Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Precīzi kā pulkstenim

«Loģistikas speciālistu galvenais uzdevums ir veikt preču transportēšanu, piegādi un uzglabāšanu ātri, kvalitatīvi un precīzi, lai klients preci saņemtu vienmēr laikā. Man vienmēr paticis būt precīzam, ierasties norunātajā brīdī, nevis agrāk vai vēlāk, lai gan liels plānotājs nekad neesmu bijis,» stāsta uzņēmuma DB Schenker loģistikas biznesa vienības vadītājs Uldis Zvirgzdiņš.

Kur likt kravu?

Āgenskalna koledža (tagadējā Valsts ģimnāzija), kurā Uldis mācījās, agrāk bija RTU sagatavošanas bāze, un viņš bijis starp vienpadsmit skolēniem, kas izvēlējās padziļināti apgūt fiziku, ķīmiju, tēlotāja ģeometriju. Šos priekšmetus mācīja pasniedzēji no universitātes. Vēlāk Uldis RTU studējis gan ķīmiskās rūpniecības organizāciju, gan ekonomiku, gan maģistrantūrā loģistiku.

Skolā matemātika Uldim padevās, lai arī viņš nebija teicamnieks. Kā tagad atzīst, loģistikas darbā noder fizikas zināšanas, jo, kad tiek atvesta negabarīta vai megagabarītu krava konteineros vai mašīnās, ir jāizdomā, kā to izkraut, jāizvērtē atbalsta punkti, aiz kā aizāķēt, kā pareizi novietot kravu noliktavā, lai preci nesabojātu. Bez analītiskās domāšanas nevar.

Studējot 3. kursā, Uldis jau sācis strādāt loģistikā nelielā firmā - darbs bija saistīts ar preču atmuitošanu, bija jāorganizē transports uz Latvijas robežas. 90. gadu vidū izpratnes par loģistiku gan vēl nebija. Loģistika kā specialitāte Latvijā tika ieviesta tikai 90. gadu beigās. Kad atvēra robežas ar ES valstīm, sākās atvieglota preču plūsma.

Kā māja tukšā vietā

Sākot strādāt DB Schenker, Uldis bijis starp tiem, kas izveidojuši jaunu produktu - Baltijas noliktavu. No tās visās Baltijas valstīs piegāde tiek veikta 24 stundās. Pasūtījumi noliktavā tiek ievesti līdz plkst. 16.00, tad prece tiek atlasīta un iekrauta mašīnās, kas dodas uz Viļņu, Tallinu, Latvijas reģioniem.

Uldis stāsta, ka loģistikas speciālistam jāprot labi izplānot dienu, jo neviens klients nevēlas gaidīt un visiem vajag visu uzreiz. Jāplāno arī padoto darbinieku darāmie darbi, preču izvietojums noliktavās. Lai visu paveiktu ātri, jābūt labai komandai. Projektu grupā parasti darbojas viens vai vairāki cilvēki - atkarībā no projekta sarežģītības. Sākumā notiek pārrunas ar klientu, tiek izzinātas viņa vajadzības, izplānots, kā darbosies preču piegādes un atlases sistēma. Tiek noteikts, cik cilvēku ko darīs, aprēķinātas cenas un slēgts līgums, pēc tam preces pieņem un reģistrē noliktavā. «Man kā loģistikas speciālistam interesantākie ir lieli, sarežģīti projekti, kur jāiegulda daudz darba. Patīkamākais ir beigās redzēt sava darba augļus,» atzīst Uldis.

Profesijā jāprot gan apmācīt noliktavas darbiniekus, gan rīkoties ar dažādām IT sistēmām, lai izveidotu vienotu datu bāzi. Jāsaprot arī skenēšanas procesi, jo prece tiek atlasīta ar skeneri, kas atgādina miniatūru datoru. Noliktavas darbinieks ar to nolasa adresi, preces artikulu, ievada atlasīto daudzumu, un dati automātiski nonāk noliktavas uzskaites programmā.

Uldis visu notiekošo salīdzina ar mājas uzbūvēšanu un apdzīvošanu nosacīti tukšā vietā. Jārēķinās, ka darbadiena no plkst. 8.00 līdz 17.00 var ievilkties arī līdz 21.00, ja tiek ieviests jauns projekts, jāstrādā maiņās. Sākumposmā loģistikas speciālists kontrolē, vai viss notiek pēc plāna, vai prece tiek pareizi pieņemta, uzglabāta, atlasīta un nosūtīta adresātam. Ja secina, ka viss kārtībā, ķeras pie jauna projekta.

