Pēc daudziem garlaicīgu Mazda modeļu gadiem nevar pārmest sarunbiedram, ka, izdzirdot par CX-5, viņam grūti apspiest žāvas, un interese par cenu jautājumā «Ko, jauna Mazda? Nu jā... Cik maksā?» jau uzskatāma par komplimentu. Virspusēja esošo modeļu atsvaidzināšana un neveiksmīgais minivena Mazda 5 jaunizlaidums sašķobījis patērētāju uzticēšanos Mazda kā inovatīvam, neatkarīgam un citādi domājošam ražotājam. Dizaineru gļēvulības dēļ Mazda CX-5 ārēji arī izskatās kā kārtējais ķieģelis sienā, taču iekšpusē automašīna ir jauna ēra.
Kas ir Skyactiv?
RAV4, CR-V, Kuga un Tiguan sāncenša «pīārs» uzbūvēts ap vienu vienīgu vārdu «SKYACTIV», ko Mazda uzsvērti izraksta lielajiem burtiem tāpat kā MINI. Ar šīm «aktīvajām debesīm» Mazda apzīmē inovatīvu tehnoloģiju kopumu, kura uzdevums ir padarīt automašīnas vieglākas, ekonomiskākas, klusākas (oj, cik svarīgi Mazda! Savējie sapratīs), taču vienlaikus atjaunot kādreizējo azartiskas vadāmības sajūtu, turklāt nevis kaut kādu abstraktu konkurentu, bet kulta auto, rodstera Mazda MX-5 līmenī. Pat BMW ir krietni jāpasvīst, lai, piemēram, X1 vadītājs justu savu auto ar nervu galiem tāpat kā rodstera Z4 pilots. Apzinoties, ka plika šasija vai motors atsevišķi šo tehnoloģiju pagodu neuzbūvēs, Mazda CX-5 sastāvā Skyactiv ir viss - šasija, palīgrāmji, virsbūve un visas ātrumkārbas. Īsāk sakot, Mazda Skyactiv ir tas pats kas BMW EfficientDynamics, Volkswagen Blue Motion, Mercedes BlueTec utt. Skan labi, taču kā tas viss darbojas?
Premium Mazda gaumē
Vienā vārdā - ļoti labi. Ja Mazda būtu ambīcijas kā Honda, Nissan vai Toyota, tad tā bez problēmām varētu izveidot pati savu Acura, Infiniti vai Lexus. Salonā no virsbūves tuklajiem apveidiem nav ne vēsts, un - te nekas neizskatās pēc Mazda. Drīzāk, ja meklējam reālas līdzības pēc Infiniti EX30. Instrumentu panelis ir pilnīgi jauns ar pārklājumu kā Certina DS Podium Titanium rokaspulksteņa ciparnīcai, klimata sistēma šķiet ņemta no kāda japāņu premium auto, un pat nieka spoguļu regulēšanas kloķītis ir drīzāk Eiropas nekā Japānas stilā. Stāvā (varbūt pārlieku stāvā) paneļa augšā atrodas kvalitatīvs krāsu displejs, kura grafika un aizdomīgi pazīstamais vadības kloķis viduskonsolē nodod TomTom navigācijas klātbūtni. Atverot durvis vēlreiz, atklājas, ka to apakšdaļa sargā slieksni no netīrumiem. Lai izdomātu ko tādu, nekāds Skyactiv nav vajadzīgs, taču visiem «pusdžipiem» tādu durvju nav. Nospiežot Start pogu, aiz loga atskan diezgan skaļa benzīna motora tukšgaita. Ahā, tātad tomēr Mazda! Tomēr pēc mirkļa dzinēja skaņa izgaist, un, izkustoties no vietas, tas atsaucas drīzāk kaut kur mašīnas otrā galā pie dubultajiem izpūtējiem.
Viens vesels ar ceļu
Pagaidām Latvijā pieejami tikai Mazda CX-5 ar 2 litru benzīna dzinējiem. 160 ZS agregāts ir atsaucīgs un arīdzan taupīgs - reālā testā iegūtie 7,3 litri pa šoseju un ap 9,2 kombinētā/pilsētas režīmā liek rūpīgi pārdomāt dārgāka dīzeļa nepieciešamību. Pirmajam AutoDienas izmēģinātajam auto bija manuālā kārba, un te viens no Skyactiv postulātiem izpaudās visā pilnībā. Svira šķiet tikpat īsa un precīza kā MX-5 rodsterā, lai gan pārnesumu skaitļi paredzēti aktīvam braucējam - jāslēdzas bieži.
