Vjetnamas autoritārā komunistu vadība un lielākā daļa sabiedrības joprojām lepojas ar lielo uzvaru pār nīstajiem amerikāņu «kapitālistiem», tomēr realitātē Vjetnama bauda augļus no ciešajām ekonomiskajām saitēm ar ASV, bet valsts lielākajās pilsētās redzamas daudzu populāru amerikāņu ātro uzkodu ēstuvju izkārtnes.
Dod priekšroku nākotnei
Karā, kas ilga gandrīz 20 gadu, no kuriem desmit pagāja ar ASV karaspēka līdzdalību, dzīvību zaudēja vismaz trīs miljoni vjetnamiešu un 58 tūkstoši amerikāņu. Pēc tam kad 1975. gadā komunisti pārņēma varu visā Vjetnamā, Savienotās Valstis tika pasludinātas par nācijas ienaidnieku numur viens.
Vjetnama un ASV jau pirms 20 gadiem atjaunoja diplomātiskās saites, bet pēdējos gados aizvien intensīvākas kļuvušas abu kādreizējo ienaidnieku ekonomiskās un militārās attiecības, jo vjetnamieši vēlas amerikāņu investīcijas un ieročus, lai aizsargātu sevi pret aizvien pieaugošajām kaimiņvalsts Ķīnas teritoriālajām pretenzijām Dienvidķīnas jūrā.
Neskatoties uz to, Vjetnamas premjerministrs Ngujens Tan Dungs, pagājušajā ceturtdienā sakot uzrunu par godu Vjetnamas kara beigu gadadienai, nosodīja «barbariskos noziegumus», kurus ASV pastrādājušas Vjetnamā. «Viņi radīja neizmērojamus zaudējumus un sāpes mūsu tautai un valstij,» premjeru citē AFP. Viņš Saigonas krišanu nodēvēja par «slavas pilnu lappusi» uzvarā pret «ASV imperiālistiem un viņu līdzskrējējiem», bet piebilda, ka Vjetnama «atstāj pagātnē notikušo aiz muguras un lūkojas nākotnē».
ASV normalizēja attiecības ar Vjetnamu 1995. gadā, bet 2000. gadā valsti apmeklēja toreizējais ASV prezidents Bils Klintons. Pašlaik ASV ir viens no lielākajiem Vjetnamas ārvalstu investoriem un pērn kļuva par lielāko tirdzniecības partneri, apsteidzot Eiropas Savienību.
Dievina amerikāņu šovus
2014. gadā Vjetnama uz ASV eksportēja preces un pakalpojumus 29 miljardu dolāru (26,6 miljardi eiro) vērtībā, bet valstu divpusējās tirdzniecības apjoms pārsniedza 34,5 miljardus dolāru (31,7 miljardi eiro). Vjetnama ir otrs lielākais apģērba piegādātājs ASV tirgum, jo Dienvidaustrumāzijas valstī savu produkciju ražo vairāki amerikāņu apģērbu zīmoli, piemēram, Nike, Abercrombie & Fitch un American Eagle.
Vjetnama pērn kļuva par ASV elektronikas ražotāja Apple visstraujāk augošo tirgu, jo 2014. gada pirmajā pusgadā uzņēmuma ražoto viedtālruņu iPhone pārdošanas apjomi pieauga trīskārši, apsteidzot pārdošanas apjomu pieaugumu Ķīnā un Indijā.
Ļoti veiksmīgi Vjetnamas tirgū pirms četriem gadiem iegāja arī sociālā vietne Facebook, kas sākotnēji mēnesī spēja piesaistīt pat miljonu jaunu lietotāju. Līdz pagājušā gada oktobrim Facebook bija reģistrējušies 30 miljoni no 40 miljoniem vjetnamiešu, kuriem ir pieejams internets, vēsta Al Jazeera.
Vjetnamas strauji augošajai ekonomikai lielu pienesumu devuši arī ASV dzīvojošie 1,5 miljoni vjetnamiešu, no kuriem lielākā daļa uz Savienotajām Valstīm emigrēja pēc 1975. gada, kad apvienotajā Vjetnamā pie varas bija nākuši komunisti.
ASV dzīvojošie vjetnamieši ik gadu uz dzimteni pārskaita vidēji 12 miljardus dolāru (11 miljardi eiro). Salīdzinājumam - citi ārvalstīs dzīvojošie vjetnamieši uz Vjetnamu pārskaita vidēji septiņus miljardus dolāru (6,4 miljardi eiro). Vēl aptuveni 20 miljardus dolāru (18,3 miljardi eiro) ik gadu rada ASV mītošo vjetnamiešu investīcijas dzimtenē.
Vjetnamu iekarojusi arī amerikāņu popkultūra, jo tur viens no pašlaik populārākajiem televīzijas raidījumiem ir no ASV aizgūtais dziedāšanas šovs Vietnam Idol. Iepriekš vjetnamieši iecienījuši tādus dziedāšanas un talantu šovus kā The Voice of Vietnam un Vietnam's Got Talent, kuru demonstrēšanas tiesības iepirktas no amerikāņu televīzijām.
Hošiminā, valsts galvaspilsētā Hanojā un citās lielākajās pilsētās pēdējos gados savas ēstuves atvēruši tādi amerikāņu ātrās ēdināšanas zīmoli kā McDonald's, KFC, Burger King, Starbucks, Subway, Pizza Hut un citi.