Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Vēl viens Latvijas produkts ies pasaulē

Esat radījis ierīci, ko dēvējat par mobilo sulaini un ko šajās dienās sāksiet piedāvāt potenciālajiem klientiem, izmantojot Kickstarter vietni ASV. Kas tā par ierīci, ar ko tā var izpelnīties pasaules uzmanību?

Šī ierīce saucas Ernest. Viss sākās ziemas rītā pirms kādiem diviem gadiem - gribēju iedarbināt mašīnu, bet bija nosēdusies imobilaizera baterija, līdz ar to nevarēju nekur aizbraukt. Neilgi pēc tam tas pats notika ar vārtu pulti. Man likās absurds, ka mums pieejamas tik daudzas modernas tehnoloģijas - es tieši tajās dienās mašīnā braucot caur Skype hands-free režīmā biju sarunājies ar cilvēkiem Ņujorkā un Toronto -, bet vēl joprojām esam atkarīgi no čipa vai pults un tā baterijas. Tie var būt, bet ir arī jāiet uz priekšu. Apdomāju, kas ir tas, kas man vienmēr ir līdzi. Skaidrs, ka tas ir telefons. Kāpēc caur to nevarētu vadīt mašīnas iedarbināšanu vai garāžas vārtus? Paudu šo ideju publiski, kā saka, virtuves sarunās, bija cilvēki, kas to sadzirdēja un bija gatavi pamēģināt. Nu tas ir gatavs.

Kas konkrēti ir radīts?

Ernest platformā ir četri produkti - divi bluetooth imobilaizeri, vārtu, garāžu un barjeru kontrole, kā arī izsekošanas risinājums autoparka braucienu uzraudzībai. Nav vajadzīgi nekādi čipi, vienīgi telefons un iekārta attiecīgi mašīnā, garāžu vārtos vai barjerās. Unikalitāte ir tā, ka citur šāda imobilaizera nav, ir vēl joprojām deviņdesmito gadu risinājumi. Ir bijuši dažādi mēģinājumi ko tādu radīt, taču kā mums, kas darbotos caur IOS un Android telefonu, izmantojot bluetooth, nav. Mums arī nav ierobežots lietotāju skaits - vienalga, vai tas ir laivu centrs, vai Dzintaru koncertzāle, katram lietotājam nav nepieciešama sava pults - ir aplikācija telefonā un viena iekārta, kurā viegli var uzstādīt pielaides.

Sistēma ļauj arī kontrolēt, kas iebraucis teritorijā vai izbraucis?

Produktu pilnveidojam, nākotnē būs iespēja pieslēgt arī atskaišu apkopošanu par to, kurš un kad iebraucis pa vārtiem vai caur barjeru teritorijā. Savukārt automašīnā esošā iekārta jau reģistrē ātrumus, laikus, degvielas patēriņus utt.

Pirmais jautājums, to dzirdot: vai ir droši? Neviens «nelūgts viesis» caur savu telefonu nevar pieslēgties un nozagt mašīnu vai atvērt svešus vārtus?

Ja runājam par signāla drošību, te ir trīs līmeņi, ir kriptēts kods, iekārtas runā dialoga režīmā. Ielauzties, pārtverot signālu, principā nav iespējams. Uzskatām, ka mūsu vārtu iekārta ir vēl drošāka nekā pults, kura izmanto visai viegli kopējamu radiosignālu. Amerikāņu mašīnās pat ir iebūvēti vārtu signālu kopētāji. Mūsu signālu, kā jau teicu, nav iespējams izmantot nokopējot.

Cik tālu esat ar produktu attīstību - ir izgatavoti tikai pirmie paraugi vai arī šādas sistēmas kaut kur jau uzstādītas un darbojas?

Pirmām kārtām ir izieti atbilstības dažādiem standartiem novērtējumi. Ja runājam par testiem, tie notiek visu laiku. Latvija ir pateicīga vieta testiem ar to, ka mums ir visi iespējamie klimatiskie apstākļi. Tāpat arī šobrīd iekārtas tiek testētas Bahreinā, kur ir ļoti karsts. Atšķirībā no citiem, kas Kickstarter piedāvā tikai savu ideju un produkta paraugu, Ernest esam testējuši jau ilgāku laiku. Mums jau ir klienti Latvijā, citās Baltijas valstīs un arī Krievijā.

Kas ir klienti

Latvijā tā ir Dzintaru koncertzāle, BM Auto, Haralds Šlēgelmilhs, Haralds Burkovskis, Andrejs Ēķis. Iekārtu testi un arī lietotāju atsauksmes ļauj nemitīgi pilnveidot produktus. Tā, piemēram, divas iekārtas kopš februāra, kad šos produktus palaidām, ir piedzīvojušas pilnīgu pārveidi. Arī imobilaizers, ko piedāvāsim Kickstarter, ir divarpus reižu mazāks nekā pirmajā versijā.

Kopumā līdz šai dienai projektā bijuši iesaistīti kādi 25 cilvēki. Protams, liela loma ir programmētājiem. Es pats vairāk nodarbojos ar zīmola veidošanu, kas arī ļoti svarīgi, ja gribam gūt panākumus pasaulē, tāpat manā pārziņā ir arī pārdošanas kanālu izveide.

Kādam mērķim iecerēts izmantot Kickstarter?

