Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Lamanša tunelis izdzīvojis

Pirms 20 gadiem - 1994. gada 6. maijā - mūžsenie ienaidnieki Lielbritānija un Francija atklāja Lamanša tuneli, kas joprojām ir garākais zemūdens pārvads pasaulē, dzīvē realizējot vienu no Eiropas Savienības pamatmisijām - apvienot gadsimtiem sašķeltās Eiropas valstis kopīgiem mērķiem.

Neskatoties uz to, ka par vienu no mūsdienu pasaules septiņiem inženierijas brīnumiem nodēvētais tunelis atviegloja ceļošanu un preču pārvadājumus starp Lielbritāniju un kontinentu, Eirotunelis ilgi nebija finansiāls veiksmes stāsts un tikai pēdējos gados nes peļņu.

Ilgi lolots projekts

Pirmās idejas par tuneli, kas zem Lamanša jūras šauruma savienotu Franciju un Lielbritāniju, izskanēja jau XIX gadsimta sākumā, un tās pašas simtgades nogalē abpus šaurumam pat sākās rakšanas darbi, tomēr militāru un drošības apsvērumu dēļ ieceri apturēja un pa īstam iedzīvināja vairākas desmitgades pēc Otrā pasaules kara.

1973. gadā Londona un Parīze parakstīja nodoma līgumu par tuneļa celtniecību. 1986. gada janvārī Lielbritānijas premjerministre Mārgareta Tečere un Francijas prezidents Fransuā Miterāns paziņoja, ka ir apstiprināts uzņēmuma Eurotunnel piedāvājums par divu vienvirziena dzelzceļa tuneļu un apkopes tuneļa būvniecību.

M. Tečeres pārstāvētā Konservatīvā partija bija pret tuneļa celtniecību un politiķei savas partijas atbalstu izdevās iegūt tikai pēc tam, kad viņa apsolīja, ka projektā netiks iztērēts ne penija Lielbritānijas nodokļu maksātāju naudas.

Liela daļa britu jau kopš pirmsākumiem skeptiski izturējās pret ambiciozo projektu, uzskatot to par apdraudējumu. Valstī publiski izskanēja brīdinājumi par imigrantu, teroristu un narkotiku pieplūdumu, tika piesaukta arī traku dzīvnieku, kaitīgu kukaiņu un augu slimību invāzija.

Tuneļa rakšana sākās 1987. gada decembrī, bet projekta simboliskākajā brīdī 1990. gada 1. decembrī viens otram pretim izrakās britu un franču strādnieki, apmainoties ar valstu karogiem.

1994. gada 6. maijā Lielbritānijas karaliene Elizabete II un prezidents F. Miterāns svinīgi atklāja Lamanša šķērsojumu. Karaliene tuneļa izbūvēšanu nodēvēja par laimīgu laulību starp «franču aizrautību un britu pragmatismu», bet F. Miterāns pateicās britiem par viņu lomu Francijas atbrīvošanā no nacisma.

Kaļ lielus plānus

Lamanša tuneļa celtniecība, ko finansēja franču un britu investori, iegādājoties Eurotunnel akcijas, izmaksāja 15 miljardu eiro, kas bija gandrīz divreiz dārgāk, nekā sākotnēji plānots. Projekta finansiālās problēmas padziļināja neplānoti mazais pārvadāto pasažieru skaits. Tikai pērn tika sasniegts līmenis - 20 miljoni pasažieru gadā -, ko bija paredzēts panākt dažus gadus pēc tuneļa atvēršanas.

Eurotunnel parādu nasta bija tik milzīga, ka 2006. gadā tas atradās tuvu bankrotam, tomēr Francijas tiesa pasludināja uzņēmumam tiesisko aizsardzību, kā rezultātā 2007. un 2008. gadā tika veikta apjomīga finanšu restrukturizācija, kas projektam ļāva ne tikai noturēties virs ūdens, bet 2009. gadā pirmo reizi saviem akcionāriem izmaksāt dividendes. Tās gan nebija lielas - četri eirocenti par akciju, raksta Radio France Internationale. 2012. gadā tuneļa īpašnieki paziņoja, ka projekts pirmo reizi strādājis ar peļņu, ienesot 20 miljonus eiro. Tomēr arvien Eurotunnel parāda apmērs ir milzīgs - 3,7 miljardi eiro, vēsta izdevums The Financial Times.

Lamanša tunelis joprojām nestrādā ar pilnu kapacitāti, bet tā operatoram prātā ir grandiozi plāni, lai ne tikai palielinātu šķērsojuma noslogojumu, bet arī audzētu projekta ienesīgumu.

Eurotunnel vēlas piesaistīt Eiropas lielākos ātrvilcienu operatorus, kas varētu nodrošināt pasažieru satiksmi ne tikai starp Londonu un Parīzi, bet arī tālākiem Rietumeiropas punktiem, piemēram, Amsterdamu, Frankfurti, Ķelni un Ženēvu.

Uzņēmums arī cer, ka nākotnē Lamanša tuneļa ātrvilcienu līnijā tiks integrēta Lielbritānijas otrā ātrvilcienu līnija, kas savienos Londonu ar Birmingemu, Mančestru un Līdsu. Pagaidām gan nav zināms, vai tā tiks savienota ar pirmo līniju, kas nodrošina ātrvilcienu satiksmi starp Londonu un Lamanša tuneļa Lielbritānijas galu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?