Dominē pakalpojumi un ražošana
Lec biznesā! tika izsludināts pagājušā gada rudenī, lai veicinātu jauniešu iesaistīšanos uzņēmējdarbībā. Piecu labāko biznesa ideju autori pēc biznesa plānu galīgās izstrādes un aizdevuma piešķiršanas katrs saņems 1000 latu naudas balvu savas biznesa idejas realizācijai, nākamie pieci - 500 latu naudas balvu. Papildus šiem 10 finālistiem un vēl 20 nākošajiem konkursantiem būs iespēja izmantot konsultācijām biznesa mentora - visbiežāk jauniesācēja darbības jomu pārstāvoša, pieredzējuša uzņēmēja padomus un atbalstu.
Uzņēmējus, kas sniegs padomus jaunajiem uzņēmējiem, nodrošinās konkursa sadarbības partneris - biedrība Līdere.
Lielākā daļa Lec biznesā! uzvarētāju ir divdesmitgadnieki, nule kā augstskolu beiguši bakalauri vai pēdējo kursu studenti. Starp uzvarētājiem ir arī pa kādam zinātņu maģistram, kā arī topošajam uzņēmējam ar vidējo izglītību. Liela daļa biznesa projektu ir saistīti ar pakalpojumu jomu vai neliela apjoma ražošanu. Mazāk šogad ir ēdināšanas, tirdzniecības, viesnīcu biznesa, kā arī e-pakalpojumu projektu. Ap 70% konkursa uzvarētāju ir rīdzinieki un Pierīgas reģiona pārstāvji, un tikai pa kādam no Liepājas, Tukuma, Madonas un Daugavpils.
Tāpat kā pērn katru biznesa plāna aprakstu, kura izklāsts nedrīkst pārsniegt 10 lapu, neatkarīgi viens no otra vērtēja divi Hipotēku bankas kredītspeciālisti. Te gan jāpiebilst, ka pielikumu skaits nebija ierobežots, un jaunajiem censoņiem, ja bija vēlēšanās, bija arī gana daudz iespēju izvērsties, stāsta Dainis Dembovskis. Balvas ir kā papildu stimuls jaunajiem uzņēmējiem, realizējot savu ideju Hipotēku bankas Starta programmas ietvaros. Uzvarētājiem līdz 1. oktobrim jānoslēdz ar banku aizdevuma līgums. Šajā fāzē, lai biznesa plānus un aprēķinus noslīpētu, jaunajiem censoņiem palīgā nāk bankas darbinieki.
Uzvarētāju biznesa plāni vēl ir zaļi, un, lai tie saņemtu bankas finansējumu, pie tiem ir jāpiestrādā. Galvenais faktors, lai ātrāk saņemtu naudu, ir kredītgribētāja aktivitāte, klāsta bankas Biznesa uzsācēju kreditēšanas daļas vadītājs.
Galvenais ir skaidra tirgus izpratne
Finālistu biznesa plānus vērtēja pēc septiņiem kritērijiem. Tika izsvērts jaunā uzņēmēja izvēlētā pakalpojuma vai preces apraksts, tās cenas veidošanās, konkurētspējas, kā arī tirgus situācijas apraksti. Tālāk tika vērtēta mārketinga plāna kvalitāte - ko uzņēmējs plāno darīt, kādas ir prognozējamās mārketinga pasākumu izmaksas un atdeve. Kā nākamo vērtētāji skatīja prasītā finansējuma apjoma atbilstību projekta īstenošanas vajadzībām un projekta ilgtspēju, kas vairāk saistīta ar naudas plūsmas aprēķinu pamatotību ilgākā laika periodā. Tā kā Hipotēku bankas īstenotās programmas ir valsts programmas uzņēmējdarbības atbalstam, norāda Dembovskis, tiek vērtēta arī projekta pievienotā vērtība Latvijas ekonomikai - tas, cik jaunu darbvietu un kādus nodokļu ieņēmumus tas rada, vai tas ir eksportspējīgs, inovatīvs u. tml. Visbeidzot bankas eksperti vērtē biznesa plāna struktūru un tajā paustās idejas skaidrību.
Vislielākās problēmas jaunajiem uzņēmējiem sagādā tirgus izpēte. «Viens ir radīt produktu vai pakalpojumu, otrs - pierādīt, ka tas tiešām tirgū ir vajadzīgs, ka tam ir pircējs un tas spēs sekmīgi konkurēt. Ļoti bieži produkta vai pakalpojuma nišas pierādīšana kļūst par galveno klupšanas akmeni jaunā uzņēmēja ceļā,» konstatē Dembovskis. Nereti gadās, ka biznesa plāna iesniedzējs apraksta teju vai pasaules tirgus tendences izvēlētajā biznesa jomā, kas mazam projektam nav nepieciešams, līdz ar to mazāk vietas atvēlot konkrētajam tirgum, pircējam, tā ieinteresētībai iegādāties produktu vai pakalpojumu un tam, kādā veidā šī interese ir konstatēta, skaidro bankas speciālists.
Dominē tradicionālie produkti ar rozīnīti
«Uzvarētāju vidū ir interesanti projekti, piemēram, trenažieru ražošana atsevišķu muskuļu grupu treniņam. It kā jau zināma lieta, bet ar savu rozīnīti. Izteikti inovatīvi produkti un pakalpojumi pagaidām ir mazākumā,» secina bankas pārstāvis. Viņš lēš, ka tehnoloģisku produktu rašanos pie mums vēl joprojām iespaido ilgstoši pastāvējusī nelabvēlīgā attieksme pret eksakto izglītību. Lai radītu šādus produktus un tos ražotu, bez tehniskām zināšanām neiztikt. Dembovskis norāda - lai banka atbalstītu tehnoloģiskus produktus (jaunus materiālus, risinājumus u. tml.), tiem jābūt līdz galam izstrādātiem un gataviem ražošanai, nevis eksperimentālā stadijā.
Lec biznesā! uzvarējušie ražotāji piedāvā galvenokārt ne pārāk sarežģītus produktus, kas veiksmīgi pozicionēti attiecīgajā tirgus nišā. Jaušama vēlme ražot cenu ziņā pievilcīgus un tai pašā laikā kvalitatīvākus un interesantākus produktus nekā konkurentiem.
To vidū, kas ieguva balvas, ir jaunu biomateriālu un kvalitatīvu suvenīru ražošanas projekti, valodu mācīšana pēc īpašas metodikas.