Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +2 °C
Daļēji saulains
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Līdz mielēm un pilnībai

Vācu valodas zemju teātra teritorijas kritiskajā scēnā nav «stabils» iepriekš pieņemts viedoklis par režisoru Alvi Hermani - vieniem Vācijā un Austrijā daudz strādājošais latviešu režisors šķiet teju mesija un jaunas teātra gaismas/valodas nesējs, citiem - dumme Lette (atkarībā no rakstītāja tulkojums variējas no muļķa līdz naivajam latvietim), kas jauc gaisu tradicionāli uz literatūru un režisora diktātu orientētajā «vācvalodīgajā» teātrī.

Taču pat nelabvēļi nevar ignorēt, ka šis «naivais latvietis» iekaro arvien jaunas profesionālās virsotnes (par to liecina kaut vai nesenais labākā režisora tituls Austrijā un _Nestroja_ balva), viņu mīl aktieri, un aicinājumu strādāt - turklāt pēc Hermaņa noteikumiem - netrūkst.

Galēji pretēji vērtējumi

No otras puses, pati Hermaņa un viņa vadītā Jaunā Rīgas teātra Eiropā «ievazātā» jaunā, nu, vismaz dīvainā «teātra realitātes izjūta», šī īpašā cilvēciskā intonācija, kas kā iespaidīga enerģija suģestē skatītājus no Parīzes un Vīnes līdz Minhenei, Ķelnei, Berlīnei un Maskavai, daudzus akadēmiskā, tradicionālā teātra piekritējus, tostarp kritiķus, kaitina kā vērsi sarkana lupata. Arī jaunākā Hermaņa Vīnes izrāde - daudzas stundas ilgais poētiski hiperreālistiskais plus ekstrēmi kinematogrāfiskais opuss ar nosaukumu Platonovs (Antona P. Čehova nepabeigtās lugas oriģinālnosaukums arī ir gana daiļrunīgs - Bezotcovščina/Sērdienība tātad) - izpelnījusies galēji pretējus vērtējumus. No «paldies Dievam, šīs teātra šausmas beidzās ar Platonova nāvi» (šķiet, tieši Frankfurter Allgemeine Zeitung recenzents aizmirst pabrīdināt, ka līdz titulvaroņa nelabajam galam aizrit piecas stundas Vīnes Akademie teātra zālē), no asprātīgā novērojuma «vienmēr lieliskais Čehova lugu teksts šoreiz izrādē uztverams tādā šu-šu-bla-bla-vodka-šu-šu-bla-šu-šu-bla-bla-Paša-Maša-Saša-Daša-vodka jeb vārgi artikulētas murmulēšanas līmenī», no pārmetumiem, ka režisora pirms izrādes mikrofonā deklarētais, kā būtu jāuztver notiekošais, esot inscenētāja atzīšanās savā radošajā mazspējā (A. H. patiesībā skatītājiem lūdz tikai vienu - īpaši neņemt galvā, ja kaut ko uz skatuves nepaspējat ieraudzīt vai saklausīt, - tas pieder pie izrādes audiovizuālā koncepta).

