Kur likt kravu?
Āgenskalna koledža (tagadējā Valsts ģimnāzija), kurā Uldis mācījās, agrāk bija RTU sagatavošanas bāze, un viņš bijis starp vienpadsmit skolēniem, kas izvēlējās padziļināti apgūt fiziku, ķīmiju, tēlotāja ģeometriju. Šos priekšmetus mācīja pasniedzēji no universitātes. Vēlāk Uldis RTU studējis gan ķīmiskās rūpniecības organizāciju, gan ekonomiku, gan maģistrantūrā loģistiku.
Skolā matemātika Uldim padevās, lai arī viņš nebija teicamnieks. Kā tagad atzīst, loģistikas darbā noder fizikas zināšanas, jo, kad tiek atvesta negabarīta vai megagabarītu krava konteineros vai mašīnās, ir jāizdomā, kā to izkraut, jāizvērtē atbalsta punkti, aiz kā aizāķēt, kā pareizi novietot kravu noliktavā, lai preci nesabojātu. Bez analītiskās domāšanas nevar.
Studējot 3. kursā, Uldis jau sācis strādāt loģistikā nelielā firmā - darbs bija saistīts ar preču atmuitošanu, bija jāorganizē transports uz Latvijas robežas. 90. gadu vidū izpratnes par loģistiku gan vēl nebija. Loģistika kā specialitāte Latvijā tika ieviesta tikai 90. gadu beigās. Kad atvēra robežas ar ES valstīm, sākās atvieglota preču plūsma.
Kā māja tukšā vietā
Sākot strādāt DB Schenker, Uldis bijis starp tiem, kas izveidojuši jaunu produktu - Baltijas noliktavu. No tās visās Baltijas valstīs piegāde tiek veikta 24 stundās. Pasūtījumi noliktavā tiek ievesti līdz plkst. 16.00, tad prece tiek atlasīta un iekrauta mašīnās, kas dodas uz Viļņu, Tallinu, Latvijas reģioniem.
Uldis stāsta, ka loģistikas speciālistam jāprot labi izplānot dienu, jo neviens klients nevēlas gaidīt un visiem vajag visu uzreiz. Jāplāno arī padoto darbinieku darāmie darbi, preču izvietojums noliktavās. Lai visu paveiktu ātri, jābūt labai komandai. Projektu grupā parasti darbojas viens vai vairāki cilvēki - atkarībā no projekta sarežģītības. Sākumā notiek pārrunas ar klientu, tiek izzinātas viņa vajadzības, izplānots, kā darbosies preču piegādes un atlases sistēma. Tiek noteikts, cik cilvēku ko darīs, aprēķinātas cenas un slēgts līgums, pēc tam preces pieņem un reģistrē noliktavā. «Man kā loģistikas speciālistam interesantākie ir lieli, sarežģīti projekti, kur jāiegulda daudz darba. Patīkamākais ir beigās redzēt sava darba augļus,» atzīst Uldis.
Profesijā jāprot gan apmācīt noliktavas darbiniekus, gan rīkoties ar dažādām IT sistēmām, lai izveidotu vienotu datu bāzi. Jāsaprot arī skenēšanas procesi, jo prece tiek atlasīta ar skeneri, kas atgādina miniatūru datoru. Noliktavas darbinieks ar to nolasa adresi, preces artikulu, ievada atlasīto daudzumu, un dati automātiski nonāk noliktavas uzskaites programmā.
Uldis visu notiekošo salīdzina ar mājas uzbūvēšanu un apdzīvošanu nosacīti tukšā vietā. Jārēķinās, ka darbadiena no plkst. 8.00 līdz 17.00 var ievilkties arī līdz 21.00, ja tiek ieviests jauns projekts, jāstrādā maiņās. Sākumposmā loģistikas speciālists kontrolē, vai viss notiek pēc plāna, vai prece tiek pareizi pieņemta, uzglabāta, atlasīta un nosūtīta adresātam. Ja secina, ka viss kārtībā, ķeras pie jauna projekta.
Brīvības izjūta
Uldim patīk, ka darbs nav monotons un neiestājas rutīna. No rītiem biroja telpās jātiek galā ar e-pastiem, pēc tam seko pārbaude noliktavā. «Visu laiku jādomā līdzi procesiem, jāmeklē klienti, tomēr ir patīkama brīvības izjūta un radošāks darbs, nekā vadot loģistiku kādā tirdzniecības uzņēmumā. Tur darbības ir vienveidīgas un nav plāna pelnīt, bet tikai organizēt transportu un nogādāt preci tirdzniecībā,» Uldis stāsta. Viņa darbavietā DB Schenker loģistikas nodaļa pārsvarā nodarbojas ar preču izkraušanu, uzglabāšanu un atlasīšanu pēc klientu pasūtījuma, sauszemes kravu pārvadājumu nodaļa koordinē transportu, ar ko preci pārkraut, nogādāt. Savukārt gaisa, jūras kravu un multimodālo pārvadājumu nodaļa nodrošina kompleksu preču piegādes modeli - ar lidmašīnām, mašīnām, kuģiem, pa dzelzceļu uz Krieviju, ES valstīm, ASV u.c.
Uldis uzsver, ka profesijā svarīgākā īpašība ir komunikabilitāte, jo jāatrod kontakts gan ar klientiem, gan darbiniekiem. Jāpiemīt arī vadītāja spējām. Pēc Ulda domām, Latvijā labu loģistikas speciālistu vēl ir ļoti maz, jo profesionāla loģistikas nozare izveidojusies samērā nesen. Viņaprāt, topošajiem šīs jomas pārstāvjiem ir plašas iespējas sevi pierādīt.
Galvenais - optimizēt
Strādājot loģistikas kompānijās, ir iespēja satikt daudz dažādu cilvēku gan Latvijā, gan citās valstīs, kursos un semināros iegūt jaunu pieredzi, uzzināt jaunākās tendences. Jāpārvalda angļu valoda, jo pasaulē saziņa pamatā notiek angliski. Ja proti ķīniešu valodu, var strādāt Ķīnā, bet perspektīva ir arī darbam Vācijā, Austrijā, Zviedrijā un citur.
«Visam jādarbojas kā pulksteņa mehānismam - no noliktavām, termināliem, mašīnām laikus pie klienta. Tas gan, protams, atkarīgs no iesaistītajiem cilvēkiem un faktoriem,» Uldis atzīst. Gadās arī kļūdas vai kavēšanās, kad prece ienākusi ar nepareizu marķējumu vai tai nokritusi uzlīme, bieži aizkavēšanās notiek uz Krievijas robežas. Galvenais ir visus darbus optimizēt, lai process darbotos labi, teic Uldis.