Kickstarter izmantosim, lai rastu klientus ASV. Caur to gribam parādīt, kas esam un ko piedāvājam. Kampaņas laikā piedāvāsim izdevīgas cenas klientiem. Tā ir arī iespēja atrast investorus. Jau otrdien dodos uz Losandželosu, iecerēts runāt ar medijiem, demonstrēt produktus arī potenciālajiem sadarbības partneriem.

Kas ir mērķauditorija - lielās transporta kompānijas, kādu teritoriju pārvaldītāji vai privātpersonas?

Gan - gan. Tas, uz ko mēs fokusējamies - meklējam distribūcijas ķēdes. Bijām Krievijā izstādē, esam sarunājuši vairāk nekā desmit izplatīšanas partneru. Amerikā uzdevums ir tieši tāds pats. Tieši lai ātrāk ieietu tirgū, esam ieinteresēti atrast investoru Amerikā.

Ierīce tiek ražota Latvijā? Varam droši to dēvēt par Latvijas produktu?

Komponentes nāk no visas pasaules, dažas pat no Austrālijas, bet ražojam visu Latvijā. Tas nav stāsts par Ķīnu vai ko tamlīdzīgu. Mums ir divi ļoti spēcīgi uzņēmumi. Mēs arī visus produktus paši pārbaudām, mums ir ļoti svarīgi, lai tie strādā nevainojami, jo no tā ir atkarīga reputācija.

Vai ir pētīta citu Latvijas kompāniju, kas startējuši Kickstarter, pieredze?

Es Kickstarter iespējas sāku pētīt pavasarī. Tas radīja paniku, jo izrādījās, ka Latvijā par to informācijas ir ļoti maz. Viss skaidrāks kļuva, tiekoties ar AirDog pārstāvjiem, papētot starptautiski pieejamo informāciju. Ir relatīvi maz Latvijas kompāniju, kuras izmēģinājušas Kickstarter.

Kāpēc?

Tur jābūt uz vietas, ir ļoti grūti no šejienes kaut ko panākt. Tāpēc jau arī braucu uz Ameriku. Plus vēl ir visi tā saucamie Kickstarter pamatnoteikumi - jābūt kontam ASV bankā, bet to var atvērt tikai rezidents utt. Eiropā, piemēram, Vācijā, mums nodibināt uzņēmumu ir daudz vienkāršāk. Mums vispirms bija jānokārto visi šie juridiskie mājasdarbi, lai mēs vispār varētu Amerikā startēt. Nu šis pamats ir ielikts. Tagad finalizējam visu Kickstarter kampaņai nepieciešamo - videoklipus u. tml.

Būsiet šo jomu apguvuši, varēsiet palīdzēt arī citiem tautiešiem.

Ir ļoti daudz start-up uzņēmumu Latvijā, kuriem būtu potenciāls izvērst savu darbību pasaulē, bet, man liekas, viņi apstājas pirmajā panikā, kurā es biju. Katrs, kam ir vēlme, var, protams, nākt pie manis pakonsultēties, bet faktiski būtu nepieciešams sagatavot, apkopot pamatinformāciju, lai katram viegli būtu uztverami visi etapi, kas jāiziet. Noteikti arī tā pieredze, kas man būs nākamajos divos mēnešos, ļaus vadīt projektus arī šajā lauciņā.

Dalība Kickstarter noteikti saistīta ar zināmām izmaksām, kas ne katram iesācējam biznesā ir pa kabatai.

Svarīgi ir iespējami labi pārzināt šo lauciņu, jo tad arī izmaksas var būtiski optimizēt un panākt vēlamo efektu par mazām izmaksām. Ja tas ir kas pilnīgi svešs, izmaksas, protams, ir ļoti augstas.

Cik reāli ir piesaistīt ārvalstu investīcijas jauniem projektiem?

Ja skatāmies, kas šobrīd notiek pasaulē, redzams, ka turīgiem cilvēkiem ir daudz brīvas naudas. Tāpēc jau tie biznesa inkubatori veidojas, jautājums, protams, par to, kādi tiek radīti projekti, vai vērts tajos investēt.

Runājam par Ameriku, bet faktiski jau caur Kickstarter jūsu produktus varēs iegādāties klienti visā pasaulē, arī Latvijā.

Jā, no Kickstarter profila strādāsim visā pasaulē, kampaņa būs manāma arī Latvijā. Mēs aicinām cilvēkus sekot mums Kickstarter vietnē, arī ar dažādiem pasākumiem mudināsim cilvēkus nenokavēt nopirkt mūsu produktus, jo kampaņas laikā tas būs izdevīgāk. Klienti Latvijā būs pat lielāki ieguvēji nekā citi, jo saņems preci ātrāk un viņiem būs arī mazāki sūtīšanas izdevumi, jo ražojam tepat uz vietas.

Kādu apjomu esat noskaņoti realizēt caur Kickstarter?

Augstāko robežu nav iespējams paredzēt. Absolūtais minimums, ko vēlamies sasniegt, ir 50 tūkstoši dolāru. Tam ir racionāls izskaidrojums - tās ir kādas 300-400 iekārtas, no ražošanas viedokļa mazākais apjoms, ko varam saražot par definētajām cenām. Protams, gribētos sasniegt kādus 250 tūkstošus vai pusmiljonu dolāru, kas mums dotu ļoti lielas iespējas ātrā laikā izveidot jaunus produktus un...

...pārcelt ražošanu uz ASV?

Nē. Tādu uzdevumu sev neesam definējuši, esam no-skaņoti darboties šeit, Latvijā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?