Salda atriebība Oskaram
Lūk, arī dokumentālā kino veidotāji ir cilvēki, arī viņi grib ar pašcieņu izvērtēt gada laikā sasniegto un padarīto (Amerikā un ne tikai) - tieši šāds impulss pirms pieciem gadiem vadījis Cinema Eye (Kino acs) balvas dibinātājus - dokumentālā kino «profīšus». Šogad Cinema Eye notika jau piekto reizi - otro reizi pirms gada atklātajā Ņujorkas The Museum of the Moving Image (Kinomuzejā) - varenā ēkā, kas iekārtojusies bijušajā filmu uzņemšanas paviljonā Astorijā Kvīnsā, turklāt ar patiesi interesantu ekspozīciju. Stāsts šoreiz nav par muzeju, kura ietilpīgajā kinozālē notika nomināciju nosaukšana un laureātu godināšana, ilga un pamatīga, kā jau tas pieņemts ceremonijās. Balvas dibinātāji negrasās slēpt, ka viņu Cinema Eye ir sava veida «salda atriebība» Oskaram vai vismaz mēģinājums likvidēt diskrimināciju, ko ASV Kinoakadēmija gadiem ilgi īsteno pret dokumentālo kino, izvērtējot to ļoti pavirši. (Pat TV translācijās dokumentālā kino Oskariņi parasti paliek aiz kadra.) Arī dokumentālais kino ir pelnījis, lai kārtīgi un pamatīgi izvērtētu tā veidotāju darbu. Tāpēc nomināciju Cinema Eye ir daudz, pat par daudz. Tiek sumināti klasiķi, tiek uzteikti labāko filmu scenāristi, komponisti, operatori utt., tiek apbalvotas labākās spēlfilmas, kurās izmantoti dokumentālā kino paņēmieni, un arī visā pasaulē meklētas filmas, kas pretendē uz gada atklājuma godu. Proti, filmas, kuras vērts redzēt un kuras ir pelnījušas tikt ievērotas. Lūk, šajā nominācijā - Gada atklājums - uz balvu kandidēja arī Latvijas dokumentālā filma Ģimenes lietas. Tā ir pirmā Latvijas filma, kas nominēta Cinema Eye balvai.
Ko gan padomās
Režisoram Andrim Gaujam gan šī nav pirmā atzinība ASV, filma par (maigi sakot) disfunkcionālu, incestuālu, vardarbīgu Latvijas provinces ģimeni pērn ir veikusi pamatīgu ceļojumu pa ASV nozīmīgākajiem dokumentālo filmu festivāliem. Tas, ka filma ir pamanīta un izvirzīta ietekmīgai ASV dokumentālā kino balvai, liecina, ka tā patiesi ir atstājusi iespaidu. Andris Gauja, kurš, ja ticēt šova vadītāja teiktajam, ir režisors, kurš mērojis vistālāko ceļu uz šo ceremoniju, apgalvoja, ka šis gads viņam ir devis «milzīgi daudz». Galvenais, ka uz «Ģimenes lietām ASV spējuši paskatīties atrauti no Latvijas tradicionālās indeves vērtēt nevis mākslas darbu, bet pārdzīvot par tēmu «ko gan par mums padomās».... Neko labu jau pēc Ģimenes lietām par mums nepadomāja, ne velti šova vadītājs vismaz pāris reižu ironiski aicināja pēc ceremonijas beigām realizēt «savu ģimenes instinktu», proti, sasniegt tādu alkohola intoksikācijas stāvokli, kādā nemitīgi atrodas Ģimenes lietu varoņi... Labi, tas bija joks, ko, iespējams, saprata savējo kompānija. Un apmēram 300 cilvēku piepildītajā zālē nenoliedzami bija savējie - ASV dokumentālā kino elite. Profesionāļi, kuri strādā ar «smago kino» - proti, kino, kas arī ASV grūti un smagi meklē savu skatītāju (pamatā tas ir TV skatītājs), kinocilvēki, kuriem filmu veidošana bieži vien ir sociāla misija, nevis peļņas kāšana uz izklaides bāzes.
Maikls Mūrs sola pavasari
Šajā jaukajā kompānijā bija arī ASV dokumentālā kino vienīgā superzvaigzne - alternatīvists, provokators, revolucionārs un miljonārs vienā personā oskarotais Maikls Mūrs. Ap nošļukušās biksēs, sūnu krāsas treniņtērpa jakā tērpto un mūžīgo naģeni galvā Maiklu Mūru kā ap medus podu spietoja viss Cinema Eye veidotāju krējums. Savukārt Mūrs ceremonijas noslēgumā gari un plaši stāstīja, ka būs arī «pavasaris dokumentālistiem», proti, ASV Kinoakadēmija beidzot mainījusi formālos noteikumus (neiedziļināšos, kādus), un akadēmijas biedri būs spiesti skatīties daudz dokumentālo filmu un tās arī vērtēt.
Jau teicu, ka Ģimenes lietas atklājuma balvu nedabūja (to saņēma filma Tiny Place par kādu Meksikas mazpilsētu), - Andris Gauja un filmas operators Aleksandrs Grebņevs noskumuši nelikās - galu galā šī bezbudžeta filma (tās izmaksas ir ap 2000 latu) ir sasniegusi daudz, kā sacīja Andris Gauja: «Turklāt avansā.»
Savukārt Andra Gaujas vārds ASV dokumentālo filmu festivālu veidotājiem nu jau būs pazīstams, viņš te noteikti atgriezīsies - jau ar citu, jaunu filmu.