«Es gribu apskatīties gaismas,» pagājušās nedēļas nogalē pirms savas personālizstādes Atskaite atklāšanas Rīgas Sv. Pētera baznīcā vēl pēdējos norādījumus ekspozīcijas iekārtotājiem deva latviešu tēlniecības klasiķe Evī Upeniece (1925). Līdz 18. septembrim šeit var aplūkot ap 50 dažādu mākslinieces darbu, kas veidoti no bronzas, marmora un granīta laika periodā no 1961. gada līdz pat šodienai.
Tieši pirms gada šajā pašā vietā bija skatāma tēlnieces 90. dzimšanas dienai veltīta viņas darbu retrospektīva izstāde. «Toreiz mēs vienojāmies par vērienīgākas ekspozīcijas sarīkošanu nākamajā gadā,» atklāj šīs izstādes organizatoru pārstāve Kristīne Lipenite un vērš uzmanību uz diviem jauniem 2016. gadā radītiem Evī Upenieces mākslas darbiem - Mūžīgā tēma un Neziņa.
«Vai jūs šodien zināt, ko jūs darīsiet rīt? Vai jūs zināt, kas notiks ar jūsu bērniem? Vai jūs zināt, kas notiks ar Latviju? Jūs ieslēdzat televizoru, un atkal kaut kas šauj, un atkal kaut kas iet gaisā, un atkal krīt cilvēki. Mēs neko nezinām,» saka tēlniece, kuras bronzas sievietes tēlā ir nojaušams izmisums, taču atstāta vieta arī katra skatītāja interpretācijai. «Katrs saskatīs kaut ko citu,» piebilst Evī Upeniece.
Otrajā jaunajā darbā māksliniece ir atgriezusies pie mātes un bērna tēmas, kas izstāstīta pulētā granītā ar izkaltiem viņu tēliem kā medaljonā. Runājot par šo skulptūru, autore piesauc skolotāju, latviešu tēlniecības zvaigzni Teodoru Zaļkalnu, kurš bija pazīstams ar savu māmiņu sēriju. «Es vēl esmu tālu no viņa,» uzskata Evī Upeniece, kura ir mācījusies arī pie Emīla Meldera un Kārļa Zemdegas.
Pa labi no Rīgas Sv. Pētera baznīcas altāra ir novietota tēlnieces bronzas skulptūra Salaspils madonna (1979) - ar tukšām rociņām. «Cauri ziedēšanas veldzējumam un smeldzes sūrumam ikdiena saglabā savu ritmu ar darbnīcas stundām un mērķtiecību pasaules, cilvēka, sevis izzināšanā. Tādā tvērumā laiks pārtop par atjaunotni, jaunradi, nepārtrauktību,» norāda mākslas zinātniece Ingrīda Burāne.
Šajā ekspozīcijā ir izstādīti darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Latvijas Mākslinieku savienības muzeja un pašas Evī Upenieces kolekcijas. To vidū ir arī abu leģendāro aktrišu Astrīdas Kairišas un Elzas Radziņas portreti.
«Viss pasaules lepnums ir tevī, kad tu profilā stāvi,» par skatuves karalieni dēvētās sievietes skulptūra atsauc atmiņā rindiņu no pazīstamās rokgrupas Pērkons dziesmas.
Vairāk informācijas par izstādi Atskaite ir pieejams interneta vietnē www.peterbaznica.riga.lv.