Mazākumtautību skolu aizstāvji šo ziņu uztvēra kā signālu iespējamai skolu slēgšanai. Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) gan uzsver, ka ideja ir pārprasta un skolas slēgtas netiks. Tomēr plānots palielināt latviešu valodā mācāmo priekšmetu proporciju. Attiecīgi - tie varētu būt 80% latviešu valodā, 20% - mazākumtautību valodā. Arī tagad šī ideja nav atmesta, un tiek meklēts risinājums, kā to vislabāk izdarīt.
Jau tagad mazākumtautību skolām ir iespējams īstenot programmu, kas pēc būtības atbilst 2018. gadā sasniedzamajam mērķim. Taču pagaidām to īsteno tikai ap 5% skolu, Dienai norādīja IZM. Šā gada laikā gan jāsaprot, ar kādiem paņēmieniem šo skaitu pakāpeniski palielināt. Konkrēti pasākumi jau sākti, piemēram, pedagogu izglītošana, Dienai pastāstīja izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete (Vienotība). Tas attiecas gan uz skolotāju latviešu valodas prasmju, gan uz latviski mācāmo priekšmetu metodikas apguves pilnveidi. Tāpat notikušas vairākas tikšanās un konferences, kur mazākumtautību skolu jautājums pārrunāts ar šo izglītības iestāžu pārstāvjiem un citām iesaistītajām pusēm. Savukārt septembrī tiks apspriesti uzdevumi, kuri jāveic šajā mācību gadā, tai skaitā jaunu mācību līdzekļu izgatavošana.
Kopš jūlija vidus darbojas arī speciāla darba grupa, kuras uzdevums ir izstrādāt priekšlikumus mazākumtautību izglītības programmu latviešu valodas agrīnas apguves nodrošināšanai, kā arī izvērtēt pirmsskolas izglītības mācību satura pilnveides iespējas. Ieteikumi būs gatavi decembra beigās.
Mazākumtautību skolu aizstāvis Jakovs Pliners (LKS) Dienai gan atklāja, ka ir neapmierināts pašreizējā sadarbībā ar ministriju un tuvākajā laikā gaidāmas jaunas protesta akcijas. Pēc viņa domām, plānotās izmaiņas negatīvi ietekmētu izglītības kvalitāti un skolēnu mācību sasniegumus, un ministrijas aktivitātes situācijas uzlabošanai ir tikai vārdos, ne darbos. Dienas aptaujātajās mazākumtautību izglītības iestādēs domas dalās - vienā skolā uzskata, ka ieguvēji būs bērni, jo labāk zinās latviešu valodu, savukārt citās satraukums ir par skolotāju zināšanām un izglītības kvalitātes nodrošināšanu.