Dzinējs uz to atbild ar vērienīgu paātrinājumu. Mazda nelutina ar plašu disku izvēli. Standarta izmērs ir 225/65 R17, bet topversijai Exclusive 225/55 R19. Piekare ir saturīga, stingra un ar Mazda raksturīgu cietību, taču ar negaidīti augstu energoietilpību.
Bedres un grants ceļu «trepes» tā amortizē labi, taču koku saknes un asas malas gan izlaiž cauri kā dzēšlapa ūdeni. Atalgojums ir tieša vadāmība, virsbūves stabilitāte (CX-5 faktiski nešķiebjas) un apbrīnojamas saķeres rezerves, ko uzdrošinājāmies pārbaudīt tikai ārzemēs un trasē. Plašā, ātrā līkumā CX-5 vadītājs saglabā pilnīgu kontroli pār automašīnu, un, tā kā elektronika klusē, jāsecina, ka tas ir šasijas nopelns. Slapjā laikā pa zemes ceļu standarta riepas gan manāmi slīd.
Demokrātijas izpausmes
Vienlaikus ar Mazda CX-5 pirmizrādi Latvijā radās iespēja iepazīties ar mums vēl nepieejamām vai pat neinteresantām modifikācijām. Pie pēdējām pieder vislētākais modelis ar tērauda diskiem, parasto radio un kondicionētāju u. tml. Par spīti aizdomām, arī tāds CX-5 izskatās visai cienījami, un, ja vien nav kauns braukt bez miglas lukturiem un nesvīst rokas uz plastmasas stūres (pārējiem ir ādas apšuvums), tad droši var braukt arī ar šo. Benzīna dzinējs ar priekšpiedziņu turklāt ir par 5 ZS jaudīgāks un brauc kā pa diedziņu. Skalas otrā galā ir topa modeļi ar 2,2 litru dīzeli. Tas, protams, arī ir «skaiaktīvs», ar 150 vai 175 ZS jaudu. Svarīgāks par dinamiku ir trokšņa līmenis, un arī Skyactiv-D godam tur «vieglāk, vieglāk, taupīgāk» lozungu. Mazda izliekas nezinām, ka daži tās modeļi vēl arvien brauc ar vecmodīgu četrpakāpju automātu. Skyactiv-Drive ir pēdējās paaudzes sešpakāpju «A/T», kas slēdzas tik nemanāmi, it kā mazdās tādi automāti būtu bijuši vienmēr.
Krosovers kā rodsters
Vai tiešām it nekas nav palaists garām? Gandrīz ne. Mazda pat bijusi pietiekami attapīga, lai uzkonstruētu bagāžnieka pārsegu, kas stiprinās pie vāka, un saliktā stāvoklī tam ir sava niša zem grīdas. Sēdekļi gan nav «skaiaktīvi», toties tiem ir svarīga loma vienotības panākšanai ar automašīnu. Mazda to sauc par Jinba Ittai, un «jātnieks viens vesels ar zirgu» princips arī mantots no MX-5. Tas nebūt nav pārspīlējums, jo vienīgais auto, kas nāk prātā pēc brauciena ar CX-5, ir mazais, izveicīgais rodsters, pat ne lielais CX-7 krosovers. Trūkumi? Daži ir - īss piekares gājiens, lielā ātrumā vibrē spoguļi un statnēs šalc vējš, bet ar nolocītiem krēsliem var skaidri dzirdēt, ka Skyactiv noteikums par klusumu uz pakaļējām arkām diemžēl neattiecas. Arī lukturu dizains, par spīti grozāmiem «ksenoniem», ir vismaz piecus gadus vecs. Mazda stilistiem vajadzētu iet kursos pie Audi, kuri zina, kā apburt ar optiku. Toties CX-5 pati māk nobremzēt pirms šķēršļa kā Volvo XC60, tai ir ādas sēdekļi ar glītām šuvēm kā Audi Q3, un viss, ko jūs zinājāt par Mazda, uz šo auto neattiecas. Tāpēc nav grūti Skyactiv vietā uz mašīnas sāniem nejauši izlasīt Seductive. Tas ir visai pavedinošs auto. 5