līdz 19.oktobrim pulcēja profesionālo koru eliti no Nīderlandes, Francijas, Norvēģijas, Latvijas un Igaunijas. Bet vēl tikai pirms pusgada Latvijas Radio koris sniedza vairākus koncertus Amsterdamas klasiskās mūzikas Mekā, slavenajā _Concertgebouw,_ kurā mājo arī pasaulslavenā latviešu maestro Marisa Jansona vadītais Amsterdamas Karaliskais simfoniskais orķestris.
Koncertā 16.oktobrī Amsterdamas Muziekgebouw Lielajā zālē, kura pārsteidza ar izcilu akustiku (ļoti augsto griestu dēļ skan teju kā katedrālē!), Latvijas Radio koris diriģenta Sigvarda Kļavas vadībā sniedza divus latviešu mūzikas pasaules pirmatskaņojums. Klausītāji, kuru vidū bija daudz mūzikas un koncertmenedžmenta profesionāļu, augstu novērtēja jaunās, taču īpašā mūzikas redzējuma dēļ jau starptautiski atzītās Santas Ratnieces Chu dᅢᄀl (Kluss ūdens), kas tibetiešu valodā veda iedomātā, sakrālā ceļojumā uz pasaulē augstāko sālsezeru Himalaju kalnos Tibetā. Atzinību izpelnījās arī Kristapa Pētersona skaņu rituāls Twilight Chants (Mijkrēšļa dziedājumi ar persiešu dzejnieka Jalal al-Din Rumi tekstiem) korim, kontrabasam, glāzēm un pudelēm, kura pirmatskaņojumā pats autors spēlēja kontrabasu. Kā visi festivāla dalībnieki, Radio koris nodziedāja vienu no holandiešu Zelta laikmeta komponista, kontrapunkta meistara Jana Svelinka psalmiem, noslēgumā tik spēcīgi uzrunājot ar koncentrēto, līdz serdei saviļņojošo Alfrēda Šnitkes Grēksūdzes psalmu interpretāciju, ka visa publika to novērtēja ar vienotām stāvovācijām. Izrādās, šī skaņdarba lasījums mūsu kora sniegumā jau ir leģendārs.
Neparastā koncentrācija
«Es pirmoreiz dzirdēju Latvijas Radio kori 2003.gadā festivālā Hārlemā. Arī toreiz viņi, tāpat kā šovakar, dziedāja Šnitkes Grēksūdzes psalmus. Es to nekad neaizmirsīšu, un to atceras un pārrunā visi, kuri to dzirdēja. Kora kvalitāte ir apbrīnojama! Pilnīga, dzidra tīrskaņa. Mūziķu koncentrēšanās un pilnīgs nesavtīgums, pilnībā atsakoties no sava ego. Uz skatuves nav nekādas ambīciju sadursmes, dižošanās: skatieties uz mani! Dažreiz pat neredzat, kuri ir solisti. Ir tikai brīnišķīga skaņa un ekspresija. Tas vienmēr ir tik ļoti iespaidīgi,» stāsta Hārlemas festivāla (biennāles) izpilddirektore Kristiena Jansena. Kopš tās reizes Latvijas Radio koris viesojies visos Hārlemas festivālos. Tikko pirmatskaņotās latviešu kompozīciajas K.Jansenu «pārsteidza ar krāsu bagātību, muzikalitāti un patieso izjūtu. Tā nav sadomāta, samākslota mūzika. Ļoti bieži jaunie opusi korim izrādās būtībā instrumentāla mūzika, taču šī ir īsta vokālā mūzika balsīm! Un atkal ir jārunā par kora īpašo, neparasto koncentrētību: tieši sniegums izceļ skaņdarbu vērtību! Gan mūzika, gan tās pasniegšanas veids ir godīgi. Šodien tas ir retums. Tā ir gudra, taču ne akadēmiska mūzika», uzsver K.Jansena. Atliek vien piebilst, ka viens no galvenajiem Tenso kustības mērķiem ir jaunas mūzikas popularizēšana: viens koris pasūta skaņdarbu, kuru pēc tam dziedās arī pārējie.
Šoreiz festivāla rīkotāji ne tikai pilnībā finansēja Latvijas Radio kora dalību Tenso dienās Amsterdamā. Satraukumu par kora likteni krīzes smagi skartajā Latvijā starptautiskā koru apvienība paudusi vēstulē Latvijas Kultūras ministram, uzsverot izcilā kora nozīmību un nepieciešamību visā Eiropas mūzikas attīstībā. «Latvijas Radio koris ir labākais Eiropā,» Dienai apliecināja komponists un diriģents Džeimss Vuds, kurš 25 gadus vadījis Londonas kamerkori.
Uzrunā personīgi
«Dziedot viņi ir ne tikai perfekti, bet arī radoši un ieliek nošu tekstā savu attieksmi, iedziļinās mūzikas vēstījumā un dziedot uzmanīgi ieklausās cits citā. Klausoties pat aizmirsu, ka esmu koncertzālē, jo mūzika vienkārši uzrunāja un bija sajūta, ka viņi dzied tieši man! Neparasti izjusta un dabiska ir jūsu komponistu mūzika,» Nīderlandē dzīvojošā amerikāņu komponiste Vanesa Lanna atzīstas, ka Latvijas Radio kori iemīlējusi jau pirmajā sastapšanās reizē. Tagad viņa jau komponē speciāli Latvijas Radio un Nīderlandes kamerkorim (100 dziedātāju lielā kopkorī), vijolei un cimbolēm. To pirmatskaņos nākamajā Hārlemas biennālē 2010.gadā. Savukārt Tenso dienu galā koncertā 18.oktobrī Muziekgebouw visi tā dalībnieki - starptautisks sešu koru kopkoris diriģenta Daniela Reisa vadībā - atskaņoja Arnolda Šēnberga Friede auf Erden. Atsevišķi Latvijas Radio koris dziedāja Pētera Vaska balādi Zīles ziņa, kas ir jau starptautiski aprobēta vērtība. Kaspars Putniņš sniedza meistarklasi un diriģēja amatierkorus.