Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Mammu, nopērc, lūdzu!

Mazi bērni no divu līdz piecu gadu vecumam neatšķir parastos televīzijas raidījumus no reklāmas, savukārt bērni no septiņu līdz astoņu gadu vecumam reklāmu uztver kā absolūtu patiesību - liecina britu pētījumi. To izmanto bērnu preču ražotāji, orientējot reklāmas un mārketinga kampaņas tieši uz bērnu auditoriju. Bērnus ir vieglāk nekā pieaugušos pārliecināt par kādas preces nepieciešamību un nozīmīgumu.

Aicina patērēt

Latvijas Patērētāju tiesības aizsardzības centra pārstāve Sanita Gertmane skaidro, ka, piemēram, dāvinājumi, akcijas vai kādu produktu paraugu izsniegšana ir visizplatītākais mārketinga un reklāmas paņēmiens, kā piesaistīt jaunus klientus. Bērniem ir liela ietekme kāda produkta pirktspējas palielināšanā, jo viņi vienmēr ir gatavi pirkt un spēj ietekmēt vecāku lēmumu par kādas preces iegādi, intervijā Dienai skaidro britu patērētāju tiesību aizsardzības eksperte Anna Fīldere. Precīzi orientēts mārketings bērnos veicina vēlmi patērēt pēc iespējas vairāk. Tas ir drošs garants, ka bērns būs apzinīgs patērētājs arī brieduma gados.

Kanādas pētījuma dati liecina, ka 52% trīsgadīgo un 73% četrgadīgo bērnu bieži vai vienmēr vecākiem prasa nopirkt lietas, kurām ir noteikts zīmols. A.Fīldere paradumu attīstību skaidro tā: mazulis mantu brīnumzemes eksistēšanu apzinās jau no gada vecuma, kad vecāki viņu paņem līdzi uz lielveikalu. Divu gadu vecumā viņš spēj savilkt paralēles starp preci, kas tiek reklamēta televīzijā un ir atrodama lielveikala plauktos. Asaras un niķi ir tikai viens no veidiem, kā bērns var piespiest vecākus viņam kādu no vēlamajām lietām nopirkt. Trīsgadnieks jau atpazīst zīmolus un sāk izvēlēties lietas. Četru gadu vecumā iemācās maksāt, bet piecu gadu vecumā var iet uz veikalu un maksāt pats par saviem individuālajiem pirkumiem.

Hamburgeru reklāmas

Lai ierobežotu bērniem adresēto reklāmu negatīvo ietekmi, daudzās Eiropas Savienības valstīs produktu reklamēšana bērnu auditorijai ir būtiski ierobežota. Piemēram, Zviedrijā un Grieķijā ir aizliegtas reklāmas bērnu raidījumos auditorijai līdz 12 gadiem. Latvijā nav tik stingru ierobežojumu. Latvijā ar likumu ir aizliegta reklāma vai mārketings, kurā ir tieša bērna uzrunāšana ar aicinājumu un pamudinājumu preci iegādāties, piemēram, nopērc, tev jānopērk vai pajautā vecākiem, lai nopērk! - stāsta S.Gertmane.

Eksperti vecākiem iesaka jau no mazotnes savām atvasēm mācīt, ka dzīve nav balstīta uz tērēšanu, bet kopā būšanu un kopējo aktivitāšu izdzīvošanu, kritiski izvērtēt reklāmu saturu un skaidrot bērniem, kas ir konkrētā reklāma un kādi ir tās uzdevumi vai mērķi. A.Fīldere uzsver, ka bērnu auditorijai visnepiemērotākās ir tās reklāmas, kuras ataino hamburgerus, našķus un citas neveselīgas uzkodas, tādējādi veicinot neveselīga dzīvesveida un ēšanas ieradumu veidošanos. (Ceturtā daļa bērnu Kanādā vecumā no septiņiem līdz 12 gadiem ir ar lieko svaru.) Tieši šādas reklāmas pasaulē izraisījušas vislielākās diskusijas un dažās valstīs, arī Lielbritānijā, ir aizliegtas raidījumos, kuru auditoriju veido vismaz 25% sešpadsmitgadnieku.

Reklāmas internetā

Eksperti uzsver, bērna garīgajai un sociālajai veselībai daudz nopietnākas un bīstamākas ir slēptās reklāmas, piemēram, tās, kuras bērnu visbiežāk uzrunā virtuālajā pasaulē ar interaktīvām spēlēm un loterijām. Arvien biežāk reklāmdevēji ar interneta lietotājiem mēģina nonākt ļoti personīgās attiecībās - ievāc dzimšanas datus, vārdu, dzīvesvietu. Vēlāk bērns tiek apbērts ar reklāmu sūtījumiem e-pastā, pastkastītē vai tā parādās kā reklāmkarogs interneta vietnē, kuru bērns regulāri lieto.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?