Būtiski, ka notiek 1880. gadā

Pretējā ideju barikāžu pusē pulcējas kritiķi, kas apgalvo un pierāda, ka Hermaņa Platonovā līdz mielēm un pilnībai vienlaikus realizētā «skatuves reālisma jeb psiholoģiskā reālisma» metode ir «zelta atslēga», kura var dot un vēl dos fantastiskus skatuviskos rezultātus. Tikai šo «metodi» neviens neuztver nopietni - jo tā prasa pamatīgu, skrupulozu, pašatdevīgu, rutinējošu, smagu ikdienas darbu. Turklāt darbu šādas izrādes paģēr arī no skatītāja. Tāpēc Hermaņa «reālisma un miera koncepts» uz «pārsteidz mani, izbrīni mani, šokē mani!» patērētājkultūras paviršībā orientētā mūsdienu teātra fona patiešām ir revolucionārs piedāvājums, jo sevišķi, ja tas realizēts ar tādu visa ansambļa fanātismu un ticību kā Platonova izrādē. Turklāt uzreiz jānošķir Hermaņa Platonova gadījums no «poētiskās metaforas» teātra (ideju krīzē agonējošais Nekrošus, kuram viss Šekspīrs un Čehovs notiek leišu sādžā), jo latviešu režisoram ir esenciāli būtiski, ka Platonova darbība notiek 1880. gadā Krievijas vasaras muižā - tā vārdā scenogrāfe Monika Pormale radījusi fantastisku un detalizēti «reālistisku» «stikla krātiņu» - muižas interjera maketu viens pret vienu, paviljonu, kurā pa daudzajiem logiem redzams gan mežs, gan veranda, gan priekšistaba pirms ēdamzāles un kurš piecās izrādes stundās tiek apdzīvots burtiski līdz kvadrātcentimetram. Gaismu mākslinieka Gļeba Fiļštinska nopelns «atmosfēras» radīšanā nav mazāks par aktieru un režisora kopdarbu. «Autentiski» fin de siᅢᄄcle tērpi (Eva Desekere), kuri vairs nav tīri «korsešu un fraku žņaugi», bet vēl tajos nav jūgendstila feministiskās vaļības un plastikās nenoteiksmes.

Visā šajā «vasarnieku» vidē (lugas darbība gandrīz no mēneša sapresēta diennaktī) gaisā jūtams kāds «trūkums» (krieviski - izjan), kāda nepilnība, kroplība, kāds vārdos nenosaukts trauslums, kad šķiet - uznāks stiprs pērkona negaiss, un fragilā būve kopā ar visiem iemītniekiem un viņu ikdienišķi dīkajiem rituāliem, kuros ēdamā un alkohola iznīcināšana kosmiskos apjomos nebūt nav mazsvarīga nodarbe, aizlidos pa gaisu. Vai notiks kāda cita «pārpasaulīga» kataklizma.

Nenovērtēts meistardarbs

Un te nu «mēs» nonākam pie lielākā izrādes Platonovs «noslēpuma». Kā vispārzināms, Krievijā liela daļa literatūras un teātra pētnieku šo Čehova agrīno nepabeigto darbu diez cik augstu nevērtē (ar to skaidrojama arī Platonova paskopā Krievijas inscenējumu vēsture), tā attieksme ir, sacīsim, rezervēti labvēlīga. Savukārt Rietumos ir pilnīgi otrādi - jā, protams, klasiķis Antons Pavlovičs - tas ir Kaija, Ķiršu dārzs, Tēvocis Vaņa, taču, par brīnumu, jo sevišķi jauniem režisoriem noslēpumainā dārgumu lādīte, nenovērtēts meistardarbs ir Platonovs (še nav vietas nosaukt virkni XX gadsimta pasaules teātra kultūrā nozīmīgas Platonova izrādes). Viens izskaidrojums varētu būt tas, ka jau šajā 100 lappušu lugā iezīmējas visas tēmas, kuras pazīstam kā Čehova proponētās «jaunās drāmas» jeb modernās dramaturģijas stūrakmeņus.

Pirmais atšķirības, citādības punkts ir jau pati dramaturģiskās intereses objekta - varoņa - izvēle - tie ir par dzīvi reflektējoši, uz dzīvi netieši rezonējoši, nevis «idejiski» un «klasiski skaidri» varoņi, cilvēki, «kuri gribēja».

