«Tas nepieciešams, lai būtu dokumentēts, kurš ir atbildīgs par kapu un pie kā jāvēršas, ja kaut kas notiek, piemēram, nogāžas piemineklis vai kapam uzkrīt koks,» līgumu slēgšanu pamato Rīgas domes sabiedrisko attiecību speciāliste Dzintra Āboliņa. Uzturētāju apzināšana ļaus arī cīnīties pret ilgstoši nesakoptām kapavietām, piedraudot ar vietas zaudēšanu.
Nepietiekamu iedzīvotāju informēšanu pašvaldībā neatzīst, pamatojot, ka paziņojumi izvietoti visās kapsētās. «Sacelta pilnīgi nevajadzīga ažiotāža,» saka Komunālā departamenta Normatīvu nodaļas vadītāja Rita Visocka un norāda, ka steigai nav pamata. Ja līgumi līdz nākamā gada 21.janvārim netiks noslēgti, nekādas sankcijas pret iedzīvotājiem nesekos, taču tad domes Kapsētu pārvalde daudz intensīvāk aicinās saistības nokārtot. Tām kapavietām, kuru kopējus nevarēs atrast, pēc trim gadiem varēs veikt aktēšanu jeb uzturēšanas tiesību izbeigšanu un veikt virsapbedījumus.
«Iesakām kapavietu uzturētājiem pirms došanās uz attiecīgo kapsētu noslēgt līgumu sazināties ar tās pārzini pa tālruni un sarunāt konkrētu ierašanās laiku,» saka R.Visocka. Tāpat pa tālruni var pateikt kapavietas adresi un kapavietas uzturētāja personas datus, lai līdz konkrētajam ierašanās laikam pārzinis jau var sagatavot līgumu. «Tas novērsīs rindu veidošanos un ietaupīs visiem dārgo laiku,» viņa piebilst.
Kārtību, ka atvērtajā un daļēji slēgtā kapsētā kapavieta tiek piešķirta, pamatojoties uz līgumu par kapavietas uzturēšanu, ieviesa iepriekšējā dome. «Droši vien noteikumos būs jāveic grozījumi,» ne visai apmierināts ar pašreizējo situāciju ir jaunās domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko (LPP/LC). «Mana pārliecība ir, ka Rīgas domes pieņemtajiem lēmumiem ir jāatvieglo rīdziniekiem dzīve, nevis jārada liekas neērtības,» viņš atzīmē.