Mācību process klasē piedzīvojis vērā ņemamas pārmaiņas kopš brīža, kad es un mani vienaudži gājām skolā. Šodien, nokļuvuši, piemēram, bioloģijas stundā, jūs būtu, maigi sakot, izbrīnīti. Visdrīzāk - aizrauti - kā, izmantojot izglītības tehnoloģiju iespējas, sarežģītas lietas kļūst saprotamas un interesantas. Uzzināsiet visu par enerģijas ieguvi no saules gaismas, šķirstot interaktīvas darblapas, ko skolotājs no sava datora pārsūta uz jūsu viedtālruni vai planšeti, datoru. Grupu darbā ar digitālo mikroskopu pētīsiet un fotografēsiet audu šūnas. Savu veikumu nosūtīsiet un prezentēsiet uz interaktīvās tāfeles klases priekšā. Tad par nule kā apgūto vielu izpildīsiet uzdevumu, izmantojot klasē esošās jautājumu un atbilžu iekārtas, sniedzot skolotājam iespēju acumirklī novērtēt gan jūsu individuālo zināšanu līmeni, gan visas klases kopējo sniegumu. Tas nav fragments no zinātniskās fantastikas. Jau šodien tā notiek lielā daļā klašu visā Latvijā.
Citiem vārdiem sakot - mācību stundās jau sen vairs nemācās grāmatu, bet apgūst tēmu. Tāpēc pilnvērtīgi 21. gadsimta izglītības risinājumi teju visos mācību priekšmetos ietver mūsdienīgu mācību saturu (drukātā un digitālā formā), mācību metožu dažādošanu, stundu scenārijus personalizētam mācību procesam, uzdevumus attīstošajai vērtēšanai, mācību līdzekļus praktiskajiem darbiem, kas raisa skolēnu interesi par tik aktuālajām dabaszinātnēm un inženieriju, kā arī digitālu mācību vidi skolotājiem - gan stundu gatavošanai, gan pārdomātai laika plānošanai, gan arī multimediālu nodarbību vadīšanai, iesaistot arī skolēnu mobilās ierīces. Īpaši vēlos uzsvērt tieši pēdējo - skolēnu mobilo ierīču iesaisti un lietderīgu pielietošanu mācību procesā. Nevis aizliegšanu vai ierobežošanu.
Laba skola un pārdomāti vadīta izglītības nozare rītdienas darba tirgum gatavo cilvēkus, kas ne vien pieraduši orientēties un organizēt savu darbu daudzekrānu vidē, bet arī spēj analizēt informāciju, gūt zināšanas, arvien meklējot «kā un kāpēc», attīsta viedokļa formulēšanas un komunikācijas prasmes, meklē labāko risinājumu savstarpējā sadarbībā un pats galvenais - nevis mēģina pielāgoties kādai vienai olektij, bet ar skolotāja un sistēmas atbalstu izkopj savas individuālās spējas un talantus.
Tā kā esam neliela valsts ar mobilu izglītības sistēmu un talantīgiem pedagogiem, radīt nākotnes skolu un stipru izglītības nozari jau šodien nemaz nav tik sarežģīti. Tāpēc laiks un resursi jāvelta kvalitatīvai pedagogu profesionālajai pilnveidei, kas nodrošina atbalstu darbā ar jaunākajām izglītības tehnoloģiju iespējām un to pilnvērtīgu integrāciju mācību procesā.
*Izglītības uzņēmuma Lielvārds valdes priekšsēdētājs