Šis būs jau piektais gads, nosaukumi gan mainās. 2010. gadā bija pirmā izstāde ar nosaukumu Ražots Latvijā, tad piedalījās ap 300 ražotāju, šoreiz būs simt piecdesmit. Tolaik tik daudz cilvēku vēl nebija izbraukuši no Latvijas, varēja just, ka ir lielāks patriotisms. Varētu teikt, ka tā bija veiksmīgākā izstāde piecu gadu laikā, jo trīs dienās to apmeklēja 20 000 cilvēku. Nezinu, kāpēc interese ir tik ļoti mazinājusies, pieļauju, ka tas tiešām lielā mērā ir saistīts ar cilvēku izbraukšanu. Ražotāju joprojām ir daudz, tomēr tagad lielākā daļa izvēlas eksportēt, un Latvija daudziem vairs nav mērķa tirgus.
Kāds ir šīs izstādes mērķis?
Mēs gribam vienkopus pulcēt visus iespējamos Latvijas ražotājus, arī tādus, kuri pašmāju tirgū realizē kaut vai vienu procentu savas produkcijas. No organizatoru puses to nemaz tik viegli nav izdarīt, jo tiešām ne visus vietējos ražotājus Latvija kā noieta tirgus vispār interesē.
Kāpēc tā?
Tirgus ir par mazu. Lielās kompānijas galvenokārt interesē tikai ārvalstis, tās labprātāk piedalās starptautiskās izstādēs. Sākumā lielie uzņēmumi piedalījās šajās izstādēs patriotisku jūtu vadīti un bija optimistiski noskaņoti, ka varētu tepat veidot ražotnes, taču tagad tas ir noplacis. Dalībnieku vidū vairāk ir mājražotāju, amatnieku un vidēja lieluma uzņēmumu. Šajos piecos gados esmu novērojis, ka tie, kas vienu reizi bijuši izstādē, nākamreiz vairs uz to nenāk. Tas ir tāpēc, ka viņi ir atraduši vajadzīgos kontaktus un tagad fokusējas uz ārvalstīm. Tomēr izstādi katru gadu papildina jauni un vēl neredzēti produkti, parādās arī jauni ražotāji. Katru gadu ir vismaz 30-40 jaunu uzņēmumu, kas parādās pirmo reizi.
Uz ko tiek likts lielāks uzsvars - uzņēmēji grib atrast vairāk pircēju vai tomēr jaunus sadarbības partnerus?
Abi ir vienlīdz nozīmīgi. Ir kompānijas ar īpašu rozīnīti, kuras vēlas atrast sadarbības partnerus vai parādīt sevi citiem tirgiem. Daļa ir mazie mājražotāji, kas paši saviem spēkiem nespēj iekarot ārvalstu tirgus, viņi savās iespēju robežās saražo produkciju, ko iztirgo izstādes laikā. Jebkurš ražotājs sāk ar kādiem sešiem kvadrātmetriem kādā amatnieku sētā un, piedaloties vairākās izstādēs, var kļūt par lielu ražotāju.
Vai ir vēl kādas citas vietējo ražotāju izstādes, kurās ir iespējams piedalīties?
Būtībā mēs esam vienīgie, kas piecus gadus orientējas tikai uz Latvijas ražotāju atbalstu. Izstāžu sabiedrības kā tādas vispār ir tikai trīs. Katram ir sava tirgus daļa, un, lai nemaisītos cits citam pa kājām, mēs izdomājām atsevišķu nosaukumu - Ražots Latvijā.
Kas jūsu skatījumā ir tipiskākā Latvijas prece?
Jebkuram latvietim tā ir pārtika. Tas ir primārais, un arī visās izstādēs tā dominē. Tā ir gan mūsu ražotāju gatavotā maize, gan gaļas izstrādājumi. Būtībā tas ir jebkas, kas nācis tepat no mūsu laukiem.
Tātad pārsvarā tā ir pārtika?
Ne gluži. Ir nākušas klāt dažādas inovatīvas idejas arī nepārtikas sektorā. Pozitīvi ir tas, ka ikviens uzņēmums tomēr cenšas atrast savu odziņu. Mēs kā izstādes organizatori par to uzzinām tikai pēdējā brīdī, jo dalībnieks informāciju atsūta neilgi pirms izstādes atklāšanas. Šajā izstādē būs arī attīstošo rotaļlietu stends, piemēram, rotaļu klucīši no kartona. Tā ir kāda uzņēmuma inovācija, kas nupat tikai parādījusies. Tas ir labs veids, kā bērnam attīstīt domāšanu. Pieteikušies arī vairāki bērnu apģērbu ražotāji. Tas ir individuāls roku darbs, kam nav nekāda sakara ar rūpniecisko ražošanu. Bērni ir vienā sadaļā, bet arī pieaugušie sev varēs atrast daudz ko interesantu. Piemēram, pieteicies kāds uzņēmums, kas nodarbojas ar aizsargapģērbu ražošanu. Tas varētu būt interesanti ne tikai zvejniekiem, bet, piemēram, arī tiem, kas daudz strādā ar eļļām un specifiskām vielām.
Vai jūs pats ikdienā esat aktīvs Latvijā ražoto preču patērētājs?
Man pašam ļoti garšo Lāču produkcija, arī Skrīveru saldumi, kas izstādē gan nepiedalīsies. No tā brīža, kad sāku organizēt izstādes, tas jau ir kļuvis par principa jautājumu - izvēlēties Latvijā ražotu produkciju. Iepērkoties veikalā, zinu, ka Latvijā ražotā prece vairāk vai mazāk ir dabīgs produkts.
Ik pa laikam jau izskan, ka fakts vien, ka produkts ražots Latvijā, negarantē, ka tas būs ekoloģisks.
Ir izveidots portāls dabadziede.lv, kas mēģinās parādīt, ko īsti nozīmē ekoloģisks un dabīgs produkts. Šajā izstādē būs īpašas akcijas saistībā ar ekoloģiskām idejām. Pagaidām jāatzīst, ka tādu ekoloģiski tīru produktu Latvijas lielveikalos vēl īsti nav. Organizējot izstādes, esmu sapratis, ka Latvijā ražo krietni vairāk dažādu interesantu produktu, nekā sabiedrība spēj iedomāties. Nupat Latvijas uzņēmēji sākuši ražot pašmājās radītu alternatīvu šokolādes krēmam Nutella. Būtībā tas ir līdzīgs, vienīgā atšķirība ir sastāvā. To pašu var novērot arī vairākās citās produktu grupās.