(Jāatceras, ka 21. novembra traģēdijā Zolitūdē, sabrūkot lielveikala Maxima ēkai, gāja bojā vairāk nekā 50 cilvēku un daudzi tika ievainoti.)
Gribu uzsvērt, ka tehnika nepieņem lēmumu, to izdara cilvēks. Jāsaprot, ka signalizācijas iekārtas nav brīnumlīdzeklis pret visām nelaimēm. To funkcija ir sūtīt signālu par fiziskām izmaiņām telpā, kurā tās ir uzstādītas. Ledusskapī nokritusies temperatūra, smēķēšanas izraisīti dūmi, atvēries logs vai cita ierosme - to visu var identificēt attiecīgais signalizācijas sistēmas detektors. Detektors pārraida informāciju uz sistēmas centrāli, centrāle rada signālu, bet vai tā ir trauksme?
Faktoru skaits, kas var radīt ierosmi, lai signalizācijas iekārta nostrādātu un radītu trauksmes signālu, ir plašs. Pēc signalizācijas iekārtas brīdinājuma signāla saņemšanas lēmums par to, kāda būs tālākā rīcība - izsaukt glābšanas dienestus, pamest telpas, pārbaudīt signāla cēloni vai nedarīt neko -, ir cilvēka ziņā.
Nenoliedzami, šis lēmuma pieņemšanas brīdis ir izšķirošs - tas ietekmē tālākos notikumus un pat cilvēku dzīves. Tāpēc lēmumam ir jābūt loģiskam, profesionālam un pamatotam. Piemēram, ja signalizācija nostrādājusi atvērta loga dēļ, vienkārši vaļā stāvošs logs riskus nerada, bet, ja pa to iekšā kāpj desmit teroristu, reakcija uz signalizāciju kardināli atšķirsies. Tieši tāpēc cilvēks, nevis ierīce pieņem lēmumu par tālāko rīcību, kāda tiek realizēta saņemta signāla gadījumā.
Jāņem arī vērā, ka tieši cilvēku attieksme un rīcība nosaka sekas. Viena no problēmām, ar ko saskaramies ikdienā, ir pavirša attieksme pret preventīviem darbiem, kas saistīti ar drošības sistēmu darbības uzturēšanu un tehnisko apkopi. Tikai tās tehniskās sistēmas, kas ir nevainojamā darba kārtībā, var minimizēt drošības riskus, tādā veidā ļaujot izvairīties no lieliem zaudējumiem.
Visi zinām, ka automašīnai regulāri jāveic tehniskā apkope - eļļas, riepu nomaiņa un citi regulāri darbi ir plānoti un pašsaprotami. To pašu nevarētu teikt par drošības sistēmu apkopēm. Mūsu novērojumi liecina, ka gan privātpersonu, gan juridisko personu attieksme pret iekārtu apkopēm un pārbaudēm ir ļoti atšķirīga. Tas ir klienta lēmums, kādu signalizācijas iekārtu viņš uzstāda un kā par to rūpējas. Vietās, kur signalizācijas iekārtas tiek regulāri apkoptas, tās ir labā tehniskā stāvoklī, arī nebūs pēkšņi un nepamatoti trauksmes signāli ikdienā. Taču brīdī, kad šāds signāls skanēs, cilvēki nekavējoties reaģēs, meklēs cēloni un atbilstoši rīkosies. Divās atšķirīgās vietās drošības instrukcijas var būt identiskas, taču tieši attieksme un rīcība ir tā, kas nosaka sekas.
Uzņēmums G4S Latvia ir viens no Drošības nozares kompāniju asociācijas dibinātājiem un aktīviem dalībniekiem. G4S Latvia sniedz drošības pakalpojumus vairāk nekā 13 000 fiziskām un juridiskām personām, tostarp dažādu nozaru vadošajiem uzņēmumiem, kā arī klientiem valsts sektorā, izstrādājot individuālus drošības risinājumus un nodrošinot tehniskās un fiziskās apsardzes, kā arī montāžas un inkasācijas pakalpojumus. Patlaban G4S Latvia nodarbina vairāk nekā 1300 dažādu speciālistu.
*A/s G4S Latvia valdes priekšsēdētājs