīgā meklējumiem. To, ka genocīdā apsūdzētais Arāja komandas loceklis apmelots, žurnālistei pierādīt neizdodas. Bet uzrādītās objektīvās pretrunas, piemēram, liecībās, zem sitiena paliek autores pārlieku dedzīgā tonī paustās pārdomas par Latviju un ebrejiem, kas tikai brīnumainā kārtā nobalansē uz robežas ar nacionālā naida kurināšanu. Protams, grūti iztēloties, kā viens cilvēks fiziski iznīcina 30 000 ebreju, dedzina sinagogas, izvaro, šauj, slīcina, spīdzina, ņirgājas. Bet tas nenozīmē, ka H. Cukurs nevienu nebūtu nogalinājis vai mocījis. Tas, ka autore grāmatas beigās uzsvērti runā par komunistisko ebreju lomu Latvijas okupācijā vai Izraēlas agresīvo izturēšanos Palestīnā, uz lietu neattiecas. Lai ko darītu vai nedarītu ebreji, H. Cukurs no tā nekļūst ne vairāk, ne mazāk vainīgs.

Paradoksālā kārtā H. Cukura grāmatā nav. Nav cilvēka ar konkrētu biogrāfiju, uzskatiem, rīcību. Ir mītisks tēls, kas daļai grāmatā citēto cilvēku ir Rīgas bende, bet citiem - upurjērs uz holokausta pārspīlējumu altāra. Ļaujiet man runāt! Herberts Cukurs tekstu veido zinātnisku monogrāfiju, atmiņu un žurnālistisku rakstu citējumi. Interpunkcijas lietojums uzdzen šermuļus. Teikums, piemēram, sākas 83. lpp., bet beidzas 88. lpp. Faktiski tā ir nodaļa, un jālasa vairākkārt, lai nedaudzos autores rakstītos teikumus nesajauktu ar citēto tekstu.

Avotus autore nav mēģinājusi analizēt, kaut viņas emocionālā attieksme pret konkrētā viedokļa paudēju ir nepārprotama. Galu galā arī lasītājs uz jautājumu, bija H. Cukurs vainīgs vai ne, atbild nevis izvērtējot neesošos argumentus, bet jautājot - uzticos viedokļa paudējam vai ne. Žēl, jo, pat pieļaujot, ka H. Cukura vainu vai nevainīgumu tiešām nav iespējams pierādīt, grāmatas materiāls ļauj runāt par vairākām pētāmām problēmām. Uzkrītošākā, iespējams, ir jautājums - kas tad īsti bija Cukurs? Tādu biogrāfiju, kādu skopos faktos ieskicē B. Šāberte, domādams neizdomāsi. Izcils inženieris, virsnieks, faktiski koka kastē ar defektīvu motoru triecas cauri Eiropai un Āfrikai, lai nokļūtu Gambijā; 1937. gadā kļūst par pirmo Rietumu lidotāju, kas nolaižas Tokijā. Baigajā gadā H. Cukurs ir Maskavā. Ko viņš tur dara, kā no Padomju Krievijas izkļuva - ne vārda. Bet 1941. gadā viņš strādā savā mazdārziņā Kurzemē un vēl pēc mēneša jau rūpējas par Arāja komandas autoparku. Intriģē arī, kā H. Cukuram izdevās evakuēties no vācu kontrolētās Kurzemes uz Vāciju, līdzi vedot ebrejieti, kas paliek kopā ar ģimeni līdz pat mītnes zemei Brazīlijai.

Otra problēma, par ko rosina domāt B. Šābertes darbs, ir ētiskas dabas. Vai tiešām no savāktajiem materiāliem viennozīmīgi secināms, ka cilvēki, kas liecināja pret H. Cukuru, ir uzpirkti nelieši? (Tas apgalvots gan tiešā tekstā, gan ironizējot.) Varbūt Herberta Cukura stāsts (apejot jautājumu, bija viņš bende vai ne) tomēr stāsta nevis par Herbertu Cukuru, bet gan par Herbertu Cukuru - mītu, cilvēku, kuru liecinieki redzējuši nevis tāpēc, ka redzējuši, bet tāpēc, ka varēja redzēt. Tad tas ir nevis vēsturisks, bet kultūrvēsturisks fakts, iespējams, ļoti traģisks. Lai vai kā - šķiet neētiski ironizēt par cilvēkiem, kas izgājuši cauri ellei.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?