Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Neregulārie pārvadātāji nemierā ar grozījumiem Autopārvadājumu likumā

Plānotie grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas vērsti uz neregulāro pārvadātāju darbības ierobežošanu, gluži loģiski izraisījuši šo uzņēmēju neapmierinātību. «Šādu grozījumu pieņemšana ir vērsta uz ievērojamu neregulāro pārvadātāju un klientu tiesību ierobežošanu, nevienlīdzīgas konkurences radīšanu un ES normatīvo aktu pārkāpšanu,» uzskata Komercpārvadātāju apvienības pārstāve Iveta Silionova, kura vērsās Dienas redakcijā ar saviem komentāriem par likumu, kā arī Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu par iekšzemes pasažieru neregulārajiem pārvadājumiem.

Šobrīd likuma grozījumi gan nedaudz piebremzēti un trešajā lasījumā varētu tikt izskatīti janvārī, pirms tam lemjot, vai MK noteikumi vajadzīgi, vai arī var iztikt ar precizējumiem pašā likumā.

Visu joprojām nav

Diena jau vairākkārt rakstījusi par konfliktu starp regulārajiem un neregulārajiem pārvadātājiem, kas sevišķi saasinājās Rīgā, pēc tam kad SIA Rīgas satiksme (RS) konkursā par mikroautobusu maršrutu nodrošināšanu uzvarēja uzņēmums Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS). Līdz šim maršrutus apkalpojušās firmas izņēma neregulāro pārvadājumu licences un faktiski turpināja braukt tajos pašos maršrutos, tikai norādot, ka tie ir neregulāri pārvadājumi. Neregulāro pārvadātāju konkurenci RMS vadītājs Vitālijs Komars vairākkārt minējis par attaisnojumu tam, ka RMS nav nodrošinājis līgumā ar RS paredzēto reisu skaitu pārņemtajos maršrutos. Šobrīd RMS nodrošina 110 jaunu mikroautobusu un 50 iznomā no citiem pārvadātājiem. Pilnīgi visus plānotos jaunos mikroautobusus Rīgā V. Komars sola nodrošināt 2-3 mēnešu laikā, kaut tas bija jāizdara jau septembra sākumā.

Dienas novērojumi liecina, ka no rītiem un vakaros arī neregulāro pārvadātāju busiņi dažos maršrutos ir pārpildīti, kas nozīmē, ka pieprasījums ir. Mikroautobusu logos bieži izvietota informācija par firmām, ar kurām noslēgti līgumi, norādot arī, ka nepiederošiem iekāpšana aizliegta, taču neviens pasažieris netiek pārbaudīts. «Ja regulārie pārvadātāji nevar sniegt pietiekami kvalitatīvu pakalpojumu, bet neregulārie, neprasot nekādas dotācijas, to var sniegt, tad nozarē kaut kas nav kārtībā,» norāda I. Silionova. Pēc viņas teiktā, nākamgad neregulārie pārvadātāji nav plānojuši paaugstināt biļešu cenas atšķirībā no RS, kas ieviesīs diferencētās biļetes, liekot citās pilsētās deklarētajiem maksāt divreiz vairāk nekā rīdziniekiem.

Likumu daudz nemainīs

Neapmierinātību ar neregulāro pārvadātāju darbību iepriekš izteikušas Rīgas domes amatpersonas, tomēr viņiem nav likti jūtami šķēršļi komercdarbībai. Lielākās cerības uz situācijas sakārtošanu tika liktas uz grozījumiem Autopārvadājumu likumā un ar tiem saistītu MK noteikumu pieņemšana. Tagad šie projekti ir izstrādāti, un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Jānis Ozoliņš (RP) uzskata, ka būtiskas izmaiņas trešajā lasījumā vairs nav gaidāmas. Tagad tiekot gaidīts Satiksmes ministrijas atzinums, vai vajag pieņemt atsevišķus MK noteikumus, kas nodrošinātu likuma izpildi. «Ja ar starppilsētu pārvadājumu regulējumu tikām galā, tiksim arī ar šo,» izteicās J. Ozoliņš. Savukārt V. Komars norāda, ka šos likuma grozījumus regulārie pārvadātāji gaida jau vairākus gadus. Viņaprāt, likumprojekts ir atbalstāms pēc iespējas ātrāk, un viņam ir nepieņemams Saskaņas centra deputāta Valērija Agešina priekšlikums, ka likums stātos spēkā tikai 2015. gada 1. janvārī.

Ja tiek pieņemts likums un tādā vai citādā veidā stājas spēkā arī normas, kas šobrīd ierakstītas MK noteikumu projektā, neregulāros pārvadātājus gaida būtiski ierobežojumi, kas viņiem liegtu nodarboties ar pasažieru pārvadājumiem kā šobrīd. Piemēram, negulārie pārvadājumi varētu notikt tikai uz rakstveida līguma pamata, savukārt kases čeku nevarētu uzskatīt par rakstveida līgumu. Samaksa par neregulārajiem pārvadājumiem notiktu bezskaidrā naudā vai arī skaidrā naudā par visu pārvadājamo grupu kopumā. «Šie priekšlikumi ir mazo uzņēmēju diskriminācija un monopoltiesību nodrošināšana regulārajiem pārvadātājiem - lielajiem autobusu parkiem,» neregulāro pārvadātāju neapmierinātību ar likumprojektu izsaka I. Silionova.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Neregulāro pārvadājumu definīcijas projekts

Pasažieru neregulārie pārvadājumi - regulāro pārvadājumu definīcijai neatbilstoši pasažieru pārvadājumi, kuros pārvadā pasažieru grupas, kas izveidotas pēc pasūtītāja vai paša pārvadātāja iniciatīvas. Šie pārvadājumi zaudē neregulāro pārvadājumu statusu un iegūst regulāro pārvadājumu statusu tādā gadījumā, ja grupas papildināšanai vai veidošanai no jauna tiek izmantotas līniju būves, sabiedriskajam transportam paredzētās joslas un maršrutu zīmes un ja tajos funkcionāli apkalpo tos pašus pasažierus, kas tiek vai varētu tikt apkalpoti pasažieru regulāro pārvadājumu ietvaros.
Avots: Autopārvadājumu likuma grozījumu projekts

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?