Aktīvie latvieši
Konkursā Young? Creative? Chevrolet! ik gadu piedalās mākslas skolu un augstskolu studenti no visas Eiropas, iepriekš pārvarēdami nacionālo atlasi. Latvijas jaunie mākslinieki šajā sacensībā ir gan čakli, gan ražīgi - salīdzinot, piemēram, ar kaimiņvalstīm, konkursā piedalās daudzi (lielā mērā pateicoties arī mākslas skolu pedagogu aktivitātei), turklāt jau trešo gadu Latvijas pārstāvis ierindojas kādas konkursa kategorijas Top 3.
Arī Toma nokļūšanā konkursā savi nopelni ir viņa datorgrafikas skolotājai Maijai Muižniecei, kura Young? Creative? Chevrolet! vizuālās mākslas kategorijas uzdevumu lika izpildīt visiem saviem audzēkņiem kā obligātu skolas darbu. Labāko autorus rosināja piedalīties pašā konkursā, un rezultātā Toms uzvarēja Baltijas atlasē. Pirmo vietu Baltijā viņš ieguva arī video kategorijā, kurā pieteicās pats pēc savas iniciatīvas, jo viņa sirdslieta ir animācija. Eiropas finālā balva par labāko video gan tika citam dalībniekam, taču par sudrabu vizuālās mākslas kategorijā Toms saka - sajūta, ka būs godalgota vieta, bija. «Izdomāt ideju un tehniski to atrisināt - tas ir vienkāršāk nekā saņemties un novest iesākto līdz galam,» Toms atzīstas un stāsta, ka viņa radītais pilsētas gaismu atspoguļojums uz auto virsbūves bijis radniecīgs kategorijas uzvarētāja iecerei - dzirksteļu spietam.
Vērtīgā draugu būšana
Toms pats neesot fanātisks konkursants, kas iespējas visur piedalīties meklē ar meklēšanu. Informācija par «īstajiem» konkursiem pie viņa atnākusi pati. Toms tomēr piekrīt, ka konkursi ir labs tramplīns nākotnei - pats vienreiz jau par to pārliecinājies. Pērn viņš ar paša veidotu animācijas filmu piedalījās Zelta zivtiņas rīkotajā stipendiju konkursā radošiem jauniešiem, kur ieguva pirmo vietu un naudas balvu, par ko nopirka jaunu datoru. Tam sekoja arī darbiņš: konkursa rīkotāji viņu uzaicināja veidot nelielas animācijas filmas citam pasākumam - ZZ Čempionāta pārraidēm televīzijā.
Darbu un aktivitāšu sarakstā šis veikums Tomam nav vienīgais. «7. klasē ņēmos apkārt pa kaut kādiem koncertiem un izdomāju - kāpēc pašam tādu neuztaisīt? Kopā ar draugu noorganizējām Andrejsalā mūzikas festivālu Asinus in tegulis,» Toms stāsta. Viņš gan piedalījies jauno mākslinieku plenērā, gan filmējies kādā no festivāla 2ANNAS īsfilmām un teic, ka lielākā daļa viņa aktivitāšu ir «draugu būšana» un izdevību izmantošana. Arī logo, veidlapu, vizītkaršu u.c. dizaina lietu izveide firmai Liepājas velokurjers un interneta baneru izstrāde bērnu un jauniešu teātra festivālam NoMadI un objektu izrādei Vasaras sala. «Nav jau baneri tas pats jautrākais darbs, bet vismaz kaut kāda pieredze,» Toms saka.
Ziemā abi ar draudzeni izmēģinājuši braucienu haskiju pajūgā, un Toms suņu saimniekiem piedāvājies uztaisīt vietni internetā. Tagad cīnās, jo viss jāapgūst pašmācībā. Rozentāļos web dizaina pamatzināšanas varēs gūt tikai 3. kursā, izvēloties multimediju specialitāti. Pagaidām Toms pabeidzis 1. kursu, kurā sniegts ieskats visā - arī fotogrāfijā, gleznošanā, grafikā.
Iepūst dzīvību bildē
Tas, ka tālāk gribētos apgūt tieši multimedijus, Tomam ir gandrīz pilnīgi skaidrs. «Grafiskais dizains arī ir baigi forši, bet animācija ir kas vairāk, jo tu vari attēlu iekustināt, un tad tas raisa vairāk emociju nekā statiska bilde. Kā es vienmēr stāstu visiem, kas man prasa, kāpēc man patīk animēt, - animēt, burtiski tulkojot, nozīmē dot dzīvību,» Toms klāsta un piebilst, ka animācija arī ir viegli savienojama ar interaktīvām web dizaina lietām.
Par to, vai nākotnē to visu apgūs Latvijas Mākslas akadēmijā, viņš gan vēl nav izlēmis, jo kārojas pamācīties ārzemēs, piemēram, Sentmārtina Mākslas un dizaina koledžā Londonā. Tajā Toms pērn jau mēģinājis tikt uz web dizaina vasaras kursiem, taču nav paņemts, jo bijis par jaunu. Arī Young? Creative? Chevrolet! konkursā iegūto naudas balvu viņš izmantošot kursiem.
Par savu izvēli attīstīties mākslas lauciņā Toms nešaubās un uzskata, ka jaunam māksliniekam izsišanās kopējā apritē atkarīga no mērķtiecības, spējas atrast kaut ko savu un visu perfekti nostrādāt. To, ka grib mācīties mākslas skolā, viņš izdomāja jau 6. klasē un paralēli mācībām Jūrmalas Alternatīvajā skolā iestājās kursos (jeb mazajā skolā) Rozentāļos, kur gan sabija tikai gadu. «Sakasījos ar skolotājiem. Kaut kas ar vasaras darbiem man nebija, kā vajag, viņi man teica, ka es ar tādu attieksmi varu iet, kur es gribu, un es arī aizgāju,» Toms atklāj. Toreiz viņš izgāja arī trīs gadus ilgus sagatavošanas kursus Mākslas akadēmijā, bet pēc pamatskolas beigšanas atgriezās Rozentāļos. «Vēlāk skolotāji teica, ka esot zinājuši, ka es atnākšu atpakaļ,» Toms smaida un apstiprina - nekādu domstarpību vairs nav.