Otrs caurviju motīvs vai lugrakstes «īpašība», kas magnētiski pievelk teātra ļaudis, - ka visi lugu (un Platonovā tas manāms īpaši reljefi) cilvēku rīcības motīvi un vārdi pakļaujas kardināli dažādām interpretācijām. Kad Šekspīra Džuljeta saka Romeo - es tevi mīlu -, tas tieši to arī nozīmē. Kad šādi runā Čehova varoņi, tas, visticamāk, tieši to nenozīmē. Šādā aspektā Platonova «invariatīvā», dažādi traktējamā dramaturģija tiešām ir ģeniāla. Turklāt! Rakstniekam, kurš šo šedevru sarakstīja, bija - mans Dievs! - tikai 21 gads. Platonovā aprakstītās dzīves pieredzes dziļums, psiholoģiskās virāžas, no kurām sareibst galva ne tikai varoņiem, bet arī skatītājiem, fantastiska līmeņa valodas poētika (no romanču, folkloras citēšanas bez norādes līdz sirreālisma meistara vērienam uzburtas ainas, no prastrunas līdz augstākajai poēzijai) - tas viss rodams auglīgajā Platonova teksta zemītē. Atsevišķas izpētes tēma būtu lugas dramaturģiskās uzbūves konkrētība, struktūra, kas ir dzelžaina un absolūti neatgādina iesācēja literāta pirmos šļupstus. Cik daudz šajās dramatiskajās un vienlīdz ikdienišķajās «vasaras dzīves ainās» atrodams «nepateiktā», «noklusētā» - tā ir katram talantīgam aktierim medusmaize. Un Akademie teātrī skatītāji neļauj aktieru ansamblim ilgi noiet no skatuves. Jo paralēli Čehova lugas stāstam risinās izcila līmeņa «teātra stāsts» - Hermanis ļauj aktieriem sevi izdzīvot amplitūdā no monstrozas groteskas līdz aizkustinoši niansētam psiholoģiskam tuvplānam. Ja godīgi, es nebiju gaidījis, ka vācu teātrī redzēšu augstākās raudzes psiholoģiskā teātra tīrradņus tādā masveidīgumā - lai arī, protams, ir lomas - šedevri (pirmām kārtām jau Martina Vutkes Platonovs), taču ir tādas briljantas meistarības aktieru radīti tēlu portreti - groteski, bufonādiski, psihoreālistiski un līdz kvazidokumentālai eksistencei «kadrā» novesti -, ka brīžam aukstas tirpas skrien pār kauliem - kā, pie joda, viņi šo jaudīgo tēlu apjomu dabū gatavu?

Izmisīgas «pastaigas»

Bet kādēļ Alvis Hermanis izvēlējies lugu, kuras sižetu veido finansiāli bankrotējuša, dzīvesdziņā strandējuša jauna muižnieka, dzērāja, šķietami izlaidīga vīrieša izmisīgās «pastaigas» uz kādas sievietes muižas verandu, lai tur pazemotu sievu, pazemotu vēl divas, nē, trīs sievietes un beigu galā mirtu, dēlu Koļeņku atstājot bāreņos, - par to Kultūras Dienā pēc nedēļas. Jo jāatbild taču konservatīviem kritiķiem tik sakrālais jautājums «ko jūs ar to gribējāt pavēstīt?». Jo ne jau krievu muižniecības morālās degradācijas ainas pirmsrevolūcijas Krievijā režisoru saista.

Jo ar visu to, ka cilvēki uz skatuves lielākoties uzvedas zemiski un pat lopiski (tiešā un pārnestā, teatrālā nojēgā), izrādei piemīt indīgs, suģestīvs skaistums, narkotiska poēzija, kas spējīga atraisīt skatītājā, piedodiet, dažādas, arī pikantas čakras…

P. S. Brīdinu potenciālos kultūrtūristus, ka Hermaņa Platonov Vīnes teātrī Akademie (Burgteātra otra spēles telpa, Lisztstraᅢ゚e 1) jūnijā skatāms vien 18.VI plkst. 16 un 25.VI plkst. 18. Pirms tam - obligāti izlasiet lugu Bezotcovščina alias Platonov, jo citādi, sorry, neko nesapratīsit. Šis nav izklaides gabals, kurā pat zīdaiņiem viss redzams/apjēdzams. www.burgtheater.at.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?