Brīvības izjūta

Uldim patīk, ka darbs nav monotons un neiestājas rutīna. No rītiem biroja telpās jātiek galā ar e-pastiem, pēc tam seko pārbaude noliktavā. «Visu laiku jādomā līdzi procesiem, jāmeklē klienti, tomēr ir patīkama brīvības izjūta un radošāks darbs, nekā vadot loģistiku kādā tirdzniecības uzņēmumā. Tur darbības ir vienveidīgas un nav plāna pelnīt, bet tikai organizēt transportu un nogādāt preci tirdzniecībā,» Uldis stāsta. Viņa darbavietā DB Schenker loģistikas nodaļa pārsvarā nodarbojas ar preču izkraušanu, uzglabāšanu un atlasīšanu pēc klientu pasūtījuma, sauszemes kravu pārvadājumu nodaļa koordinē transportu, ar ko preci pārkraut, nogādāt. Savukārt gaisa, jūras kravu un multimodālo pārvadājumu nodaļa nodrošina kompleksu preču piegādes modeli - ar lidmašīnām, mašīnām, kuģiem, pa dzelzceļu uz Krieviju, ES valstīm, ASV u.c.

Uldis uzsver, ka profesijā svarīgākā īpašība ir komunikabilitāte, jo jāatrod kontakts gan ar klientiem, gan darbiniekiem. Jāpiemīt arī vadītāja spējām. Pēc Ulda domām, Latvijā labu loģistikas speciālistu vēl ir ļoti maz, jo profesionāla loģistikas nozare izveidojusies samērā nesen. Viņaprāt, topošajiem šīs jomas pārstāvjiem ir plašas iespējas sevi pierādīt.

Galvenais - optimizēt

Strādājot loģistikas kompānijās, ir iespēja satikt daudz dažādu cilvēku gan Latvijā, gan citās valstīs, kursos un semināros iegūt jaunu pieredzi, uzzināt jaunākās tendences. Jāpārvalda angļu valoda, jo pasaulē saziņa pamatā notiek angliski. Ja proti ķīniešu valodu, var strādāt Ķīnā, bet perspektīva ir arī darbam Vācijā, Austrijā, Zviedrijā un citur.

«Visam jādarbojas kā pulksteņa mehānismam - no noliktavām, termināliem, mašīnām laikus pie klienta. Tas gan, protams, atkarīgs no iesaistītajiem cilvēkiem un faktoriem,» Uldis atzīst. Gadās arī kļūdas vai kavēšanās, kad prece ienākusi ar nepareizu marķējumu vai tai nokritusi uzlīme, bieži aizkavēšanās notiek uz Krievijas robežas. Galvenais ir visus darbus optimizēt, lai process darbotos labi, teic Uldis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara
Atbild par preču uzglabāšanu un transportēšanu, organizē to iepakošanu, iekraušanu, izkraušanu, plāno preču piegādes sistēmu, veic ar to saistītos aprēķinus, noformē dokumentus.

Kur mācās
Nepieciešama augstākā izglītība loģistikas jomā vai ekonomikā. Mācību ilgums 3-4 gadi. Loģistikas priekšmetu pasniedz visās augstskolās, kas saistītas ar eksaktajām zinātnēm un kur studē topošie inženieri ekonomisti. Loģistiku kā atsevišķu profesiju var apgūt RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes 1. līmeņa augst. prof. izglītības programmā Loģistikas speciālists (pilna laika mācības: 2 gadi, budžeta vietās vai par Ls 850 gadā) un prof. bakalaura programmā Uzņēmējdarbības loģistika (pilna laika studijas: budžeta vietās vai par Ls 950). RTU Transporta un mašīnzinību fakultātē var apgūt konkrēta transporta veida loģistiku. Liepājas Jūrniecības koledžā 1. līmeņa augst. prof. izglītības programmā Loģistikas speciālists var apgūt jūras transporta loģistiku (pilna laika studijas: 3 gadi, valsts budžeta vietas; nepilna laika studijas - Ls 900). Transporta un sakaru institūtā iespējams iegūt prof. bakalaura grādu transporta un biznesa loģistikā un iegūt kvalifikāciju Vadītājs transporta un biznesa loģistikā, kā arī apgūt pasažieru transporta un tūrisma biznesa loģistiku (pilna laika studijas - Ls 560 semestrī).

Kur strādā
Loģistikas uzņēmumos, ražošanas un tirdzniecības, sadzīves pakalpojumu uzņēmumos, firmās, kuru darbība saistīta ar preču vai izejvielu transportēšanu, iepakošanu, šķirošanu vai uzglabāšanu.

Darbarīki
Dators, biroja tehnika, speciālas datorprogrammas.

Cik pelna
Atkarībā no darba apjoma, specifikas, uzņēmuma. Mazos un nelielos uzņēmumos - Ls 400-500 mēnesī, lielajos - no Ls 600.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?